Jumaat, 25 Disember 2015

Penuhi Keinginan Puan Isteri Mengidam nak makan Udang Galah..

with 5 comments
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Dalam entri sebelum ni, saya ada bagi tahu... Sekarang ni isteri saya tengah tunggu hari sahaja lagi untuk menyambut kelahiran anak kami yang ke 4..

Biasalah.... Orang perempuan ni semasa mengandung, biasanya akan mengidam nak makan-makanan tertentu...

Sebagai seorang suami... Dah tentulah kita kena cuba penuhi permintaan tersebut...

Kali ni isteri saya mengidam nak makan udang galah!!...

Dekat Sabak Bernam.. nak dapatkan Udang Galah tidak semudah seperti kami tinggal di Mukah dulu.. Semasa kami tinggal di Mukah dulu, boleh dikatakan hari-hari kami makan udang galah... Jom baca -> Jualan Murah Lobster dan Udang Galah di Mukah



Kalau pergi jer dekat Pasar Mukah, memang ada jer orang jual udang galah... Kalau takder orang jual dekat Pasar Mukah, boleh cari udang Galah dekat Oya, Dalat dan sebagainya.... Dekat sana stok Udang Galah memang senang nak dapat.... Malah, saya dan isteri pernah menangkap udang Galah dalam sungai dengan hanya menggunakan tangan sahaja...   

Sekarang ni semua itu, hanya tinggal kenangan sahaja.. Biasalah... Setiap tempat pasti ada kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri.. 


Oklah... Berbalik semula kepada cerita isteri saya tadi...

Disebabkan dah banyak kali beliau mengidam nak makan udang galah.... Jadi, saya belilah udang galah yang siap di masak dekat kedai makan... Seekor dalam RM3.00 hingga RM5.00.. Tak besar mana pun... Kecil jer... 

Nak beli banyak-banyak, rasa mahal... Jadi, setiap kali beli isteri makan tak puas... Nak cari Udang Galah mentah dekat Pasar Sabak Bernam dan Sungai Besar, bukan main susah lagi... Kolam Pancing Udang Galah pula dah lama tutup... huhuhu

Nak dijadikan rezeki semalam... Alhamdulillah, dapat juga beli udang galah dekat Pasar Sungai Besar... 

Bukan main gembira lagi Puan Isteri, bila tengok Udang galah yang berjaya saya bawa pulang...

Apa lagi... Tanpa membuang masa, puan isteri pun terus proses udang galah tu... 

Udang Galah yang berjaya saya beli semalam dekat Pasar Sungai Besar... 


"Rezeki mak buyong arini...dok ngidam nk makan udang galah sebelum meletops ni.akhirnye dpt la jugak merasa.wpon xbesar mana.anak udang galah agaknye..saiz remaja2 gitu..masak gulai lemak udang dgn nenas le kite arini..."

Alhamdulillah... puan isteri masak Gulai Lemak Udang... Makanan yang disukai oleh kami sekeluarga... ;) 


Gulai Lemak Udang Galah... menu masakan isteri saya semalam..

Semalam tengahari, anak-anak makan dengan gembiranya... 

Malam tadi, kami buat majlis bacaan yassin dan Doa Kesyukuran dekat Surau depan rumah saya... Setiap jemaah, kami bekalkan dengan Nasi Arab..

Adam dengan Haikal kata, mereka teringin nak makan nasi Arab tu... Jadi, mereka pun ambillah sebungkus... Kononnya nak makan dekat rumah...

Sampai dekat rumah, isteri dah siap masak nasi... Mereka pun makanlah nasi berlaukkan Gulai Lemak Udang Galah.. Siap bertambah-tambah lagi...

Bila saya tanya, bila mereka nak makan nasi Arab tu? Sambil saya menunjukkan bungkusan Nasi Arab yang berada di atas meja makan... 

Masing-masing geleng kepala... Dah kenyang agaknya... Huh... Buat membazir jer.... 

Nak suruh saya makan? Oh Tidak!.. Saya pun dah kekenyangan makan nasi berlaukkan Gulai Lemak Udang Galah masakan puan isteri...

Syukur Alhamdulillah... Rezeki kami sekeluarga... 

P/S : Nampaknya lepas ni kenalah rajin-rajin cari udang Galah..





5 ulasan:

  1. alhamdulillah, moga di beri kemudahan untuk terus penuhi ke inginan puan isteri

    BalasPadam
  2. gulai lemak udang memang idaman hati orang melayu...

    BalasPadam
  3. rasa nk buat la plak....sedap dimkn gitu shj

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra