Khamis, 7 Februari 2013

10 Blogger Terbaik Malaysia

with 177 comments
Bagaimana nak menentukan 10 Blogger terbaik di Malaysia?

Persoalan ini sentiasa berlegar-legar di fikiran saya, sewaktu ingin menyertai Contest SEO 10 Blogger terbaik Malaysia anjuran blog OhCikgu.com.. 

Sebenarnya Contest ini dah lebih sebulan diadakan.. Tapi untuk menyertai Contest ini, saya perlu menyenaraikan 10 Blogger terbaik di Malaysia.. 

Untuk membuat senarai tersebut bukannya satu tugas yang mudah..Bukannya senang nak buat penilaian.. Sebab kebanyakan blog mempunyai kelebihan dan kekuatannya tersendiri.. Melainkan kesemua blog ni menyertai satu pertandingan, dan terdapat beberapa juri khas yang membuat penilaian termasuk undian pembaca..  barulah saya boleh berlapang dada untuk menentukan 10 Blogger terbaik Malaysia... 


Tetapi apabila terpaksa membuat penilaian secara individu, sudah pasti pilihan tersebut bukan merupakan pilihan yang tepat.. nanti mungkin ada sesetengah pihak yang mempertikaikan pemilihan saya... betul tak?

Tapi tak mengapalah... Apa nak buat... Saya dah tiada pilihan lain... Saya perlu juga menyenaraikan 10 Blogger Terbaik Malaysia untuk menyahut seruan blog OhCikgu.com, bagi menyertai Contest SEO yang beliau anjurkan..




Kenapa saya perlu menyertai Contest 10 Blogger Terbaik Malaysia?

Pada pendapat saya, contest ini sangat mencabar.. Ini disebabkan pemilihan pemenang dilakukan dengan membuat semakan melalui Google Incognito (Google.com) bagi keyword "10 Blogger Terbaik Malaysia". Bukan search engine Google Malaysia (Google.com.my) seperti Cabaran SEO Eyriqazz Vs Denaihati yang pernah saya sertai sebelum ini... 

Untuk menempatkan blog Coretan Anuar di Page pertama Google.com, pastinya lebih sukar berbanding page pertama Google.com.my... Jadi, saya perlu mencubanya.. Kata orang, belum cuba belum tahu... Kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.. 

Lagipun hadiah yang disediakan untuk Cotest ini tersangatlah lumayan.. Rugi kalau saya tak mencuba.. kalau nak tahu apa hadiahnya,Jom kita tengok dalam senarai di bawah:
  • Hadiah tempat pertama – RM500 + Platinum Hosting Perfotmance selama setahun dari Fivio.com (Bernilai RM680) + Buku Jimi dan Kertas Ajaib dari Contengconteng.com + tajaan Domain.MY dari Kakimedia.MY selama 2 tahun.
  • Hadiah tempat kedua – RM250 + Gold Hosting Perfotmance selama setahun dari Fivio.com (Bernilai RM580) + Buku Jimi dan Kertas Ajaib dari Contengconteng.com + tajaan Domain.MY dari Kakimedia.MY selama 2 tahun.
  • Hadiah tempat ketiga – RM120 + Silver Hosting Perfotmance selama setahun dari Fivio.com (Bernilai RM380) + Buku Jimi dan Kertas Ajaib dari Contengconteng.com + tajaan Domain.MY dari Kakimedia.MY selama 2 tahun.
  • 1 pack serbuk keju (cheese powder) jenama Cheeze Maz dari cheezemaz[dot]blogspot[dot]com dan juga 6 perfume dari Dubai gred AAA dari RanggilifeStyles.com untuk 6 pemenang.
  • Artikel yang paling banyak menerima G+ akan dipilih sebagai Otai G+ dan menerima hadiah seguhati sebanyak RM120 (1 baucer tunai RM50 untuk satu pembelian di kedaicotton.com).
  • Artikel yang paling banyak menerima LIKE akan dipilih sebagai Otai LIKE dan menerima hadiah saguhati sebanyak RM120 + 1 keping Silver Bar 10g dari Minda Emas Network + (1 baucer tunai RM50 untuk satu pembelian di kedaicotton.com)
  • 1 Artikel atau review terbaik akan dipilih sebagai Otai review dan menerima hadiah saguhati sebanyak RM120.

Hah... Macamana? Lumayan tak hadiah yang disediakan untuk Contest 10 Blogger Terbaik Malaysia? 

Disebabkan itu, sekiranya anda mempunyai sebuah blog, saya syorkan anda menyertai Cotest ini... Menang kalah adat pertandingan.. Kita cuba sahaja.. Manalah tahu ada rezeki boleh menang salah satu hadiah yang disediakan dalam Contest ini... 



Tapi, sebelum anda menyertai Contest ini, anda perlu tahu Syarat-syarat yang perlu dipatuhi oleh semua blogger iaitu:

  • Mesti klik butang like fanpage blog ini. (Taip “ohcikgu.com” di browser anda dan klik butang LIKE disidebar sebelah kanan)
  • Mesti klik butang G+ blog ini. (Sama seperti langkah 1)
  • Mesti hantar link penyertaan di ruangan komen entri Pertandingan
  • Apa jua teknik, taktik dan strategi untuk bermain dengan SEO dibenarkan.
  • Untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang syarat-syarat lain tentang Contest ini, saya syorkan anda klik di sini
Hmmm... Banyak juga syarat yang perlu dipatuhi oleh setiap peserta... Saya akan cuba memenuhi semua syarat tersebut... Diharap penganjur boleh menerima penyertaan saya.. ;)


Saya perlu menilai berdasarkan beberapa kriteria untuk memilih 10 Blogger terbaik Malaysia.. Jadi, di sini saya menyenaraikan 8 kriteria yang wajar untuk dinilai bagi menentukan 10 Blogger terbaik Malaysia pilihan saya.. 
  1. Page Rank (PR) sesebuah blog (Bukan senang nak dapat PR yang tinggi)
  2. Bilangan komen yang kerap diterima untuk sesebuah entri/artikel
  3. Info yang diberikan boleh memberi impak yang besar kepada individu/masyarakat/negara
  4. Penulis blog merupakan seorang yang pakar dalam sesuatu bidang/seorang yang berpengaruh
  5. Pengikut/jaringan blog
  6. Mempunyai pelbagai kaedah untuk mendekati dan berinteraksi dengan pembaca contohnya Video, ebook, buku dan sebagainya
  7. Blog kemas dan dapat menarik hati pembaca
  8. Mempunyai ranking Alexa yang baik di peringkat Global dan Malaysia (Sekadar sebagai rujukan, untuk menguatkan 7 kriteria di atas)

Berdasarkan 8 kriteria di atas dengan sukacitanya, saya ingin mengumumkan... 10 Blogger terbaik Malaysia berdasarkan pilihan saya ialah.. 


10 BLOGGER TERBAIK MALAYSIA

1) Malaysia Kini - PR7



Malaysiakini.com merupakan blog/portal 4 bahasa yang mempunyai Pagerank (PR) tertinggi setakat ini di Malaysia iaitu PR7.. Bukannya senang untuk sampai ke tahap ini.. Kebanyakan blog-blog popular di Malaysia sekadar dapat mencapai PR3 dan PR4 sahaja.. Dapat capai PR4 pun dah kira hebat, inikan pula sebuah blog yang mampu memperolehi PR7..  

Hasil semakan Rank Alexa bertarikh 17 Januari 2013 menunjukkan Malaysiakini mempunyai Rank ke 16 dalam Malaysia dan Rank ke 4,021 secara global.. Fuhh.. Hebat tu.. 

Sekiranya anda belum pernah melayari blog Malaysia kini.com, saya syorkan anda melawat blog tersebut.. Dalam blog tersebut anda mempunyai pilihan membaca dalam 4 bahasa iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil. Jadi, semua rakyat Malaysia boleh membaca blog ini mengikut kesesuaian bahasa masing-masing..  

Maklumat yang terdapat dalam Malaysiakini lebih terarah kepada isu-isu terkini serta perkara yang berkaitan dengan politik di Malaysia. Berdasarkan maklumat yang saya perolehi, Blog itu mempunyai lebih 50,000 pengunjung sehari dan lebih tiga juta pageview dalam sebulan. ;)


2) Amanz.my - PR5


Amanz.my merupakan sebuah lagi blog yang telah mendahului blogger-blogger lain di Malaysia dengan mendapat PR 5.. Hasil semakan Rank Alexa bertarikh 17 Januari 2013 menunjukkan blog Amanz.my mempunyai Rank ke 118 dalam Malaysia dan Rank ke 23,689 secara global..

Blog ini mengandungi informasi tentang teknologi terkini dan gadget dalam Bahasa Melayu. Artikel-artikel yang ditulis banyak memfokuskan tentang dunia IT di dalam mahupun luar negara. Termasuklah ulasan-ulasan berkenaan gajet-gajet terkini seperti telefon pintar, tablet, komputer riba dan lain-lain.

Seronok membaca Blog Amanz.my, lebih-lebih lagi sekiranya anda berhajat nak membali gadget atau komputer baru.. ;)


3) Beautifulnara - PR4




Blog mengenai gosip artis dan hiburan di Malaysia ini mempunyai status PR4.. Blog ini  berada di kedudukan ke 86 ranking Alexa Malaysia dan kedudukan ke 14,233 ranking Alexa Global.. 

Niche area blog beautifulnara yang berkisarkan tentang dunia hiburan dan gosip artis telah mempopularkan blog ini.. Seperti yang kita semua sedia maklum, golongan yang suka membaca blog ini biasanya terdiri daripada remaja, belia dan surirumah.. Dan golongan ini kebanyakannya suka membaca cerita-cerita berkaitan dunia artis dan hiburan..  

Biasanya entri terkini di blog ini turut memuatkan foto, video, hiburan sensasi, dan pelbagai cerita terkini di dalam negara serta antarabangsa. Ada sahaja cerita baru atau berita terkini tentang dunia artis dimuatkan di blog beliau.. Kadang tu cerita tersebut belum sempat lagi keluar dalam mana-mana akhbar, tetapi telahpun dipaparkan di blog Coretan Anuar Beautifulnara.. 

Macamana Beautifulnara boleh dapat gosip dengan pantas? itu saya tak tahu.. Sekiranya anda berminat nak tahu, anda boleh bertanya sendiri dengan Bro Beautifulnara.. 

Saya pernah bersua muka dengan Bro Beautifulnara sekali sahaja... Iaitu sewaktu menyertai mini Seminar Sembang Subsale Bersama Abang Ensem.. Masatu saya tak kenal pun itu Bro yang bergambar sekali dengan saya adalah Beautifulnara.. Tapi bila dah tengok gambar, dekat blog Abangensem.. baru saya tahu... Orang yang turut bergambar sekali dengan saya pada ketika itu adalah bro Beautifulnara.. Untuk maklumat lanjut, boleh klik di sini


4) Paultan.org - PR4



Paultan.org merupakan sebuah blog automotif yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Saya rasa para peminat kereta di Malaysia, tentu dah biasa berkunjung ke blog ini.. .

Blog ini mengandungi gambar-gambar kereta yang cukup cantik.. Bila tengok gambar-gambar tersebut, boleh membuatkan saya rasa teringin nak menaiki salah sebuah kereta mewah pada satu masa nanti. Tapi mungkin setakat berangan jelah.. 

Daripada saya membeli kereta mewah, lebih baik saya gunakan wang tersebut untuk melabur dalam pelaburan Hartanah.. ;)

Blog berstatus PR4 ini mempunyai Rank ke 124 di Malaysia dan 15,161 di peringkat global..


5) Denaihati.com  - PR4




Denaihati.com merupakan blog yang sememangnya terkenal dalam kalangan rakan-rakan blogger.. Tuan Denaihati terkenal sebagai seorang blogger yang pemurah.. Ada sahaja hadiah yang disediakan untuk pengunjung blog Denaihati.. Belum habis tamat satu contest atau segmen, beliau buat lagi contest atau segmen yang lain.. Lepas tu hadiah yang disediakan pun boleh tahan juga mahalnya..

Kalau saya nak bercerita tentang Blog Denaihati ni rasanya sampai 3 hari 3 malam pun tak boleh nak habis.. Jadi, saya buat point-point sahaja tentang maklumat lain lagi yang anda perlu tahu tentang Denaihati, seperti berikut:
  • Hidupkan Untuk Memberi terlalu sinonim dengan blog ini yang sangat pemurah
  • Pakar dalam bidang SEO
  • Blog Berstatus PR 4
  • mempunyai rank ke 139 dalam Malaysia dan rank ke 19,420 peringkat global.. 
  • Menghasilkan Perisian Waktu Solat dengan kerjasama eizil.com untuk panduan/rujukan umat Islam
  • Mempunyai beberapa orang penulis jemputan di blog beliau seperti Puanbee.com, eizil.com, Ariffshah.com dan sebagainya.. 
  • Beliau telah menarik ramai blogger-blogger untuk bernaung di bawah jenama Denaihati. 
  • Pernah memenangi anugerah Best of The Best Blog of The Year 2012 oleh MSMW 2012 
  • Banyak berkongsi tentang tips-tips motivasi, perniagaan, isu semasa, pengalaman kembara serta kisah peribadi yang memberi inpirasi kepada pembaca blog beliau. 
  • Entri bersiri yang paling diminati pada ketika ini ialah "Kisahnya Secebis Hati"
  • Mempunyai lebih 70,000 pengikut tidak kira daripada Malaysia, Singapura ataupun Indonesia 
  • Dan Lain-lain



6) chedet.cc - PR4



Chedet.cc merupakan blog peribadi Tun Dr. Mahathir Mohamad, yang merupakan mantan Perdana Menteri Malaysia yang ke 4.. Blog ini berkisarkan isu-isu semasa yang melibatkan rakyat Malaysia, isu-isu berkaitan negara-negara Jiran, isu-isu Politik, ekonomi dan pelbagai cerita lain lagi sehingga ke peringkat Antarabangsa.. Adakalnya pandangan beliau tentang isu-isu politik di Malaysia masih releven untuk dipertimbangkan oleh pemimpin-pemimpin di Malaysia.. Jadi, blog beliau terus menjadi ikutan golongan pihak atasan dan pemimpin negara kita mahupun pemimpin negara luar..

Tun Dr. Mahathir Mohamad merupakan blogger veteran yang wajar dihormati oleh golongan blogger muda seperti saya.. Beliau mempunyai banyak pengalaman dalam mentadbir sebuah negara.. Dan sebagai seorang rakyat Malaysia, pastinya saya berlapang dandang membaca pandangan dan pengalaman yang beliau ada dalam menikmati kehidupan melebihi 80 tahun.. 

Saya pernah teringat lagi satu cerita daripada seorang penceramah yang pernah berpengalaman pergi ke luar negara.. Semasa berada di luar negara beliau pernah bertanyakan kepada beberapa orang penduduk di negara tersebut samada mereka mengenali Malaysia.. Terdapat beberapa orang penduduk mengatakan mereka mengenali Malaysia disebabkan mereka mengenali Tun Dr. Mahathir Mohammad melalui televisyen.. Ini menunjukkan satu ketika dahulu Tun pernah menjadi satu Icon kepada Malaysia untuk menjadikan negara kita dikenali di mata dunia.. Orang luar negara pun boleh mengenali Tun Dr. Mahathir, inikan kita rakyat Malaysia.. Yang boleh membaca banyak info tentang beliau melalui buku-buku, keratan akhbar atau blog beliau sendiri...

Untuk makluman kita semua.. Selain menulis blog, Tun juga turut menulis buku dan ebook.. Saya percaya, terlalu banyak info yang ingin dikongsikan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad melalui hasil-hasil penulisan beliau.. Jadi, rugi tak baca hasil tulisan beliau...


7) Fatin Liyana – PR4



Blog ke 7 pilihan saya merupakan blog kepunyaan si cantik manis yang menggunakan platfom Blogspot.. Walaupun menggunakan webhosting dan domain percuma, tetapi blog Fatin Liyana berjaya mendapat PR4.. Disamping kedudukan Rank yang baik dalam Malaysia ataupun diperingkat global.. 

Pencapaian terbaik blog Fatin Liyana ialah ketika memenangi salah satu hadiah dalam Malaysia Social Media Week 2012..  Dan pada tahun ini, nampaknya beliau turut menyertai Pertandingan tersebut dalam kategori Fovourite Lifestyle Blog.. Semoga Fatin Liyana boleh menjadi salah seorang pemenang pertandingan ini.. 



Pengalaman Bertemu Fatin Liyana di Restoran Ana Ikan Bakar Petai, Bangi sememangnya sememangnya satu pengalaman yang sukar untuk dilupakan.. Bakal seorang Doktor ini sememangnya mempunyai kecantikan yang asli, baik dan peramah.. Beliau mempunyai pakej wanita ideal yang menjadi idaman jejaka Malaya.. Tidak mustahillah blog beliau boleh mempunyai 49 926 Pengikut sehinga kini... Dan bilangan pengikut blog beliau, pastinya akan menjangkau melebihi 50 000 tidak lama lagi...  

Saya suka dengan cara penulisan beliau yang sempoi, dan sentiasa menggambarkan keseronokan ketika berkongsi info tentang kecantikan, penjagaan diri, penampilan, jalan-jalan dan sebagainya...  Dahlah orangnya cantik, tulisan menarik, bijak pula tu.. Pastinya dapat membuatkan orang ramai tertarik untuk mengunjungi blog beliau... 




Selain glamour dalam dunia penulisan blog... Beliau juga turut dikenali ramai disebabkan beliau seorang model sambilan yang pernah beberapa kali menghiasi Majalah, masuk TV dan surat khabar. 



8) Abangensem.com -PR3


Sekiranya anda merupakan pembaca setia blog Coretan Anuar, pastinya anda mengenali Blogger Jutawan In The Future.. Saya rasa dah ada banyak entri yang pernah saya tulis tentang blog brader ini..Walaupun blog ini sekadar mendapat PR3, tetapi penulis blog ini iaitu jejaka berbaju Pink, mempunyai potensi yang sangat besar untuk menjadi blogger terbaik di Malaysia... 

Blog beliau mempunyai banyak info tentang pelaburan hartanah dan kewangan disamping ayat-ayat nakal yang pastinya memualkan para pembaca blog beliau... Setelah membaca blog beliau, adakalnya saya rasa sepeperti nak termutah... Tetapi apabila mengenangkan info yang disampaikan mengenai pelaburan Hartanah cukup santai tetapi padat, telah membuatkan saya ketagih membaca blog beliau sehingga kini...   


Seperti juga blog Denaihati, sekiranya saya nak bercerita tentang Blog Abang ensem, 3 hari 3 malam pun mungkin tak akan habis.. Jadi saya buat point-point yang perlu anda tahu tentang Blog Abang Ensem seperti berikut:
  • Berasal dari Teluk Intan Perak
  • Seorang bekas pegawai Bank yang kini menjadi Full Time Blogger dan pelabur hartanah berjaya
  • Mempunyai 14 buah rumah sewa, walaupun sekadar menaiki kereta buatan Malaysia..
  • Pakar dalam membeli rumah Subsale dan pernah membeli rumah tanpa mengeluarkan modal
  • Pernah ditemuramah dalam satu rancangan Televisyen terbitan ASTRO (klik di sini)
  • Telah menulis beberapa buah ebook sebelum ini dan yang terbaru sebuah buku Fizikal yang diterbitkan pada awal tahun 2013
  • Menjadi penulis jemputan untuk Majalahniaga.com
  • Menjadi Penceramah utama untuk Mini Seminar Sembang Subsale Bersama Abang Ensem dan penceramah-penceramah jemputan untuk beberapa seminar pelaburan Hartanah
  • Dan yang terbaru beliau dipelawa untuk menjadi Penulis Jemputan majalah Apartment Impiana terbitan Karangkraf..
  • Dan lain-lain..


9) Hanis Zalikha – PR4



Blog yang menggunakan Domain dan web hosting percuma ini merupakan anak kepada seorang blogger wanita dan model 80an yang kerap kali menghiasi sisipan akhbar dan majalah.. 

Wajah beliau kerap menghiasi beberapa majalah disamping pernah menghiasi muka hadapan Pancaindera yang merupakan salah satu sisipan dalam akhbar Mingguan Malaysia.. Selain seorang blogger, Beliau juga merupakan seorang model terkenal, pengacara TV , Pelakon sambilan dan merupakan seorang graduan cemerlang di Universiti tempat beliau belajar..(klik di sini)


Orang yang saya maksudkan, tidak lain dan tidak bukan ialah blogger si Cantik Manis yang bernama Hanis Zalikha.. Dengan populariti yang beliau ada telah membolehkan blog beliau mempunyai 41 747 Pengikut sehingga kini..


Blog beliau berkisarkan tentang dunia fesyen, penjagaan kecantikan, dan peribadi.. Pencapaian terbaik blog Hanis Zalikha ialah sewaktu beliau pernah menjadi salah seorang pemenang dalam Nuffnang Asia-Pacific Blog Awards yang disertai oleh puluhan ribu blog di asia. 

Semenjak kemenangan tersebut, blog beliau telah menjadi salah sebuah blog kesayangan nuffnang sehingga membolehkan beliau pergi bercuti keluar negara secara Percuma.. Bestkan jadi blogger popular.. ;)  


10) RotiKaya.com - PR3


Blog yang terakhir sekali dalam senarai 10 Blogger terbaik Malaysia pilihan saya ialah Blog rotikaya.com.. Seperti juga blog Beautifulnara.. Blog ini berkisarkan tentang dunia   hiburan, gosip selebriti terkini, kisah-kisah artis Malaysia,Indonesia dan Hollywood..

Walaupun blog ini sekadar mempunyai PR3, tetapi berjaya memdapat ranking ke 133 Malaysia dan ranking ke 23 169 Global hasil semakan yang telah dibuat pada 17 Januari 2013..

Seperti yang telah saya ulas dalam Blog Beautifulnara... Blog Hiburan dan gosip artis ni memang ramai orang suka baca.. Disebabkan kebanyakan orang yang suka melayari internet terdiri daripada golongan remaja, belia dan surirumah.. Kebanyakan golongan ini suka mengikuti cerita-cerita tentang dunia hiburan....


Fuhhhh... Lega Rasanya....

Akhirnya saya berjaya juga menyenaraikan 10 Blogger terbaik Malaysia dan sedikit info bagi setiap blog seperti yang dikehendaki oleh pihak penganjur Contest ini .... Naik letih jari jemari saya dibuatnya... Diharap penganjur dapat menerima penyertaan saya... ;)

Selain 10 blog yang saya senaraikan di atas... Sebenarnya terdapat ramai lagi Blogger terbaik Malaysia pilihan saya... Tapi apaka daya.. Pihak penganjur nakkan 10 sahaja.. Jadi saya telah cuba memilih 10 yang terbaik...

Sebelum senarai tersebut berjaya dihasilkan... saya telah membuat semakan tentang Page Rank dan Alexa Rank kepunyaan hampir 50 buah blog... Sudah pasti ianya bukanlah satu tugas yang mudah.. 

Walaupun tidak semua blog dapat saya senaraikan dalam 10 Blogger terbaik Malaysia... tetapi bagi pendapat peribadi saya blog yang saya turut senaraikan di bawah, semuanya hebat-hebat belaka... 

Kalau tak percaya jom kita sama-sama tengok Page Rank dan Alexa Rank bagi blog-blog hebat tersebut:
  • Beritasemasa.com - PR4| 224 Rank Malaysia| 45,006 Rank Global
  • Apesal.com - PR4  | 298 Rank Malaysia| 55,972 Rank Global  
  • AriffShah.com - PR4 | 626 Rank Malaysia| 71,538 Rank Global
  • Forblogger.net - PR4 | 634 Rank Malaysia| 69,515 Rank Global
  • Cik Epal - PR4 | 2,011 Rank Malaysia| 243,974 Rank Global
  • Zaharuddin.net - PR4 | 2,168 Rank Malaysia| 259,253 Rank Global
  • Tiffinbiru.com - PR3 | 1,402 Rank Malaysia| 155,920 Rank Global
  • Puanbee.com - PR2 | 342 Rank Malaysia| 59,159 Rank Global
  • Ciktom.com - PR3 | 319 Rank Malaysia| 69,007 Rank Global
  • Eyriqazz.com - PR3 | 345 Rank Malaysia| 69,702 Rank Global
  • Maria Elena – PR3 | 924 Rank Malaysia| 184,518 Rank Global
  • Irine Nadia Marcello – PR3 | 3,846 Rank Malaysia| 424,611 Rank Global
  • Oh Bulan - PR3 | 146 Rank Malaysia| 25,840 Rank Global
  • KuJie2.com - PR3 | 286 Rank Malaysia| 62,399 Rank Global
  • Ben Ashaari – PR3| 519 Rank Malaysia| 70,151 Rank Global
  • Irfan Khairi - PR3 | 3,595 Rank Malaysia| 437,010 Rank Global
  • Minda Tajdid - PR3 | 2,580 Rank Malaysia| 337,630 Rank Global
  • Mazidul Akmal - PR3 | 640 Rank Malaysia| 115,247 Rank Global
  •  Papagomo - PR3 | 507 Rank Malaysia| 75,022 Rank Global
  • Broframestone - PR3 | 386 Rank Malaysia| 65,079 Rank Global
  • Zarulumbrella -PR3 | 1,029 Rank Malaysia| 174,484 Rank Global
  • Redmummy.com - PR3 | 1,097 Rank Malaysia| 148,487 Rank Global
  • Penmerah.com - PR2 | 1,717 Rank Malaysia| 263,685 Rank Global
  • Nadot.my - PR2 | 2,127 Rank Malaysia| 254,774 Rank Global
  • Lyssa Faizureen – PR2 | 888 Rank Malaysia| 135,479 Rank Global 
  • Justkhai.com - PR2 | 4,208 Rank Malaysia| 430,644 Rank Global
  • Ohcikgu.com - PR2 | 729 Rank Malaysia| 126,597 Rank Global
  • Earncent.com - PR1 | 606 Rank Malaysia| 97,148 Rank Global
  • Dan lain-lain....



Tentu ada dalam senarai blog di atas yang anda kenali/lawati... Cubalah anda lawati blog-blog mereka... Setiap blog ini mempunyai kelebihan atau kekuatannya yang tersendiri..  Sekiranya mempunyai kelapangan masa, saya akan cuba membuat ulasan bagi setiap blog di atas...  Supaya penulis blog-blog ini tahu, Bahawa saya sangat menghargai blog mereka...

Oh... Nasib baik tak terlupa... 






P/s : Bagaimana dengan pendapat anda pula? Adakah anda setuju dengan 10 Blogger terbaik Malaysia pilihan saya... Sekiranya anda tidak bersetuju, saya harap anda sudi mencadangkan 10 Blogger terbaik Malaysia pilihan anda pada ruangan komen entri ini ..

Anda juga mungkin meminati :

10 Blogger Terbaik Malaysia daripada Denaihati
Contest SEO 10 Blogger Terbaik Malaysia daripada Oh Cikgu
10 Blogger Terbaik Malaysia menurut Akma Omar
Apa kata Bloggerwanita tentang 10 Blogger Terbaik Malaysia
10 Blogger Terbaik Malaysia daripada Nasique
Pendapat Silenceblogz tentang 10 Blogger Terbaik Malaysia
Hiburan.my mempunyai pendapat tersendiri tentang 10 Blogger Terbaik Malaysia
Mkhakimi antara peserta terbaik dalam 10 Blogger Terbaik Malaysia?
Pendapat orang lama tentang 10 Blogger Terbaik Malaysia
Yastro.net mempunyai pendapat tersendiri tentang 10 Blogger Terbaik Malaysia
Otai Nuffnang juga ada pendapat tersendiri tentang 10 Blogger Terbaik Malaysia
Strategi SEO 10 Blogger Terbaik Malaysia versi masuk bakul angkat sendiri
Kedudukan Terkini Contest SEO 10 Blogger terbaik Malaysia
10 Blogger Terbaik Malaysia yang hilang kini telah dijumpai semula



177 ulasan:

  1. good luck bro.. i wish u all the best.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Zwan Sabri... Di atas sokongan yang diberikan... ;)

      Padam
  2. Balasan
    1. Terima kasih... Saya sekadar mencuba yang terbaik... ;)

      Padam
  3. cool la, dapat listed pun dah awesome gila kot.. semoga berjaya!! XD

    BalasPadam
  4. wah ... semua blog hebat2 PR tinggi betul , blog saya PR2 jek ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Samalh kita Puanbee Kay... Blog saya pun setakat dapat cecah PR2 jer...

      Padam
  5. mereka semuanya adalah blogger-blogger yang hebat2. good luck bro :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya betul... Semua blog yang ada dalam senarai di atas semuanya hebat-hebat belaka... Terimakasih di atas sokongan yang diberikan... ;)

      Padam
  6. Sebenar....senarai blog yang dipapatkan semuanya hebat belaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terimakasih Kak Mahh.. Sebab singgah blog ini... Terima kasih kerana bersetuju dengan senarai di atas... ;)

      Padam
  7. semuanya blogger hebat..termasuk blogger ini.. :)
    Selamat berjaya bro .teruskan usaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Senarai blog dekat atas ni yang hebat... Blog ni biasa-biasa jer... Selamat berjaya untuk Syaifuddin juga... ;)

      Padam
  8. banyaknya senarai. memang tak dapat disangkal lagi semuanya sangat hebat. good luck bro ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih di atas sokongan yang diberikan... ;)

      Padam
  9. hebat betul la dia orang ini wei semua PR tinggi2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu.. Saya setuju... PR 10 Blogger Terbaik Malaysia yang disenaraikan di atas semuanya tinggi-tinggi belaka...

      Padam
  10. semoga bro berjaya untuk contest SEO 10 Blogger Terbaik Malaysia ohcikgu.com. billion terima kasih denaihati.com berada dalam senarai 10 terbaik bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Tuan Denaihati... Blog tuan sememangnya layak termasuk dalam senarai di atas... ;)

      Padam
  11. banyak senarai..mmg semua best2...good luck bro!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Cik Tom... Kalau Cik Tom masuk Contest ini... saya terpaksa angkat bendera putih awal-awal lagi... ;)

      Padam
  12. maklumat ini sgt berguna utk blogger murahan mcm lensablogger utk dapat
    backlink dan limpahan trafik dr mrk. Rajin sungguh tuan anuar buat kajian yg akedemik ni... bukan senang weh!

    Yang terbaik dari blog coretananuar.com tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kajian akademik... hahaha... Rajinlah juga... ;)

      Padam
  13. Waaahh... tq Anuar ada terselit blog saya yang biasa-biasa ni je.. Segan tengok ranking Alexa & PR blog-blog lain dibandingkan dengan blog saya... Tapi, tq sangaat.. Good luck eh (^_^)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blog Nadot pun dah kira hebat dan power.. Lebih-lebih lagi untuk orang yang kuat makan seperti saya.. Sehari tak lawat blog nadot rasa lapar setahun... hehehe ;

      Padam
  14. Semoga berjaya bro. Pilihan yang mantop semuanya :)

    BalasPadam
  15. ini dah macam-macam blogger dah. bukan 10 lagi dah. haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebenarnya memang niat nak letak semua blogger dalam senarai di atas... Sebab semuanya blogger terbaik Malaysia... Tapi disebabkan penaja nakkan saya senaraikan 10 jer... Jadi kenalah akur dengan kehendak penaja... ;)

      Padam
  16. Blog Fatin Liyana tentu buat pakar SEO tertanya-tanya bagaimana beliau boleh dapat PR4.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blog Fatin Liyana ada aura yang tersendiri... Nasib baik beliau guna domain blogspot... Kalau guna domain berbayar dan blog kerap berupdate....Kemungkinan besar blog beliau dah boleh lebih dari PR4...

      Padam
  17. selamat berjaya Bro, usaha tangga kejayaan...maju dan terus istiqamah dalam dunia blogging ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih di atas motivasi yang diberikan... ;)

      Padam
  18. Balasan
    1. Terima kasih Lyssa Faizurin kerana sudi terjah blog ini... ;)

      Padam
  19. Wahhh mereka semua hebat2 belaka..ada juga nama blog yang tak pernah sy singgah..hehe

    BalasPadam
  20. Wowwww...panjangnya artikel yang ditulis, terlelap rasanya mata ni nak habiskan...10 blogger terhebat yang dipilih, pilihan yang menepati selera anda. pasti ada keistimewaan yang ada pada blog mereka. Semoga berjaya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaflah kalau sampai terlelap disebabkan membaca entri 10 Blogger Terbaik Malaysia hehehe...

      Terima kasih di atas sokongan yang diberikan...... ;)

      Padam
  21. bila la dpt jd mcm geng2 tu ;-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Phat... usaha tangga kejayaan... Teruskan maintain menulis blog... Insya Allah ada rezeki jadi sampai macam tu pada satu hari nanti...;)

      Padam
  22. Setuju dengan list di atas.memang hebat-hebat belaka blog masing-masing..Semoga berjaya dalam pertandingan..

    BalasPadam
  23. alamak.. dah lama tak aktf berblogging bnyk benda dah ketinggalan.....
    apa2 pun.. all d best k..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Kak Ngah... Jemputlah join Contest ini.. Boleh keluarkan bakat lama yang dah termendak tu... heheheX23..

      Padam
  24. rupa-rupanye banyak lagi kena belajar dlm blog nie...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mencari ilmu dalam blog sememangnya tiada kesudahannya...;)

      Padam
  25. terima kasih kerana menyertai. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama... Terima kasih juga kerana menyertai Pertandingan Anugerah Blog Paling Popular 2 yang telah saya anjurkan sebelum ini... ;)

      Padam
  26. moga berjaya
    memang tepat dah pilihan tu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih di atas sokongan yang diberikan...

      Padam
  27. semoga berjaya. memang layak semua blog tu di gelar terbaik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih... Dan terima kasih kerana turut mempunyai pendapat yang sama seperti saya... Kesemua blogger di atas sememannya layak dimasukkan dalam senarai 10 Blogger Terbaik Malaysia ... ;)

      Padam
  28. wah otai seo pun join ni, semoga berjaya yer, hehe peace

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terlalu besar pujian tersebut untuk blogger kerdil macam saya... Walaubagaimanapun terima kasih saya ucapkan di atas sokongan yang diberikan...

      Padam
  29. Sungguh hebat..saya yakin anda salah satu yang terbaik...teruskan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih.... Blog saya biasa-biasa jer...

      Padam
  30. good luck..saya dah share kan n3 ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Ashadin... Terima kasih banyak-banyak...

      Padam
  31. selamat maju jaya untuk contest ini :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Cik Laili di atas sokongan yang diberikan... Saya sekadar mencuba... Menang kalah adat pertandingan... ;)

      Padam
  32. Balasan
    1. Terima kasih Yas Y... Good Luck untuk awak juga... ;)

      Padam
  33. Balasan
    1. Terima kasih Topijerami...

      Blog ini belum layak menerima gelaran tersebut... Saya masih belajar memahami SEO sehingga kini...

      Disebabkan itu saya rasa terpanggil untuk memeriahkan Contest SEO 10 Blogger Terbaik Malaysia

      Padam
  34. tahniah kerana dengan sertai contest seo ini kita adalah orang yang berani untuk kalah...dan kita sebenarnya pemenang sebenar utk diri sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu.. Saya stuju dengan pendapat yang diberikan... Untuk menyertai Contest SEO kita kena bersedia untuk kalah... ;)

      Padam
  35. Fuhh..blog paling berjaya dan top dalam senarai tu,selamat berjaya yer bro

    BalasPadam
  36. Terima kasih tuan di atas sokongan yang diberikan... ;)

    BalasPadam
  37. Semoga berjaya... harap2 akan termasuk dalam senarai pemenang bertuah tu... huhu..

    BalasPadam
  38. Terima kasih Careeon9.. Good Luck untuk awak juga... ;)

    BalasPadam
  39. fun..panjar giler entry tapi penuh informasi..sebenarnya aku tak terpikir sapa yang layak untuk berada dalam top 10 nie...hehehe..semoga percalonan dan justifikasi tersebut membuatkan ko menang hadiah..good luck ehh...

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  40. Lambat saya balas kunjungan.
    Jom shopping :)
    jemput singgah sini>> http://alynnnyzaa.blogspot.com/2013/04/buy-more-discount-more.html
    atau nak lebih cepat, singgah sini >> https://www.facebook.com/itsladiesstuff

    BalasPadam
  41. mai la join affiliate kita quairra dot com, tq

    BalasPadam
  42. Blogger Malaysia semuanya hebat-hebat belaka… salam sukses b semuauat

    BalasPadam
  43. terbaik dan hebat untuk 10 blogger terbaik malaysia

    BalasPadam
  44. SErono baca lebih-lebih dapat tahu beberapa blog best yang belum saya kunjungi

    BalasPadam
  45. Terbaik lah,.nak jadi blogger famous jugak

    BalasPadam
  46. Hi all, i want to share the article I was reading. Because I was reading and so useful for the reading then I want to share the article site. Please accept and see the article.

    Agen Bola SBOBET
    Judi Bola Terpercaya
    Bandar Bola Terpercaya
    Judi Bola Online Terpercaya

    BalasPadam
  47. NUSATOTO adalah Situs Taruhan Togel Online Terpercaya BERLISENSI (nusatoto.co.id) yang sangat berpengalaman dalam judi togel online serta banyak diplih oleh agen darat dan para pecinta judi togel online di Indonesia.

    Daftar Akun Togel
    Situs Taruhan Togel
    Bandar Taruhan Togel
    Pasang Togel Online
    Situs Judi Togel
    Situs Togel Online
    Agen Taruhan Togel
    Agen Togel Terpercaya
    Togel 2d
    Bandar Togel Terpercaya
    Buku Mimpi
    Togel HK Terpercaya
    Togel Sgp Online

    BalasPadam
  48. Bagi kalian yang sedang mencari-cari situs bokep online yang menyediakan video bokep Jepang langsung saja buka CinemaBiru.net situs video bokep online yang menyediakan video dari berbagai negara dengan berbagai macam genre yang dapat dipilih.

    BalasPadam
  49. Kalian yang sedang mencari situs
    video bokep yang menyuguhkan video
    bokep Jepang langsung saja buka Cinemabiru.net situs streaming bokep online yang menyuguhkan video bokep dari berbagai negara secara cuma-cuma tanpa ada biaya sepeserpun

    BalasPadam
  50. Hanya di MeongQQ.com Kamu Bisa Dapatkan Promo Bonus New Member 20%
    Ayo, cek web kami untuk info lebih lanjut dan info bonus lainnya.

    Piala Dunia 2018
    Poker Live Terpercaya
    Sejarah Poker Online
    Ceme Online

    yukkkk

    BalasPadam
  51. http://www.coretananuar.com/2013/01/10-blogger-terbaik-malaysia.html?showComment=1499609049550#c2021595500179234143

    BalasPadam
  52. makasih dah berbagi gan ,, semoga bermanfaat gan infonya ...

    www.bulepoker.com

    pokerbo

    qiu qiu online

    BalasPadam

  53. Artikel yang sangat bagus, judi dadu online terima kasih telah berbagi informasi penting
    Ini blog yang sangat bagus. Saya merekomendasikan kepada orang lain

    BalasPadam
  54. Anda pasti sudah tak asing lagi dengan yang namanya permainan situs poker online. Permainan situs poker online ini sering dihiraukan oleh sebagian orang karena menganggapnya tidak menarik. Permainan poker atau pun domino online sendiri membutuhkan berbagai strategi serta trik untuk bisa memenangkan sebuah permainan.
    Domino 99

    BalasPadam
  55. Permainan poker online adalah permainan yang banyak sekali di gemari banyak orang di seluruh dunia , maka dari itu tunggu apa lagi ayo bergabung bersama kami sekarang juga dan raih bonus yang kami berikan di setiap harinya dan menangkan puluhan juta rupiah bersama kami dengan mudah , kami tunggu ya bosku :)
    Poker Online Indonesia

    BalasPadam
  56. I am not very good at writing, after I saw this very good website, I became excited to write smarter.

    Jenis Burung Kacer

    Komunitas Jual Beli Burung

    BalasPadam
  57. a very useful website, very good to always remember and must be taken care of thanks for the information.

    Makanan Online Terlaris

    Bisnis Online Shop 2018

    BalasPadam
  58. Thanks so much for the article post.Much thanks again. Will read on


    Ciri-ciri reseller terpercaya

    Reseller Terpercaya

    BalasPadam
  59. If you want to enjoy the best online casino game you've never experienced before, click the link you've hit now! You can experience enormous events and online casino sites with the largest members.
    안전카지노사이트
    카지노사이트
    카지노검증사이트
    바카라검증사이트
    실시간카지노

    BalasPadam
  60. What is a blogging site where people give a lot of quick feedback?해외선물사이트

    BalasPadam
  61.  It is the outcome of the match that would determine which of the teams is better. 먹튀검증

    BalasPadam
  62. Just desire tto say your article is as surprising.
    The clarity in your post is simply excellent and i could
    assume you’re an expert on this subject.
    Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming
    post. Thanks a million and please carry on the enjoyable work. 풀싸롱

    BalasPadam
  63. I want to to thank you for this very good read!! I certainly loved every bit of it. I have you book-marked to look at new stuff you post…ufabet1688

    BalasPadam
  64. I want your approach of inscription... It's miles superb, however look at the information at this deal with happy to visit your blog, i am by all debts ahead to extra dependable articles and that i suppose we as an entire want to thank such an expansion of properly articles, blog to impart to us. Superior put up, keep up with this super work. It's exceptional to understand that this subject matter is being additionally protected on this web web site so cheers for taking the time to speak about this! Thanks over and over! Notable, an amazing article that i virtually enjoyed. Furthermore kurt russell christmas coat, i cannot help thinking about why i did not peruse it earlier. I remain tuned and aware of the subsequent.
    우리카지노


    >cc

    BalasPadam
  65. Thank you so much for such a well-written article. It’s full of insightful information. Your point of view is the best among many without fail.For certain, It is one of the best blogs in my opinion. 먹튀검증


    BalasPadam
  66. Incredible data on your web journal, thank you for setting aside an ideal opportunity to impart to us. Stunning understanding you have on this current, it's decent to discover a site that subtle elements such a great amount of data about diverse specialists. I definitely enjoying every little bit of it. It is a great website and nice share. I want to thank you. Good job! You guys do a great blog, and have some great contents. Keep up the good work . i am interestingly here. I discovered this board and I in discovering It genuinely accommodating and it helped me out a great deal. I want to present something back and help other people, for example, you helped me . 먹튀검증사이트

    BalasPadam
  67. The worst part of it was that the software only worked intermittently and the data was not accurate. You obviously canot confront anyone about what you have discovered if the information is not right. I’m going to read this. I’ll be sure to come back. thanks for sharing. and also This article gives the light in which we can observe the reality. this is very nice one and gives indepth information. thanks for this nice article. Very useful information shared in this article, nicely written! I will be reading your articles and using the informative tips. Looking forward to read such knowledgeable articles. 먹튀폴리스

    BalasPadam
  68. Great post i must say and thanks for the information. Education is definitely a sticky subject. However, is still among the leading topics of our time. I appreciate your post and look forward to more. I just found this blog and have high hopes for it to continue. Keep up the great work, its hard to find good ones. I have added to my favorites. Thank You. Its a great pleasure reading your post.Its full of information I am looking for and I love to post a comment that "The content of your post is awesome" Great work. Nice post! This is a very nice blog that I will definitively come back to more times this year! Thanks for informative post. 안전놀이터

    BalasPadam
  69. First, I appreciate your blog; I have read your article carefully, Your content is very valuable to me. I hope people like this blog too. I hope you will gain more experience with your knowledge; That’s why people get more information. Interesting topic for a blog. I have been searching the Internet for fun and came upon your website. Fabulous post. Thanks a ton for sharing your knowledge! It is great to see that some people still put in an effort into managing their websites. I'll be sure to check back again real soon. This is highly informatics, crisp and clear. I think that everything has been described in systematic manner so that reader could get maximum information and learn many things. 토토사이트

    BalasPadam
  70. Sign holders and stands for every budget and marketing campaign. Outdoor sign holders can aid a point of sale purchasing campaign and can also be used as an effective sales tool for in store promotions and internal office information. You have a good look at this article and photo. I will subscribe in the future. I also run a site Please visit my site and leave feedback It's a very small site, but about 1000 people come in a day, so you're making money while operating the site, and come to play! Extremely pleasant article, I appreciated perusing your post, exceptionally decent share, I need to twit this to my adherents. Much appreciated! 먹튀검증

    BalasPadam
  71. You have performed a great job on this article. It’s very precise and highly qualitative. You have even managed to make it readable and easy to read. You have some real writing talent. Thank you so much . Excellent read, Positive site, where did u come up with the information on this posting?I have read a few of the articles on your website now, and I really like your style. Thanks a million and please keep up the effective work. it was a wonderful chance to visit this kind of site and I am happy to know. thank you so much for giving us a chance to have this opportunity . 카디즈에이전시

    BalasPadam
  72. Cool you write, the information is very good and interesting, I'll give you a link to my site. Can nicely write on similar topics! Welcome to here you'll find out how it should look. You have made an exceptional appearing. I will in all probability tunnel 토토서치

    BalasPadam
  73. Thank you so much! How to play online slots For the best online casino apps, the best online casino apps are apps like online casino games that are compiled for you in one app. Which has been very popular whether in Thailand Or neighboring countries and also meet the international casino standards of the world as well In addition . Thanks for posting this info. I just want to let you know that I just check out your site and I find it very interesting and informative . I also wrote an article on a similar subject will find it at write what you think. This is actually the kind of information I have been trying to find. Thank you for writing this information. 파워에이스

    BalasPadam
  74. I’m impressed, I must say. Really rarely should i encounter a blog that’s both educative and entertaining, and without a doubt, you’ve hit the nail within the head. Your concept is outstanding; the thing is an issue that too few folks are speaking intelligently about. I am delighted which i came across this inside my find something with this. Im impressed. I dont think Ive met anyone who knows as much about this subject as you do. Youre truly well informed and very intelligent. You wrote something that people could understand and made the subject intriguing for everyone. Really, great blog youve got here. It’s difficult to acquire knowledgeable people on this topic, nevertheless, you sound like you know what you are dealing with! Thanks 헤이먹튀

    BalasPadam
  75. A very awesome site. We have the Joker123 team at Will take care of you for more than 24 hours. Our team has served you more than 100 people for the most stability, no matter what game you want to play. For us, there are all games available. exceptionally fascinating post.this is my first time visit here.i discovered so mmany intriguing stuff in your blog particularly its discussion..thanks for the post! wow, great, I was wondering how to cure acne naturally. and found your site by google, learned a lot, now i’m a bit clear. I’ve bookmark your site and also add rss. keep us updated . 카디즈에이전시

    BalasPadam
  76. Your blogs further more each else volume is so entertaining further serviceable It appoints me befall retreat encore. I will instantly grab your rss feed to stay informed of any updates. I would like to get across my admiration for your kindness supporting folks that must have guidance on in this subject matter. Your personal dedication to getting the solution throughout had become particularly advantageous and has encouraged regular people just like me to achieve their pursuits. Your insightful information means a lot to me and substantially more to my fellow workers. Thanks a lot; from all of us. 먹튀프렌즈

    BalasPadam
  77. You have noted very interesting details ! ps decent site. Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just too great. I actually like what you’ve acquired here, certainly like what you’re saying and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it wise. I can not wait to read far more from you. This is really a wonderful site. I think this is an informative post and it is very useful and knowledgeable. I just tripped upon your blog and ached to say that I have really enjoyed reading your blog post. Thank you for sharing. Thank a lot. You have done excellent job. I enjoyed your blog . Nice efforts . 먹튀대피소

    BalasPadam
  78. Brilliant data! I lately came throughout your blog and have been studying along. I notion I'd leave my first remark. I don’t recognize what to say except that I have. I’m excited to uncover this page. I need to to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely really liked every part of it and i also have you saved to fav to look at new information in your site. I have read your article; it is very informative and helpful for me. I admire the valuable information you offer in your articles. Thanks for posting it . I think this is an informative post and it is very useful and knowledgeable. therefore, I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. 먹튀연구실

    BalasPadam
  79. When I read your article on this topic, the first thought seems profound and difficult. There is also a bulletin board for discussion of articles and photos similar to this topic on my site, but I would like to visit once when I have time to discuss this topic. 메이저사이트


    BalasPadam
  80. Youre so right. Im there with you. Your weblog is definitely worth a read if anyone comes throughout it. Im lucky I did because now Ive received a whole new view of this. 메이저사이트추천


    BalasPadam
  81. Remarkable! Its really amazing post, I have got much clear idea regarding from this piece of writing. 경마

    BalasPadam
  82. Mmm.. great to be here in your article or post, whatever, I figure I ought to likewise buckle down for my own site like I see some great and refreshed working in your site.카지노사이트

    BalasPadam
  83. A very impressive article, I regularly visit your blog to read free time. It has both helped me relax and have more knowledge. ufa168

    BalasPadam
  84. Only wanna admit that this is very beneficial,
    Thanks for taking your time to write this. 카지노사이트


    BalasPadam
  85. each one of the substance you said in publish is just too extremely good and may be extraordinarily helpful. I'm able to do not forget it, a whole lot obliged for sharing the records keep upgrading, searching ahead for extra posts. Thank you . Respectable to be going to your internet journal another time, it has been months for me. Nicely this article i have been sat tight for see you later. I require this text to finish my mission in the faculty, and it has identical subject matter together with your article. A whole lot obliged, first-rate provide. That is such an super asset, to the point which you are giving and you supply it away for not anything. I cherish seeing websites that realize the advantage of giving a great asset to loose. It's far the antique what circumvents comes around time table. I was very pleased to discover this site. I desired to thanks for this wonderful examine!! I truly taking part in every little bit of it and that i have you bookmarked to test out new things you publish. Thank you a lot for sharing these terrific hints. I have to say you're an amazing creator, i like the manner that you describe the things. Please keep sharing . Im no expert, however i agree with you simply made an extraordinary factor. You really fully recognize what youre speakme about, and i will without a doubt get at the back of that. Very possibly i’m going to bookmark your blog . You honestly have incredible tales. Cheers for sharing with us your blog. The worst part of it turned into that the software simplest worked intermittently and the information was not accurate. You manifestly canot confront anybody about what you have found if the statistics isn't always proper. I’m going to read this. I’ll make certain to return again. Thank you for sharing. And additionally this text offers the mild in which we can examine the reality. That is very pleasant one and gives indepth records. Thanks for this best article. Very beneficial statistics shared in this article, well written! I will be analyzing your articles and using the informative recommendations. Looking ahead to read such informed articles. Pleasant facts, treasured and fantastic design, as proportion precise stuff with good ideas and ideas, plenty of terrific records and inspiration, both of which i need, thanks to offer this sort of useful statistics here . I’m going to read this. I’ll be sure to come again. Thank you for sharing. And additionally this article offers the mild wherein we will observe the fact. That is very fine one and offers indepth statistics. Thank you for this fine article. I used to be surfing the internet for facts and got here throughout your blog. I am inspired by using the records you have got on this weblog. It shows how nicely you apprehend this difficulty. 토토경비대

    BalasPadam
  86. Very shortly this website will be famous among all blogging and site-building viewers,
    due to it's pleasant content 토토


    BalasPadam
  87. This website was… how do you say it? Relevant!!
    Finally I have found something that helped me.
    Thanks! 토토사이트

    BalasPadam
  88. That's a really impressive new idea! 메이저놀이터 It touched me a lot. I would love to hear your opinion on my site. Please come to the site I run once and leave a comment. Thank you.


    BalasPadam
  89. Looking at this article, I miss the time when I didn't wear a mask. 메리트카지노 Hopefully this corona will end soon. My blog is a blog that mainly posts pictures of daily life before Corona and landscapes at that time. If you want to remember that time again, please visit us.


    BalasPadam
  90. Eu concordo com todas as ideias que você apresentou em sua postagem. Eles são muito convincentes e certamente funcionarão. Ainda assim, as postagens são muito curtas para iniciantes. Você poderia estendê-los um pouco da próxima vez? Obrigado pela postagem.


    https://www.safetotosite.pro

    BalasPadam
  91. Eu nem entendo como parei por aqui, mas achei que essa publicação era ótima. Eu não entendo quem você pode ser, mas certamente você está indo para um blogueiro conhecido por aqueles que ainda não são �� Saúde!


    https://www.safetotosite.pro

    BalasPadam
  92. Excellent read, I just passed this onto a friend who was doing a little research on that. And he actually bought me lunch as I found it for him smile Therefore let me rephrase that: Thank you for lunch. 슬롯사이트".


    BalasPadam
  93. That's a great article! The neatly organized content is good to see. Can I quote a blog and write it on my blog? My blog has a variety of communities including these articles. Would you like to visit me later? keo nhacai


    BalasPadam
  94. Don't go past my writing! Please read my article only once. Come here and read it once"크레이지슬롯


    BalasPadam
  95. Your post has really helped me a lot. I live in a different country than you, but I believe it will help a lot in my country. 샌즈카지노 Thank you very much. Can I refer to your post on my website? Your post touched me a lot and helped me a lot. If you have any questions, please visit my site and read what kind of posts I am posting. I am sure it will be interesting.


    BalasPadam
  96. Bitmain Antminer S19 Pro is now available. World's most powerful bitcoin miner yet. Antminer S19 Pro is an SHA-256 algorithm mining equipment manufactured by Aceminerspro. It is able to mine Bitcoin (BTC) and Bitcoin cash (BCH) with a maximum hashrate of 110TH/s for a power consumption of 3250W. "antminer l3+

    chateau avalon

    goldshell

    bitmain s19

    avalonwaterways

    innosilicon

    avalon palm springs

    bitmain antminer

    whatsminer

    bitmain antminer s9"

    BalasPadam
  97. Hello, I read the post well. casino online It's a really interesting topic and it has helped me a lot. In fact, I also run a website with similar content to your posting. Please visit once


    BalasPadam
  98. I like your post and also like your website because your website is very fast and everything in this website is good. Keep writing such informative posts. I have bookmark your website. Thanks for sharing 카지노사이트

    BalasPadam
  99. Very informative post! There is a lot of information here that can help any business get started with a successful social networking campaign. 먹튀검증

    BalasPadam
  100. Thanks for the wonderful share. Your article has proved your hard work and experience you have got in this field. Brilliant .i love it reading 먹튀검증 사이트

    BalasPadam
  101. Hi, thank you so much for sharing this, it is extremely useful. Thanks again 바카라사이트

    BalasPadam
  102. I appreciate you taking the time to talk about them with people. 메이저사이트

    BalasPadam
  103. If you want to be successful in weight loss, you have to focus on more than just how you look. An approach that taps into how you feel, your overall health, and your mental health is often the most efficient. Because no two weight-loss journeys are alike, we asked a bunch of women who’ve accomplished a major weight loss exactly how they did it 토토커뮤니티

    BalasPadam
  104. I’ve found every article I’ve read very helpful. Good one, and keep it going. 먹튀검증

    BalasPadam
  105. Your explanation is organized very easy to understand!!! I understood at once. Could you please post about 우리카지노?? Please!!


    BalasPadam
  106. I think this is an informative post and it is very useful and knowledgeable. therefore, I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article :D 먹튀검증


    BalasPadam
  107. The assignment submission period was over and I was nervous, 온라인사이트 and I am very happy to see your post just in time and it was a great help. Thank you ! Leave your blog address below. Please visit me anytime.


    BalasPadam
  108. It's so nice to know you. I hope you also welcome me.메가슬롯If you welcome me, please visit my blog and write. My blog is on It's hard because of Covid - 19, but let's do our best!!


    BalasPadam
  109.  I find it very interesting and very well thought out and put together. I look forward to reading your work in the future. 꽁머니사이트

    BalasPadam
  110. Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Extremely useful info particularly the last part :) I care for such information much. I was seeking this particular info for a long time. Thank you and good luck. This is my first time i visit here. I found so many entertaining stuff in your blog, especially its discussion. From the tons of comments on your articles, I guess I am not the only one having all the leisure here! Keep up the good work. This particular papers fabulous, and My spouse and i enjoy each of the perform that you have placed into this. I’m sure that you will be making a really useful place. I has been additionally pleased. Good perform! 메이저사이트

    BalasPadam
  111. manner cool! A few extraordinarily legitimate factors! I admire you writing this write-up and also the rest of the website is likewise superb. In reality loved this article publish. Plenty thanks once more. Without a doubt first rate. Wow! Thanks! I completely wanted to put in writing on my website online something like that. Can i put in force a fraction of your post to my internet site? Thank you for writing such a top article, i stumbled onto your website and examine a few articles. I really like your manner of writing thanks for your blog put up. Thank you again. Preserve writing. Im obliged for the object. Will examine on normally i don at read post on blogs, but i want to say that this write-up very forced me to try to do it! Your writing style has been amazed me. Thank you, pretty quality publish. 메이저토토사이트

    BalasPadam
  112. Thanks for a marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you could be a great author.I will be sure to bookmark your blog and will eventually come back at some point. I want to encourage you to ultimately continue your great writing, have a nice evening! เทคนิคเล่นสล็อต

    BalasPadam
  113. Thank you so much for such a well-written article. It’s full of insightful information. Your point of view is the best among many without fail.For certain, It is one of the best blogs in my opinion. 먹튀검증


    BalasPadam
  114. Thank you a bunch for sharing this with all of us you actually realize what you are talking about! Bookmarked. Please also seek advice from my site =). We could have a hyperlink change contract between us 안전놀이터


    BalasPadam
  115. Opie and Anthony: Anthony hates bad 온라인포커 클로버게임 바둑이 players. Anthony goes off!

    BalasPadam
  116. 토토커뮤니티 Lee threw a scoreless inning in relief in Game 4, though the Landers fell to the Kiwoom Heroes 6-3 at Gocheok Sky Dome in Seoul. The best-of-seven series is now knotted at two games apiece.

    BalasPadam
  117. 사설토토 Lee, 32, spent the first seven seasons of his career with the lowly Hanwha Eagles, a perennial doormat of a team that made the postseason just once during Lee's time, in 2018. They were eliminated in the first round then.

    BalasPadam
  118. 먹튀검증커뮤니티 Over his 11-year career in Korean baseball, SSG Landers right-hander Lee Tae-yang had never pitched in a Korean Series game until Saturday. And that debut in the Korea Baseball Organization (KBO) championship round, however short, will stay with him a long time.

    BalasPadam
  119. 카지노커뮤니티 Teams typically shorten their rotation during postseasons, and someone like Lee, a part-time starter in the regular season, usually is moved to the bullpen. Lee said he doesn't mind the setup.

    BalasPadam
  120. 슬롯커뮤니티 "I can now relate to relievers. What they do on a regular basis is incredible," Park said. "I think I made life too difficult for myself with all those walks. I should try to pitch a cleaner game next time."

    BalasPadam
  121. 토토사이트 Park, who was a reliever earlier in his 11-year career, said he doesn't have trouble getting warmed up on a short notice in the pen.

    BalasPadam
  122. 먹튀검증사이트 "I am glad our starters have been so good all series and I don't have to pitch that much now," Lee said. "It'd be nice to be a hero at some point, but I think I'd be too nervous."

    BalasPadam
  123. 토토검증사이트 Lee, who split his regular season between the rotation and the bullpen, was a picture of calm on the hill, but said Monday he was anything but inside.

    BalasPadam
  124. 카지노사이트 "I have never pitched this late in any season. My body feels a little weird," Lee said with a smile. "I ran out of breath coming up the stairs from the bullpen at Gocheok."

    BalasPadam
  125. 슬롯머신사이트 "This was a Korean Series game after all. I was really nervous," Lee told reporters before Game 5 Monday at Incheon SSG Landers Field in Incheon, just west of Seoul. "But I felt so proud of myself to be pitching in the Korean Series."

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra