Isnin, 13 Januari 2014

Bagaimana Peniaga Kedai emas meraih keuntungan di sebalik kejatuhan harga emas dunia

with 22 comments

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Pada entri sebelum ini saya ada menceritakan tentang kejatuhan harga emas dunia, yang merupakan sebagai satu rezeki yang harus kita syukuri... Terutamanya bagi mereka yang bakal mendirikan rumah tangga tidak lama lagi... Masa harga emas tengah murah macam nilah masa yang paling sesuai untuk membeli emas.. 

Masih teringat lagi ketika tahun 2006.. Masa tu saya survey harga emas dekat kedai-kedai emas di sekitar daerah Ipoh, Perak.. Harga emas yang dijual pada ketika itu cuma RM80/gram..

Dengan wang RM1,000 yang saya ada untuk membeli emas sebagai hadiah perkahwinan kepada isteri.. Dapatlah saya membeli seutas rantai leher emas yang mempunyai berat lebih daripada 10 gram... 

Dan situasi yang berbeza berlaku sekitar tahun 2011.. Yang mana harga emas melonjak naik sehingga mencecah RM200/gram.. Pasangan pengantin yang berkahwin pada ketika itu terpaksa membeli emas yang jauh lebih mahal.. Dengan wang RM1,000.00 mereka hanya mampu membeli seutas gelas tangan emas sahaja pada berat tak sampai 5 gram.. 


Disebabkan itu, apabila harga emas jatuh, kita sepatutnya rasa bersyukur.. Walaupun harga minyak naik, harga gula naik, tarif elektrik naik, kadar bayaran tol naik, dan harga barang naik.. Tetapi sekiranya harga emas semakin jatuh, ramai rakyat Malaysia masih berkemampuan untuk membeli emas sebagai aset...


Bagaimana Peniaga  Kedai emas meraih keuntungan di sebalik kejatuhan harga emas dunia

Berbalik kepada tajuk utama entri ini ditulis iaitu "Bagaimana Peniaga  Kedai emas meraih keuntungan di sebalik kejatuhan harga emas dunia"..


Saya menulis entri ini berdasarkan pemerhatian dan pengalaman saya ketika membeli emas di kedai emas.. 

Sebagai contoh, saya pernah membeli emas di kedai Emas Dzul Sungai Besar.. Masa tu harga emas jatuh.. Apabila isteri mendegar berita tersebut, beliau pun mengajak saya membuat survey harga emas dekat kedai-kedai emas di Sungai Besar, Selangor..

1) Keuntungan daripada permainan harga dan kos Upah

Hasil survey yang kami lakukan, setiap pekedai menawarkan harga emas yang berbeza-beza.. Contohnya:

  1. Kedai A : Harga emas 916 RM140/gram , Harga Upah RM70 (Harga upah mengikut design emas) 
  2. Kedai B : Harga emas 916 RM136/gram , Harga Upah RM85 (Harga upah mengikut design emas) 
  3. Kedai C : Harga emas 916 RM145/gram , Harga Upah RM50 (Harga upah mengikut design emas) 
  4. Kedai D : Harga emas 916 RM155/gram , Harga Upah PERCUMA

Dalam contoh di atas, kita dapat lihat cara peniaga emas bermain harga untuk mendapatkan keuntungan.. 

Sebagai contoh kita mempunyai peruntukan untuk membeli emas sebanyak RM2,000.. Jadi, daripada empat kedai emas di atas, kedai manakah yang boleh memberikan keuntungan pelaburan kepada anda.. Kita beranggapan harga upah yang diberikan di atas merujuk kepada design rantai tangan yang sama dijual oleh keempat-empat kedai emas.

  1. Kedai A : RM2000 - RM70 (Kos Upah) = RM1930   >>>> RM1930/RM140 = 13.79 g emas  
  2. Kedai B : RM2000 - RM85 (Kos Upah) = RM1915   >>>> RM1915/RM136 = 14.08 g emas 
  3. Kedai C : RM2000 - RM50 (Kos Upah) = RM1950   >>>> RM1950/RM145 = 13.44 g emas 
  4. Kedai D : RM2000 - RM0 (Kos Upah) = RM2000   >>>> RM2000/RM155 = 12.90 g emas 

Kita lihat hasilnya.. Tidak jauh perbezaan berat emas yang berjaya kita perolehi daripada keempat-empat kedai di atas.. Walaubagaimanapun emas tetap emas.. 

Walaupun perbezaan berat emas cuma 0.1 g, tetapi ianya tetap mempunyai nilai yang besar sekiranya kita menukarkannya kepada wang tunai.. Betul tak? 

Jadi, bagi saya kedai B pastinya lebih sesuai untuk dipilih disebabkan kita akan mendapat lebihan berat emas berbanding 3 kedai yang lain.. 


2) Membeli stok emas secara banyak ketika harga murah dan menjualnya kembali ketika harga naik

Pada ketika ini merupakan masa terbaik untuk peniaga kedai emas membeli stok emas pada kuantiti yang banyak... Kemudian simpan stok emas tersebut, dan jualkannya kembali apabila harga emas melambung naik...

Jadi, ketika harga emas tengah murah ni, peniaga emas hanya menjual emas yang ada pada stok semasa mereka sahaja.. Apabila mendapat pelanggan, mereka gantikan semula dengan emas yang baru... 


Manakal emas yang baru mereka beli hanya dijadikan stok simpan sahaja... Tak perlu menjualkannya semula ketika harga emas tengah murah ni... Bila dah mahal nanti barulah menjualkannya semula untuk mendapatkan keuntungan berkali ganda.... ;)


3) Keuntungan daripada Komisyen Jualan Dan Belian Emas

Keuntungan ketiga yang diperolehi oleh peniaga kedai emas ialah melalui komisyen jualan dan belian emas.. 

Untuk pengetahuan anda, sebahagian peniaga kedai emas sebenarnya menjual emas yang mereka beli daripada syarikat pengeluar emas..

Sebagai contoh, kedai emas Dzul Sungai Besar sebenarnya merupakan pengedar emas bagi syarikat Alliance Fine Gold Sdn Bhd.. 

Apabila ada pelanggan yang berhajat nak membeli emas daripada kedai Emas Dzul Sungai Besar, peniaga akan membincangkan harga emas dengan pelanggan. Setelah kedua-dua pihak bersetuju dengan harga yang dibincangkan, pekedai akan lock harga untuk pelanggan, dan masa tu pelanggan memang wajib membeli emas tersebut..

Ini berdasarkan pengalaman saya membeli seutas rantai tangan emas 999 dengan berat melebihi 50gram.. Masa tu saya bawa wang tunai cuma RM1,000 sedangkan emas tersebut berharga RM8,***.. Wang selebihnya ada di dalam bank, sebab risau nak bawa wang tunai yang banyak..

Saya dan isteri buat survey harga dan apabila confirm nak beli barulah kami akan mengeluarkan wang tersebut.. Lagi pun terdapat sebuah mesin ATM terletak satu bangunan dengan kedai emas tersebut... 

Setelah berbincang harga dengan pekedai emas, dan isteri pun dah bersetuju, saya pergilah ke mesin ATM untuk mengeluarkan wang.. Setiap kali pengeluaran cuma boleh keluar RM1,500 sahaja... Pegeluaran pertama, kedua dan ketiga tiada masalah.. Tetapi menghadapi masalah untuk pengeluaran yang seterusnya.. Masalah tersebut berlaku disebabkan limit pengeluaran sehari cuma RM5,000.. :(

Dengan RM5,000 yang berjaya dikeluarkan, saya pergilah semula ke kedai emas Dzul.. Saya bagi tahu dekat tokey kedai, saya tak berjaya nak mencukupkan wang untuk membeli emas tersebut disebabkan saya hanya mempunyai wang tunai RM6,000 sahaja.. Jadi, saya meminta dia carikan saya emas yang ringan sedikit sesuai dengan budget yang saya ada..

Tokey kedai emas tersebut kata tak boleh.. Sebab dia dah lock harga dan membuat pembelian yang lain daripada laman web Alliance Fine Gold Sdn Bhd untuk menggantikan emas ini (Emas tersebut telah dianggap sudah terjual disebabkan saya dah bersetuju nak membelinya semasa proses perbincangan).. 

Jadi, kesudahannya saya terpaksa juga membeli emas tersebut.. Saya terpaksa membayar baki RM2000,00 yang tidak mencukupi dengan menggunakan kad kredit... Mujur pula masa tu saya ada bawa kad kredit... huhuhu.. 

Bermula daripada kejadian tersebut, barulah saya tahu, rupanya kedai emas mendapatkan keuntungan hasil daripada komisyen jualan emas.. Sebab tu perniagaan mereka tetap boleh bertahan, walaupun harga emas dunia jatuh teruk mana sekalipun.. 


Berapa nilai Komisyen yang diberikan oleh syarikat pengeluar emas dan Berapa modal yang perlu dikeluarkan untuk menjadi Pengedar? 

Terdapat banyak syarikat penjual emas yang terdapat di Malaysia.. Antara syarikat yang terkenal adalah seperti Public Gold, GSR, GCP, Serambi Emas, Poh Kong, Wah Chan, Emas Sri Pinang, , Alliance Fine Gold dan lain-lain.. Dalam entri ini, Saya ambil contoh dua syarikat sahaja iaitu Public Gold (syarikat emas yang dah lama bertapak di Malaysia) dan GSR (Syarikat emas yang telah berumur 2 tahun)  


1) Dealer Public Gold

Terdapat 3 kategori Dealer yang ditawarkan oleh Public Gold dan tiada sebarang yuran bayaran untuk mendaftar sebagai Dealer.

Untuk Mendaftar Sebagai Dealer, anda hanya perlu membuat belian minimum Emas atau Perak atau kedua-duanya sekali dalam amaun minimum yang telah ditetapkan seperti dalam senarai di bawah, dan ianya perlu dibuat dalam satu resit pembelian.

  • Normal Dealer – Belian Minimum RM20,000
  • Priority Dealer – Belian Minimum RM100,000
  • Master Dealer – Introduce 5 Orang Priority Dealer Sahaja

Kelebihan Menjadi Normal Dealer:

  • Setiapkali Membuat Belian Anda Akan Dibayar Komisyen 1%
  • Bila Anda Membuat Jualan Semula Ke Public Gold, Anda Akan Dibayar Komisyen 0.5%
  • Jika Ada Dealer Yang Anda Perkenalkan, Setiapkali Mereka Membuat Belian, anda Akan Menerima Komisyen sebanyak 0.2%

Kelebihan Menjadi Priority Dealer: 

  • Setiapkali Membuat Belian Anda Akan Dibayar Komisyen 1.5%
  • Bila Anda Membuat Jualan Semula Ke Public Gold, Anda Akan Dibayar Komisyen 0.5%
  • Jika Ada Dealer Yang Anda Perkenalkan, Setiapkali Mereka Membuat Belian, Anda Akan Menerima Komisyen sebanyak 0.5%

Kelebihan Menjadi Master Dealer,

  • Setiapkali Membuat Belian Anda Akan Dibayar Komisyen 2%
  • Bila Anda Membuat Jualan Semula Ke Public Gold, Anda Akan Dibayar Komisyen 0.5%
  • Jika Ada Dealer Yang Anda Perkenalkan, Setiapkali Mereka Membuat Belian, Anda Akan Menerima Komisyen :

       - 1% Dari Normal Dealer
       - 0.5% Dari Priority Dealer
       - 0.1% Dari Master Dealer

Public Gold kelihatan mempunyai konsep pemasaran berangkaian.. Dealer teratas  (Master Dealer) boleh mendapatkan komisyen hasil pembelian emas yang dilakukan oleh Normal Dealer (1%), Priority Dealer (0.5%) dan Master Dealer (0.1%)..

Disebabkan itu terdapat banyak kelebihan menjadi Master Dealer berbanding menjadi dealer-dealer yang lain. Antara kelebihan lain menjadi Master Dealer ialah.. Semakin tinggi Level Dealer, komisyen yang diterima semakin banyak, bermakna kadar peratus spread yang berjaya dikurangkan semakin besar, menjadikan tempoh keuntungannya semakin cepat dan juga banyak.

Sebagai contoh boleh rujuk pada Carta dibawah untuk melihat perbezaan peratus spread diantara pelanggan biasa, Normal Dealer, Priority Dealer dan Master Dealer.


Sumber : Klik Di Sini


2) Dealer GSR

Syarikat Pelaburan emas yang baru seperti GSR dan GCP mempunyai strategi pemasaran yang berbeza dengan syarikat Public Gold.. 

Untuk menjadi pengedar bagi kedua-dua syarikat pelaburan emas ini, yuran yang dikenakan ialah sebanyak RM1,000.00.. Dengan bayaran sebanyak RM1,000 ini, para pengedar akan mendapat banyak kelebihan seperti berikut:
  • Perbezaan harga di antara harga Dealer (ahli VIP) dan harga pembeli biasa.. 
  • Diskaun/Komisen yang tertinggi ditawarkan oleh syarikat Emas & Perak di Malaysia. Komisen Emas RM16.50/g manakala Perak 3-4.5%.
  • Komisen Buyback yang tertinggi oleh syarikat Emas & Perak di Malaysia. Komisen Buyback Emas RM4/g dan Perak 0.5%.
  • Spread produk  Emas yang terendah 5% bagi khas untuk dealer sahaja.
  • Setiap Sijil Ketulenan dilekatkan dengan sticker Hologram yang mustahil untuk diklon (password encrypted)
  • Order juga boleh dibuat secara SMS atau telefon.
  • Harga produk yang dikemaskini secara automatik mengikut harga emas dunia
  • Belian (Order boleh dibuat secar online - barang terus dihantar kepada anda tanpa orang tengah. 
  • Sistem Pendaftaran Dealer menggunakan pendekatan "Affiliate" yang tercanggih secara automatik
  • Jaminan beli balik / "Buy Back" oleh syarikat
  • Mampu dibeli oleh semua golongan sasaran & mudah dijual semula
  • Pelbagai design akan dikeluarkan hampir setiap 2 bulan.
  • Produk bukan sahaja sebagai instrumen pelaburan bahkan sebagai "Collectors Item" kerana kuantiti yang terhad.
  • Setiap Bullion Bar Perak & Emas tersebut serta Sijil Ketulenan ditandatangi oleh Assayer By Hand, bukan dicetak. Sangat unik.
  • Setiap Sijil Ketulenan adalah unik bagi setiap produk dengan Tema Khas
  • Produk disertakan dengan sijil ketulenan yang ditauliahkan ketulenan oleh KL Assayer Office (Syukor Anuar) yang mana merupakan salah satu Pentauliah Bebas Logam Berharga.
  • Keluaran produk Emas & Perak yang menggunakan pendekatan yang lain dari yang lain. Produk Bullion Emas & Perak menggunakan pendekatan mirip Perth Mint, Australia di mana keluaran yang terhad bagi setiap produk. Menjadikannya unik kerana limited mintage.
  • Yuran dealer seumur hidup
  • FREE kos penghantaran percuma bagi produk emas
  • FREE website marketing GSR (Contoh : Klik Di Sini)
  • FREE seminar/bengkel untuk Pemantapan Dealer secara berkala seumur hidup
  • FREE penghantaran produk SILVER**
  • FREE Buku resit GSR
  • FREE Flyers promosi GSR 200keping
  • FREE Jaket GSR
  • FREE Bussines Card 300 keping
  • FREE Khairat kematian RM500 (2 tahun pertama)
  • FREE Iklan Akhbar

Dengan erti kata lain wang pendaftaran RM1,000 yang dikenakan oleh syarikat GSR kepada dealer, digunakan untuk membantu dealer mempromosikan perniagaan emas mereka..  

Dalam jadual di bawah menunjukkan kadar diskaun yang diperolehi oleh Dealer GSR.. 
                                                
Sumber : Klik Di Sini

Berdasarkan jadual di atas, Syarikat GSR telah meningkatkan lagi pemberian diskaun kepada para dealer berkuatkuasa pada 6 April 2013... 

Sekiranya sebelum ini dengan pemberian diskaun sebanyak RM10.00/gram (untuk Emas 916), RM15.00/gram (untuk Emas 999), RM11.00/gram (untuk Gold Bar 999) pun dah kira sangat bagus... 

Tetapi dengan pemberian diskuan yang baru iaitu RM11.50/gram (untuk Emas 916), RM16.50/gram (untuk Emas 999), RM13.00/gram (untuk Gold Bar 999) dikira tersangatlah bagus... Murah hati sungguh Bos GSR ni.. 

Antara menjadi Pengedar GSR dan Public Gold mana yang lebih bagus? 
Bagi pendapat saya, Kedua-dua syrikat Public Gold dan Syarikat GSR masing-masing mempunyai kelebihannya yang tersendiri...

Sekiranya anda mempunyai wang simpanan RM20K atau anda boleh meminjam wang sebanyak RM20K daripada bank untuk membeli emas, saya syorkan anda menjadi dealer Public Gold.. Sebab dengan pembelian emas sebanyak RM20K tersebut melayakkan anda
untuk menjadi dealer tanpa perlu membayar wang penyertaan..

Tetapi sekiranya anda tidak mempunyai wang tunai sebanyak RM20K seperti saya, dan berminat untuk menjadi dealer dalam syarikat pelaburan emas, saya syorkan anda menyertai syarikat GSR.. Dengan pelaburan keahlian RM1,000 tersebut membolehkan anda membeli emas pada harga dealer, yang pastinya lebih murah daripada harga pasaran emas semasa..

Sebenarnya sebelum ni saya tak pernah terfikir pun untuk menjadi dealer GSR, walaupun CEO GSR iaitu Encik Anuar A. Rahman merupakan rakan sekerja saya semasa sama-sama bertugas di Politeknik Mukah Sarawak dahulu..

Ramai rakan sekerja lama saya dah menjadi dealer.. Dan ada di antara mereka yang turut mengajak saya untuk menjadi salah seorang dealer GSR...  Tapi masa tu memang Saya tak berminat langsung nak menjadi dealer, disebabkan saya tak berminat nak menjual emas...  

Tetapi pada satu hari, tiba-tiba Pintu hati saya terbuka untuk menjadi dealer GSR..... Nak tahu Sebab apa?

Ini disebabkan berdasarkan pengalaman saya membeli emas 999 dekat kedai emas seperti yang telah saya ceritakan di atas... Rupanya kedai yang menjual emas tu juga merupakan dealer bagi syarikat pengeluar emas.. Jadi, kedai tersebut telah berjaya mendapat "keuntungan atas angin" daripada saya dan pelangganya yang lain..

Sebagai contoh, saya membeli emas 999 seberat 50g.. Sekiranya komisyen yang diperolehi oleh pekedai emas tersebut sama dengan komisyen yang diberikan oleh syarikat GSR, kedai emas tersebut berjaya mendapatkan keuntungan sebanyak:


RM16.50 X 50g = RM825.00

Masa tu baru saya terfikir... Alangkah bagusnya kalau saya jadi dealer, dan duit RM825.00 tersebut masuk ke dalam poket saya... Banyak juga tu penjimatan yang berjaya saya perolehi..

Kemudian dalam masa yang sama, memudahkan urusan saya sebab tak perlu pergi ke kedai emas untuk membeli emas... 

Semuanya dapat dilaksanakan secara online dan menunggu emas yang dibeli sampai ke rumah saya... Dekat sini dah dapat tambah lagi dua penjimatan... Iaitu penjimatan minyak kereta untuk ke kedai emas sejauh 30KM (Minyak kereta pun sekarang dah mahal dah) dan penjimatan masa saya untuk pergi ke kedai emas.. 

Jadi, kepada yang rajin membeli emas untuk menambahkan pelaburan, saya syorkan anda untuk menjadi dealer GSR atau syarikat-syarikat Pelaburan EMAS FIZIKAl yang lain..

Kemudian, Sekiranya anda masih mempunyai adik-beradik yang masih belum berkahwin, sekurang-kurangnya dengan menjadi dealer, anda dapat membantu adik-beradik anda membeli emas pada harga yang lebih murah berbanding harga pasaran...

Contohnya: Saya mempunyai dua orang adik yang masih belum berkahwin manaka isteri mempunyai 5 orang adik yang masih belum berkahwin...

Sekiranya adik-adik kami berkahwin nanti, sekurang-sekurangnya setiap seorang akan membeli emas sekitar 5g - 10g...

Pada masa tu mungkin harga emas tidak semurah seperti sekarang... Tetapi dengan harga dealer yang boleh saya perolehi, saya dapat menjimatkan perbelanjaan mereka ketika membeli emas... 

Jadi, Bagaimana cara nak menjadi Dealer dalam syarikat pelaburan emas (GSR)? 

1) Anda perlu mendaftar secara online di laman web syarikat GSR (klik di sini)

2) Kemudian anda klik pada button Log Masuk seperti dalam gambar di bawah:


Sumber : Klik Di Sini

3) Di ruangan pengedar anda klik pada button Daftar Sekarang (Seperti dalam gambar di bawah)

4) Selepas itu anda isi Form berserta bayarannya sekali..



5) Setelah selesai mengisi form klik button continue....

Selesai... Dalam tempoh 48 jam, nanti pihak GSR akan menghubungi anda menerusi email untuk memberitahu pendaftaran anda telah Berjaya... 

Sekian dahulu perkongsian saya pada kali ini... Nantikan perkongsian saya yang seterusnya... In Shaa Allah

22 ulasan:

  1. ohh.. banyak juga kelebihan kalau jadi dealer GSR :)

    BalasPadam
  2. Panjang artikel bro..kena baca berkali2 nak bagi fahamkan..haha..apa2 pun memang info yang begitu terperinci

    BalasPadam
  3. memang pelaburan yang menguntungkan

    BalasPadam
  4. setakat ni pernah berurusan dengan PG sahaja

    BalasPadam
  5. emas memang pelaburan yang berbaloi untuk jangka masa yang panjang...

    BalasPadam
  6. Dah macam penjual emas pulak dah bro ni..hehe.

    BalasPadam
  7. bila jadi dealer beli untung, jual pun untung dengan kaedah yang betul.

    BalasPadam
  8. emas sudah jadi investasi yang menggiurkan ya, jadi pengen juga ni terjun didalamnya
    trims atas ulasan diatas, sangat bermanfaat dan bisa menambah ilmu

    BalasPadam
  9. kalau peraih emas yg ramai berlegar dikaki lima kat kota baru macam mana pulak yek dia orang dpt untung... beli sekarang pastu masa untung terus jual.. agaknya lah..

    BalasPadam
  10. Eh baki lagi RM2,000 tu kenapa tak bayar guna kad debit? hhe

    Saya minat nak jadi dealer jual emas. Salah satu daripada matlamat saya.

    Masih dalam proses kumpul modal lagi ni

    BalasPadam
  11. best jadi dealer emas..tp kena kumpul byk ilmu & modal....
    hebat bro..banyak ilmu emas tau...boleh belajar ni..

    BalasPadam
  12. Beli emas mmg bagus.. untuk investment.. kalau x kene curi ah... saya punya gelang 2 utas dah kene curi.. sakit hati btul.. nak pakai tkt kene rompak pula

    BalasPadam
  13. Beli emas mmg bagus.. untuk investment.. kalau x kene curi ah... saya punya gelang 2 utas dah kene curi.. sakit hati btul.. nak pakai tkt kene rompak pula

    BalasPadam
  14. Saya David Reinhard dan saya mengambil waktu saya keluar untuk bersaksi Ibu Amanda karena dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya masuk ke utang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak utang meninggalkan kami bangkrut sampai saya datang di kontak dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap utang kami dan memulai bisnis baru dengan uang yang tersisa dari pinjaman. Anda dapat menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
    Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

    BalasPadam
  15. Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

    BalasPadam
  16. TAK PERLU MODAL BESAR HANYA RM 350 UNTUK MENJADI AGEN POWER GOLD SAPA BERMINAT SILA HUBUNGI SAYA DI ALAMAT EMAIL ADIA_SAHABAT@YAHOO.COM

    BalasPadam
  17. Hello semua, saya mrs aisha bukafia, saya ingin memberikan anda semua sekeping nasihat anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka adalah orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp10,000,000 juta bagi kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya saya tidak mendapat pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi,

     Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (Emiliana WILSON pINJAMAN sYARIKAT), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit pinjaman wang tulen lebih baik dan, sama memohon pada (Emiliana WILSON pINJAMAN SYARIKAT) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

    (emilianawilson11@gmail.com) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu negara saya daripada penipuan, e-mel saya adalah (mrsaishabukafia@gmail.com) hubungan saya untuk maklumat lebih lanjut mengenai Emiliana WILSON PINJAMAN SYARIKAT, saya bersedia untuk membantu anda, Allah memberkati anda semua. NOTA all.PLEASE. NOTA, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat itu tidak mengumpul charges.Allah ini memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) Lender sebenar Syarikat ATAU TIDAK mengumpul penutup caj penyanyi, lama hidup rakyat Malaysians negara kita dan lama hidup kepada orang yang baik di negara saya.

    BalasPadam
  18. It is a well-known fact that Illuminati consist of Multi Millionaires,
    BillionairesI who have major influence regarding most global affairs,including the planning of a New World Order. Many world leaders,
    Presidents, Prime Ministers, royalty and senior executives of major Fortune
    500 companies are members of Illuminati. join a secret cabal of mysterious
    forces and become rich with boundless measures of wealth in your company or
    any given business, the great Illuminati can make everything possible just
    contact : join666cult@gmail.com or WhatsApp +1(646)481-0376 EL
    IAI LEXION Thaddeus Iam Vice-President of Citizen Outreach THE ILLUMINATI
    ORGANIZATION

    Do not hesitate to contact us by WhatsApp.

    Whatsapp: +1(646)481-0376
    Email : join666cult@gmail.com

    BEWARE OF SCAMMERS, THERE IS NO SUCH THING AS REGISTRATION FEE AND YOU MUST
    BE ABOVE THE AGE OF 18YRS.
    THANKS.

    BalasPadam
  19. PENGUJI: Nabilah Ashraff
    LOKASI: Semarang di Indonesia
    email: nabilahashraff@gmail.com
    HIBAH PINJAMAN: Rp500.000.000
    BANK RAKYAT INDONESIA

    PERUSAHAAN PINJAMAN: PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON
    ALAMAT: Amerika Serikat
    EMAIL PERUSAHAAN: rikaandersonloancompany@gmail.com
    KONTAK PERUSAHAAN / WHATSAPP: +1 (323) 689-3663

    Damai selalu bersamamu! Nama saya ny. Nabilah Ashraff dari Karel Sasuit Tubun di Semarang Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman disini, banyak kreditor disini adalah penipu dan mereka disini untuk menipu anda dengan uang anda.

    Saya meminjam sekitar 100 juta dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 6 juta tanpa pinjaman, mereka berulang kali meminta pembayaran, saya membayar hampir 6 juta, jadi saya tidak dapat pinjaman, Tuhan yang mulia, saya bertemu dengan teman online harum ahmadzulkifli harumahmadzulkifli@gmail.com dan endang nisrina endangnisrina@gmail.com yang bersaksi tentang bagaimana dia mengajukan pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, maka dia memperkenalkan saya kepada ibu. RIKA ANDERSON LOAN COMPANY, dan saya mengajukan 500 juta, menurut saya ini lelucon dan curang, tapi saya mendapatkan pinjaman di rekening BRI saya dalam waktu kurang dari 4 jam hanya 2% tanpa agunan.

    Saya sangat senang bisa selamat dari kemiskinan. Jadi saya menyarankan semua orang di sini yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Anda. Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, semoga Tuhan memberkati kita semua dan memberi kita semua umur panjang dan kemakmuran.

    BalasPadam
  20. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.

    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

    BalasPadam
  21. Salam kepada semua warga negara Indonesia, nama saya Yeyes Ristintares tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini agar semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah benar-benar mendukung saya melalui kebaikan Ibu Ny. Helen Wilson. Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan lebih dari 32 juta Rupiah dengan pemberi pinjaman yang berbeda setelah membayar beberapa biaya dan tidak mendapatkan pinjaman. Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Helen Wilson, pemberi pinjaman di perusahaan, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari ibu Helen, jadi saya memanggil keberanian dan menghubungi Ibu Helen.

    Saya mengajukan pinjaman 900 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari 48 jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang bahwa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang memberi saya keinginan hati saya. mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda. Semoga ALLAH memberkati Ny. Helen Wilson untuk membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ny. Helen melalui email: (helenwilson719@gmail.com) untuk Anda pinjaman

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini. Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Sekali lagi nama saya Yeyes Ristintares, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: yristintares@gmail.com

    BalasPadam
  22. Halo semuanya, saya ingin segera menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman sejati yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi wanita kaya dan sekarang saya memiliki hidup yang sehat tanpa stres dan kesulitan keuangan,

    Setelah berbulan-bulan mencoba mendapatkan pinjaman di internet dan saya ditipu 32 juta, dari dua pemberi pinjaman yang berbeda. Saya melamar karena saya membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis saya. Saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman online yang sah dan itu tidak akan merugikan saya, jadi saya memutuskan untuk meminta nasihat dari teman saya. tentang cara melakukannya, mendapatkan pinjaman online, kami membicarakannya dan dia mengarahkan saya ke seorang wanita bernama Nyonya Helen Wilson.

    Saya mengajukan pinjaman (Rp780 juta) dengan suku bunga rendah 2%, sekitar beberapa menit kemudian, saya mendapat tanggapan darinya dan mulai. Pinjaman tersebut disetujui tanpa tekanan dan semua persiapan darinya dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan agunan untuk transfer tersebut. Dalam peminjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari 4 jam uang itu disimpan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu mimpi sampai saya mendapat notifikasi dari bank saya bahwa rekening saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp 780 juta. Saya sangat senang akhirnya ALLAH menjawab doa saya dengan menginstruksikan pemberi pinjaman saya dengan kredit nyata, yang dapat memberikan keinginan hati saya.

    Terima kasih banyak kepada Helen Wilson karena membuat hidup saya adil. Saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman online untuk berhati-hati terhadap penipu pinjaman karena ada banyak di internet. Jika ada yang membutuhkan pinjaman, hubungi Nyonya Helen Wilson melalui E-mail (helenwilson719@gmail.com) . untuk informasi lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda,

    E-mail (helenwilson719@gmail.com)


    Terima kasih banyak telah meluangkan waktu Anda untuk membaca Kesaksian saya dan saya harap ini memandu Anda ke arah yang lebih baik jika Anda mencari pinjaman online dan saya berdoa semoga Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Nama saya Sri Heryani Anda dapat menghubungi saya untuk referensi lebih lanjut melalui email saya: (sriheryani095@gmail.com)
    Terima kasih untuk kalian semua.

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra