Isnin, 23 Oktober 2017

Pengalaman Jawab Exam Online Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) gred M41

with 3 comments
Siapa ada pengalaman jawab Exam Online Jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) gred M41?

Saya!! Saya!!


Ya betul. Saya pernah ada pengalaman menjawab Exam Online Jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) pada tahun 2014.


Sebenarnya bukan saya yang menduduki exam tersebut. Tapi adik ipar saya. Saya cuma join sekaki tolong adik ipar saya jawab exam tersebut secara beramai-ramai.


Nak tahu kisahnya? Boleh teruskan pembacaan anda.


Pengalaman Jawab Exam Online Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) M41



Jawab Exam Online PTD secara berjemaah bersama keluarga guna LCD Projector
(Gambar hiasan)

Pengalaman buat Persediaan Exam Online PTD di saat-saat akhir.

Pada tahun 2014 ada 2 orang adik ipar saya menjawab exam online Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) gred M41.

Salah seorang menjawab exam online tersebut di rumah ayah mertua saya (E bukan nama sebenar), dan seorang lagi (A bukan nama sebenar) menjawab secara bersendirian di Kuala Lumpur

Adik ipar saya E sebenarnya tak sempat nak mengulangkaji. Walaupun memiliki buku rujukan fizikal yang tebal dan contoh-contoh soalan yang berkaitan. (Dulu ada jual buku fizikal nota-nota dan contoh-contoh soalan PTD di kedai-kedai buku popular. Saya sempat belikan adik ipar saya buku panduan tersebut.)  

Berbalik kepada adik ipar saya E tadi. Beliau tak study alasannya tak sempat nak membaca. Sebab pada ketika itu beliau baru mula bekerja.


Nasib baik exam dilaksanakan secara Online. Dapat juga ahli keluarga tolong sama menjawab soalan.

Walaupun membuat persediaan di saat-saat akhir, tetapi masih boleh menggunakan talian hayat. Boleh minta bantuan daripada ayah, ibu, abang, kakak, saudara mara, dan rakan-rakan untuk membantu menjawab exam secara Online.

Itulah pengalaman kami sekeluarga menjawab exam PTD bersama-sama. Masing-masing mengadap dinding yang dipancarkan dengan LCD Display. Setiap kali soalan keluar, masing-masing akan memberi cadangan jawapan.

Tetapi sayangnya, adik ipar saya gagal disebabkan "pengetahuan talian hayat" yang diharapkan juga tidak membantu untuk memberikan jawapan yang tepat. Dengan istilah lain, talian hayat juga main Tembak jer... ;)

Yelah.. Manalah talian hayat sempat nak membaca. Kami pun baru dapat tahu last minit yang si E ni tak study sebelum jawab exam online. Sebelum ini saya ingatkan dah study sebab saya dah pun membelikan beliau buku fizikal (buku terbitan lama).

Pengajarannya di sini, jangan jadi seperti nasib adik ipar saya. Dapatkan rujukan di saat-saat akhir, kemudian tak sempat nak baca. Mengharap "talian hayat" untuk membantu, tapi malangnya "talian hayat" juga tidak membaca bab-bab yang keluar dalam soalan. Macamana nak luluskan?

Paling susah sekali nak jawab soalan pengetahuan am dan isu-isu semasa. Bahagian yang ni memerlukan kita banyak membaca...kalau tak rajin membaca, terpaksalah tembak sahaja.. Huhuhu..


Adik Ipar saya yang sorang lagi, Si A jawab exam sorang-sorang dekat KL. Beliau lulus exam tersebut, sebab beliau rajin membaca dan sempat buat beberapa contoh soalan Exam PTD! 

PERHATIAN UNTUK CALON EXAM ONLINE PTD 2017!!


Tolong Jangan buat Ulangkaji di Saat-Saat Akhir!!

Terlalu banyak maklumat yang perlu anda ketahui. Terutamanya tentang isu semasa dan pengetahuan Am. Kalau Study last minit memang tak sempat nak cover. Sebab ada terlalu banyak kebarangkalian soalan yang boleh keluar pada 16 Mei nanti.

Serius!! Saya pernah melaluinya.

Jadi, bermula dari sekarang, dapatkan rujukan anda.

Satu-satunya rujukan terkini yang berada di pasaran ialah rujukan Exam Online PTD yang dikeluarkan oleh Tim Infokerjaya.

KLIK DI SINI ->  Rujukan Exam Online PTD


Bagaimana rujukan ini bakal membantu anda?

Rujukan ini disusun untuk memudahkan anda membuat persediaan. 16 Mei sudah tidak lama lagi. Anda perlukan sesuatu yang komprehensif dan kami di sini mahu BANTU anda!

Menjimatkan masa anda! Kami bantu anda dengan penyediaan Nota-Nota ringkas untuk persediaan pantas anda. Anda bakal jimat 72 JAM!

Jelas format 2019! Jika anda menggunakan rujukan 2016 ke bawah, anda akan mengalami kerugian besar. Format telah diubah! Kami bantu anda faham format terkini!

Bagaimana soalan ditanya! Kami bantu anda untuk buang gugup + 'blur' peperiksaan online nanti. Contoh-contoh soalan dibina untuk memberikan gambaran jelas kepada anda bagaiman soalan ditanya.

dan semua ini disusun rapi untuk bantu anda sukses sesi peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik pada 16 Mei ini. Selain pihak SPA, tiada yang lebih faham perjalanan tapisan peperiksaan PTD ini setanding Tim Infokerjaya kerana kami telah bersama calon sejak tahun 2008/09 dan menyaksikan sendiri transformasi tapisan ambilan PTD ini. 

Pakej Rujukan Exam Online PTD Mengandungi:

HURAIAN FORMAT TERKINI 2019

50++ Contoh Soalan Seksyen A
Ini bukan soalan ramalan tetapi soalan yang bakal membuatkan anda lebih yakin untuk sesi peperiksaan nanti. Ianya dibina khas untuk memudahkan anda ulangkaji. Soalan melibatkan pengetahuan am termasuk berkaitan pentadbiran negara dan kabinet

80++ Nota Ringkas
NOTA RINGKAS yang tersusun berkaitan pentadbiran negeri-negara, dasar-dasar penting, perundangan, ekonomi dan banyak lagi! Anda perlu tahu sebagai senjata persediaan peperiksaan anda!

40++ Contoh Soalan Seksyen B
Seksyen B ni mencabar sikit sebab anda perlu fikir dan kira. Ada soalan terus matematik mudah, ada soalan matematik aplikasi dan ada juga soalan berbentuk penyelesaian masalah. Macam soalan IQ lebih kurang. Jadi bahagian ini akan jadi seperti latihan intensif untuk anda!

Nota Ringkas Matematik
Refresh semula ilmu Matematik anda. Diberikan tajuk-tajuk yang biasanya ditanya dalam peperiksaan sejak tahun 2009 - 2017. Telah simpulkan untuk anda. Jadi anda hanya perlu studi tajuk yang biasa ditanya sahaja!

Pecahan Seksyen
Tahukah anda dalam setiap 'Seksyen' terdapat pecahan tambahan yang bakal merungsingkan anda? Tak perlu risau, kami akan tunjukkan kepada anda bagaimana 'pecahan dalam pecahan' tersebut!

30++ Contoh Soalan Seksyen C
Seksyen C adalah seksyen baru tahun 2019. Tiada pada format exam PTD 2017 yang lalu. Anda akan dapat contoh soalan dan jawapan untuk 2 pecahan penilaian dalam seksyen C ini.


KLIK DI SINI -> Rujukan Exam Online PTD


Sumber : Klik Di Sini


Review Copy Rujukan Peperiksaan Online PTD

Apa yang terkandung dalam Review Copy Rujukan Peperiksaan Online PTD?




Berminat untuk mendapatkan Review Copy Exam PTD secara PERCUMA? Sila klik pada link di Bawah:




Info Berkaitan:

3 ulasan:

  1. Adik saya pun nak exam PTD ni bulan depan. Hopefully dia sempat lah buat study untuk soklan yang dia dapat

    BalasPadam
  2. sebelum exam buat la preparation dulu..

    jika tidak susah nak jawab soalan yang diberikan

    BalasPadam
  3. ade tahapnya...tp untung kerja kerajaan..pencen tu yg best..pergi masjid atau surau..tanam sayur..bulan2 ade pencen huhu

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra