Isnin, 15 Julai 2013

Pelabur emas jangan tersilap langkah - Azizi Ali (Jurulatih Jutawan Malaysia)

with 47 comments
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Setiap kali saya melihat graf Harga emas pasaran dunia di laman web Kitco.com... Saya dapati harga emas terus suram... Dalam tempoh setahun ini, harga emas terus menunjukkan penurunan walaupun adakalanya terdapat juga tanda-tanda yang menunjukkan harga emas akan pulih... Tetapi harapan tetap harapan... Dan semua pelabur emas seperti saya akan terus berharap satu hari nanti harga emas akan pulih... 




Apabila melihat graf harga emas semasa... Hilang rasa keghairahan untuk terus membeli emas secara berkala, walaupun sebenarnya saya juga merupakan salah seorang Dealer syarikat emas GSR... Ini disebabkan harga emas semasa tidak menunjukkan tanda-tanda akan melonjak naik seperti yang berlaku pada tahun 2008 - 2011



Merujuk kepada graf Harga emas dunia dalam tempoh 5 tahun... Harga emas semasa telah kembali jatuh, sama seperti harga emas sekitar tahun 2010... Harga emas sekarang telah kembali kepada harga emas tiga tahun yang lalu...  

Apabila keadaan seperti ini berlaku, apa yang kita perlukan adalah dengan terus mencari ilmu dalam pelaburan emas... Memantapkan ilmu dalam pelaburan emas adalah lebih baik daripada menyalahkan keadaan ekonomi semasa dunia yang melibatkan kuasa-kuasa ekonomi besar Dunia dan Asia seperti Amerika Syarikat, China, India, Negara-Negara Eropah, dan lain-lain negara yang turut mempengaruhi perubahan harga emas dunia...

Tak ada dapat apa-apa Fedah pun nak menyalahkan mereka... Mereka ada kuasa untuk mendominasi pasaran ekonomi dunia melalui salah satu caranya dengan menyimpan atau menjual seberapa banyak simpanan emas yang mereka ada.. Jadi, jangan terkejut bila mereka juga mampu mengawal harga emas dunia melalui kawalan ekonomi terhadap mata wang Dollar ataupun euro... 

Kita sebagai pelabur emas kecil-kecilan ini, sebenarnya hanya sekadar mengharap tuah sahaja.. Menanti masa terbaik samada untuk membeli atau menjual emas untuk memaksimumkan pelaburan...    

Melainkan anda merupakan salah seorang pakar ekonomi seperti Azizi Ali, yang bijak mentafsir pelbagai peluang dalam pelaburan... Setiap pelaburan yang beliau ceburi, pastinya akan memberi keuntungan yang besar sehingga melayakkan beliau bergelar Jurulatih Jutawan Malaysia


Beliau mempunyai pengalaman yang luas menceburi, membuat seminar dan seterusnya menulis beberapa buku dalam pelaburan seperti hartanah dan pengurusan kewangan... dan kini beliau ingin berkongsi ilmu dalam pelaburan emas pula... Tujuannya hanya satu... Untuk memastikan rakyat Malaysia benar-benar faham tentang ilmu pelaburan emas... Bukan sekadar jadi pak Turut.. Orang lain membuat pelaburan emas kita pun turut melabur emas... Tetapi orang lain boleh mendapatkan keuntungan melalui pelaburan, tetapi kita menggigit jari... Rasa menyesal sebab mengalami kerugian... 


Sumber : Klik Di Sini

Masih segar lagi diingatan saya, sekitar tahun 2011, ramai orang sibuk memperkatakan tentang pelaburan emas dan Perak.. Disebabkan pada ketika itu emas dan perak merupakan pelaburan yang berpotensi tinggi, dengan pulangan sehingga 50% berdasarkan statistik 5 tahun kebelakangannya.. jadi ramai rakan-rakan saya yang telah menjadi egen bagi syarikat yang ada menjual emas dan Perak.. 


Baguslah tu.. Masing-masing ada usaha untuk meningkatkan ekonomi keluarga.. Pelaburan emas dan perak pada ketika itu dilihat sebagai satu pelaburan yang cukup menguntungkan berbanding pelaburan ASB..  Walaubagaimanapun dalam pelaburan ada pasang surutnya.. Hari ini kita untung, esok mungkin kita akan rugi.. Bulan hadapan mungkin kita untuk balik.. Dan begitulah seterusnya.. Itu sememangnya lumrah dalam bidang pelaburan.. 


Pada ketika itu saya juga turut teruja untuk terlibat dalam pelaburan emas... Boleh dapat untung sehingga 50% siapa yang taknak... Betul tak?

Tetapi sebelum saya berhasrat untuk membuat pelaburan emas secara besar-besaran, saya telah membuat beberapa survey dahulu.. Bertanya daripada mereka yang lebih arif... Salah seorang individu yang menjadi rujukan saya ialah Encik Sunthara Segar penulis tetap Majalah Mingguan Wanita yang menulis berkaitan pelaburan, Insurans dan pengurusan kewangan...   Maklumlah orang rumah rajin membeli majalah Mingguan Wanita.. Jadi hasil tulisan beliau memang saya baca pada setiap minggu...

Jadi, ada sekali tu, Encik Sunthara Segar ada menulis info tentang pelaburan hartanah di blog beliau... Kebetulan pula tergerak hati untuk bertanyakan tentang pelaburan emas... Dan syukur Alhamdulillah... Pertanyaan saya telah di jawab 



Selepas membaca respon yang ditulis oleh Encik Sunthara Segar.. Saya mula membeli dan seterusnya membaca buku-buku dalam bidang pelaburan...  Dalam pelaburan kita kena berani ambil risiko... Ada masanya boleh untung dan ada masanya kita juga berkemungkinan boleh mengalami kerugian... Itu hakikat dalam bidang pelaburan yang semua orang kena terima... Berlapang dadalah menerima kenyataan...  
Apabila saya mengatakan pelaburan emas dan perak juga ada pasang surutnya.. Tentu ada peniaga emas yang marah dengan saya.. Sebab itu merupakan sumber pencarian mereka.. Mereka dok canang-canang tentang kebaikan pelaburan emas, supaya orang ramai membeli emas yang mereka jual.. Saya pula mengatakan pelaburan emas dan perak ada pasang surutnya.. Ada masanya para pelabur emas akan mengalami kerugian... 


Contohnya anda membeli emas sewaktu harga emas mahal iaitu sekitar RM200/gram.. Kemudian anda menghadapi masalah kewangan dan memerlukan wang tunai dengan segera sewaktu harga emas jatuh (Contohnya RM130/gram).. Jadi anda mengalami kerugian, semasa hendak menggadai atau memajak emas kepunyaan anda pada ketika itu..

Sekiranya anda menghadpai situasi di atas, pasti anda akan berasa marah dan mengatakan pelaburan emas merupakan pelaburan yang merugikan.. Kata boleh dapat untung 30% setahun dengan melabur emas.. tapi hakikatnya saya rugi hampir 40%.. :(



Inilah realiti dalam dunia pelaburan yang perlu kita akui.. Kadar pulangan pelaburan ditentukan berdasarkan julat masa tententu sahaja.. Disebabkan itu, kita perlu mendalami ilmu pelaburan sekiranya ingin benar-benar berjaya dalam bidang ini...


Terus Positif memikirkan kenaikan harga emas menjelang 2020


Apabila anda membaca petikan akhbar di atas... Dan membandingkan dengan harga emas semasa.. Mungkin persoalan-persoalan tersebut mula berlegar di fikiran anda: 
  • Patutkah saya terus membeli emas?
  • Patutkah saya memajak emas yang ada sekarang untuk membeli emas yang lain? 
  • Patutkah saya mengelak daripada melabur di dalam logam ini? 
  • Emas dalam bentuk manakah yang patut saya pilih? 

Anda perlu tahu semua ini kerana sekiranya tersalah pilih, anda akan menanggung kerugian yang amat besar!

Untuk mengurai setiap persoalan tersebut...  Azizi Ali, pakar kewangan tanahair, tampil untuk berkongsikan ilmu beliau tentang pelaburan emas di dalam Rahsia Emas.


Dan 3 sebab kenapa Rahsia Emas ini MESTI dimiliki oleh anda sekarang:

1. harga emas sedang jatuh tapi ini tidak bermakna anda mesti beli emas sekarang, kerana apa yang anda perlu ialah ilmu emas itu sendiri untuk anda bijak mengambil tindakan.

2. Azizi Ali bukan dari agen pelabur emas atau syarikat pelabur emas yang mempunyai kepentingan sendiri. Jadi, anda dapat ilmu yang TIDAK BERAT SEBELAH - penting kerana anda tidak mahu dipengaruhi oleh orang lain.

3. Ilmu emas, ilmu emas, ilmu ITU emas. Tidak ada yang lebih bernilai daripada emas dan mungkin salah satu daripada tip Azizi Ali di dalam Rahsia Emas dapat menyelamatkan anda daripada kerugian RM300k+ sebagaimana beliau pernah selamatkan salah seorang inner circle member beliau daripada papa kedana.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut, tentang Tip-tip pelaburan emas daripada Azizi Ali,  saya syorkan anda klik di sini

47 ulasan:

  1. Emas sesuatu dijadikan pelaburan jangka panjang. Jika harga emas turun, pelabur tetap tidak rugi. Dalam tempoh matang 10 tahun tentu harga emas naik insya Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. emas adalah pelaburan yanag terbaik setakat ini..nilai lambat susut berbandiing mata wang

      Padam
  2. Azizi Ali ni sangat hebat! seorang pilot, juga seorang pakar kewangan. Sy ada 2 buah buku beliau dan sangat berpuas hati dengan idea idea pelaburannya.

    Emas, suatu pelaburan jangkamasa panjang. Pada saya tak kira ia jatuh atau naik, kita harus dapatkan aset ini untuk pelaburan jangkamasa panjang terutamanya untuk keluarga..

    hehe dah ada simpananemas tu, jangan lupa bayar zakat ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Azizi Ali saya kagumi kerana mempunyai dua kepakaran...pilot dan pakar kewangan dalam bentuk pelaburan

      Padam
  3. penah invest emas
    tp secara online la
    kt maybanku2 tu
    apa2 pun
    azizi omar
    mmg ootai!

    Popular Post : Teknik Hitung Tasbih

    BalasPadam
  4. Yang penting dapatkan ilmu dulu dari pakar dan bacaan sebelum terus terjah.

    BalasPadam
  5. beli aje. Emas tu ada nilainya yang tersendiri. Lebih bernilai dari wang ringgit.

    BalasPadam
  6. Aku setakat ni belum melibatkan diri dengan pelaburan emas ni.. Bukan apa, kalau nak terlibat dengan apa2 jenis pelaburan ni kena tahu juga latar belakangnya.. Mungkin juga perkongsian seperti ini satu permulaan baik untuk mendapatkan ilmu

    BalasPadam
  7. Emas jatuh ni barulah merasa simpan dua keping dinar.ni terasa mcm nak tambah lg utk koleksi

    BalasPadam
  8. jatuh harga emas tak akan jatuh terus macam duit kan..

    BalasPadam
  9. Baguslah harga emas jatuh. Boleh borong. :)

    Setiap yang jatuh akan naik. Setiap yang naik akan jatuh.

    Emas tetap ada nilainya yang tersendiri. Boleh menolong penyimpan emas yang dalam kesusahan (boleh dipajak untuk ditukar kepada wang kertas).

    Bagi saya, emas lebih sesuai sebagai simpanan berbanding pelaburan. Savings perlu dibuat dalam 2 bentuk iaitu cash dan logam. :D

    BalasPadam
  10. Normal families don't wonder if the lab results are REALLY correct.
    ostergrüße I've never looked forward
    to a birthday like I'm looking forward to
    my new daughter's birthday, because two days after that is when I
    can apply for reinstatement. Gives more control More humane No more worries of
    your dog slipping away on you.

    BalasPadam
  11. Useless to say, WeChat will ask you to approve any individuals before they
    can deliver you a concept. You don't need additional plugins, VLC will do the magic.
    This application will determine the tune with lyrics and artist info.



    Feel free to surf to my website; whatsapp for pc

    BalasPadam
  12. Affiliate Marketing Domain Name Gdi Free Affiliate Program What else could we possibly need.

    From customer satisfaction to the importance of certain aspects of your
    company, this is a very versatile option to use in your online marketing questionnaires.
    SEO is the most prominent tool to drive a huge
    traffic rate, as search engines really give closest
    attention to well-optimized pages.

    Also visit my website ... Diseño de paginas web ()

    BalasPadam
  13. I do accept as true with all the concepts you have presented for your post.
    They are really convincing and will certainly work. Nonetheless,
    the posts are too short for beginners. May just you please lengthen them a bit
    from next time? Thanks for the post.

    Also visit my web page how To hack Facebook account password

    BalasPadam
  14. Link exchange is nothing else except it is just placing the other person's weblog link on your page at suitable
    place and other person will also do same for you.

    Feel free to surf to my blog; relevant website

    BalasPadam
  15. Hi there! Would you mind if I share your blog with my myspace group?

    There's a lot of people that I think would really appreciate your content.

    Please let me know. Thank you

    My web-site: csr classics cheats gold ()

    BalasPadam
  16. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I have really enjoyed surfing around your
    blog posts. In any case I'll be subscribing to
    your feed and I hope you write again soon!

    My web-site; after effects wiggle tutorial

    BalasPadam
  17. Appreciate this post. Will try it out.

    My web blog - natural weight loss pills dr oz

    BalasPadam
  18. tak ingat siapa nama otai emas kat Indonesia, bagitau ada duit je beli emas, tak perlu tunggu harga emas masa tu tinggi ke rendah, sebab kalau nak tunggu harga rendah alamatnya tak beli la.

    BalasPadam
  19. Kalau ada rezeki lebih memang berminat dengan pelaburan emas coz ia salah satu cabang pelaburan yang baik...

    BalasPadam
  20. You have a night of very little or no sleep at
    all The vicious circle made in hell has now got you spinning in its' grip.
    Mehmet Oz said you should never ignore insomnia because it could mean you have other
    serious health issues such as diabetes, depression or sleep apnea on the Aug.
    Although TCM is rapidly becoming more popular in the West,
    the recently reported incidents of contamination in products from China, ranging from pet food
    to toothpaste, have left many Westerners hesitant to use herbal
    remedies produced in China.

    my site; What Can I Take To Help Me Sleep (www.Youtube.com)

    BalasPadam
  21. Thank you for your great sharing.

    BalasPadam
  22. terutamanya bagi pemjawat awam sekurang2nya duit lebih yang ada tu setiap hujung bulan boleh ditukar kepada emas fizikal krn wang fiat sekarang semakin susutnilai.beli simpanje.xyah pening2 kepala nak beli jual beli jual...untung sabut timbul untung batu tenggelam..satu masa nanti untuk keluarga kita jugak kan..

    BalasPadam
  23. Kadang-kadang boleh sakit jantung juga bila lihat graf emas menurun.. banyak lagi ilmu yang perlu dipelajari dalam pelaburan emas ini..

    BalasPadam
  24. Azizi sudah pun tersilap langkah. Beliau sendiri perlu membaca buku Kegagalan Emas Sebagai Matawang yg baru sahaja diterbitkan. Ianya menunjukkan ketidakislamikan emas itu dan juga ada mengupas isu interest secara adil dan tepat, ianya lebih baik daripada emas

    BalasPadam
  25. Hmm.. masih ragu-ragu ni nak beli emas

    BalasPadam
  26. pelaburan emas ini memang menarik namun sekarang banyak lebih beralih ke real estate

    BalasPadam
  27. Kalau tiada ilmu apa pun tak boleh. Dengan mentor dan ilmu pelaburan yang betul insyallah ia boleh dilakukan..

    BalasPadam
  28. Memang ilmu penting sebelum buat pelaburan apa pun

    BalasPadam
  29. terimakasih atas perkongsiann.. baru slow slowstart melaburrr. hehe

    BalasPadam
  30. saya belum pernah lagi buat pelaburan emas. Tapi memang zero la bab ni.

    BalasPadam
  31. yang penting simpan emas dari simpan duit yang nilai tidak tentu kadang2 turun kadang2 naik
    -BelajarBlogs-

    BalasPadam
  32. Ada juga sesetengah pihak amik peluang jadikan pelaburan emas sebagai mlm. Bakal pelabur kena lebih berhati-hatilah.

    BalasPadam
  33. perasaan rasa seronok beli emas..hehe

    BalasPadam
  34. ILMU itu adalah apa yang saksikan dan bukan hanya apa yang di perkatakan.

    BalasPadam
  35. Pelaburan Emas ini adalah pelaburan jangka panjang.. memang ada untung ruginya...

    BalasPadam
  36. jatuhnya harga emas tak akan gila seperti jatuhnya nilai mata uang kita terhadap dollar.

    BalasPadam
  37. Beli emas menjadi pilihan cara berinfestasi saya selama ini, meskipun saat ini harga turun tapi yakin suatu saat nanti pasti naik lagi.

    BalasPadam
  38. yg penting beli emas dapat emas bukan beli emas dapat janji tinggal janji ...itu pasal jadi rugi...

    BalasPadam
  39. tidak dinafikan emas adalah pelaburan yang berpotensi tinggi..simpanan paling selamat. tapi mesti ada ilmu.

    BalasPadam
  40. sekejap naik.. sekejap turun.. macam forex dah.. hehe..


    jom jenguk sini ya.. hehe

    BalasPadam
  41. biasanya harga emas selalu naik terus .. tapi belakangan ini kok naik turun

    BalasPadam
  42. Thank you very much for sharing information that will be much helpful for making coursework my effective.

    BalasPadam
  43. Thank you very much for sharing information that will be much helpful for making coursework my effective.

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra