Selasa, 10 November 2015

Koleksi Wang Kertas Lama RM10, RM5, RM2 dan RM1 dalam Simpanan

with 15 comments
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Susulan daripada entri Simpan Duit Syiling Sebagai Modal Untuk Membeli Rumah.. Kali ni saya nak kongsikan pula koleksi duit kertas lama dalam simpanan...

Sebelum ini, semasa berada di kedai makan... Rakan saya ada menyuarakan kebimbangan beliau terhadap status halal haram Pelaburan FOREX yang beliau dah ceburi agak lama...

Rasanya ada dalam 5 tahun rakan saya ni bermain FOREX... Antara impian beliau bermain FOREX ialah nak hasilkan duit RM1juta!! kemudian nak merasa naik Helikopter pergi ke tempat kerja dengan duit hasil bermain Forex....


Pergi tempat kerja jer, naik Helikopter... Lepas tu balik kerja jalan kaki, sebab tak mampu nak bayar tambang pergi balik naik helikopter ke tempat kerja.... hahaha... Antara jenaka yang selalu belia ulangi setiap kali kami bersembang....

Boleh dikatakan setiap hari, ada sahaja graf keuntungan Pelaburan FOREX yang beliau tunjukkan kepada saya...  Tapi setakat ini, saya masih belum berminat nak melibatkan diri dalam Pelaburan FOREX atas sebab-sebab tertentu...

Kalau nak tahu tentang hukum Halal atau Haram sesuatu pelaburan biasanya, saya akan merujuk kepada hasil penulisan atau Video Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman... Sebab Hujah beliau bersandarkan kepada rujukan seperti Al-Quran, Kitab, Hadis dan sebagainya... Ada asasnya... Memang boleh dijadikan sebagai rujukan yang boleh dipercayai...

Disebabkan nak mengelak daripada terus berbincang tentang FOREX dengan rakan saya... Saya tanya dia satu soalan...


"Encik AAAAAA tahu tak ada satu pelaburan yang boleh bagi keuntungan yang lumayan.... Tapi tak ramai orang yang tahu?"


Encik AAAAA : "Nak tahu... Pelaburan apa tu yer?"


"Kumpul Duit syiling/kertas Lama" Jawab saya sambil menunjukkan sekeping duit syiling 50 sen lama yang baru saya terima daripada pemilik kedai makan... apabila pekedai tersebut memulangkan baki duit yang saya bayar...

"Encik AAAAA tahu tak berapa harga Duit Syiling 50 sen macam ni tapi untuk tahun 1969 punya?" Tambah saya lagi..

"Tak tahulah... Berapa Nuar?" Beliau bertanya kepada saya..

"Rekod tertinggi jualan duit syiling ni sekeping RM81,846 dalam satu lelongan di Singapore"  Jawapan daripada saya... 

"Mahalnya.. Kenapa harganya boleh mahal sampai macam tu sekali?" Encik AAAAA inginkan kepastian daripada saya...

"Harga duit syiling ni mahal sebab material yang terdapat di dalamnya... Duit syiling ni kalau kita cuci macam orang cuci emas tu... Kita dapat tengok, kilatnya lain macam sikit.... Bla, bla, bla, bla..." jawab saya panjang lebar (Maaf tak larat nak tulis panjang-panjang kali ni.. Penat menaip)

Nak tahu lebih lanjut, boleh baca entri berikut:

Nampaknya Encik AAAAA sangat berminat dengan cerita saya... ;)

Oklah... Cukuplah pasal cerita Encik AAAAA yer... Sekarang ni sambung balik kepada topik asal kita... Koleksi Wang Kertas Lama RM10, RM5, RM2 dan RM1 dalam Simpanan

Duit kertas lama dalam koleksi saya... paling susah nak dapat 3 keping duit kertas RM5 yang ada palang pada gambar tiang Istana Negara... 

Semasa saya kecik-kecik dulu, dengar orang cerita kononnya duit RM5 ni kena sabotaj semasa percetakannya... Palang pada tiang Istana Negara tu, membuatkan Istana Negara ni seakan-akan mempunyai Salib.. Tapi sebenarnya bukan pun... Mungkin kebetulan sahaja..


Koleksi Wang Kertas Lama RM10, RM5, RM2 dan RM1 dalam Simpanan saya

Disebabkan percaya dengan cerita itu, saya pernah tukar duit RM5 macam ni dekat bank... ingatkan pegawai bank akan bayar lebih daripada RM5... tapi sangkaan saya meleset.... Hantar dekat Kaunter bank pun cuma dapat RM5 jer...

Sejak dari itu, setiap kali dapat duit RM5 macam ni saya akan simpan... tak sangka masih ada 3 keping lagi yang ada bersama saya sehingga sekarang... 




P/S : Siapa ada simpan duit kertas RM20 lama dan duit kertas RM1000 lama, boleh Contact saya melalui email nuargto[at]gmail.com.


Info Berkaitan:

15 ulasan:

  1. minat mengumpul wang lama ya, sayangnya semua tu tiada dalam simpanan ;)

    BalasPadam
  2. Salam..sy ada banyak koleksi Duit kertas lama.. Rm20 pun ada.. Ada no h/p utk dihibungi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam..
      Menarik ni... Boleh Whatsapp saya di nombor ini... 01138221589

      Padam
  3. Saya ada rm1,rm5,rm20 pm 01123031573

    BalasPadam
  4. Saya ada rm1,rm5,rm20 pm 01123031573

    BalasPadam
  5. saya ada duit RM5 lama no siri: PG2214544 jika ada yang berminat sila whatssap saya 0132948578

    BalasPadam
  6. saya ada duit lama RM1(Tan Sri Abdul Aziz Taha) RM5(Tan Sri Ahmad Mohd Don) RM10(Tan Sri Ali Abul Hassan Sulaiman) whatssap saya 0175664239

    BalasPadam
  7. Saya ada RM5 tandatangan 'Aishah' (Tan Sri Ali Abul Hassan) di tengah, berminat boleh whatsapp saya 0111-8818158.

    BalasPadam
  8. salam..
    saya ada rm1, rm2, rm5 dan rm10
    minat sila pm saya di 0129744894.

    BalasPadam
  9. Sy ada simpan rm20 lama.. Minat wasap sy 01121711890

    BalasPadam
  10. sy ade rm 2 20koping rm 5 4koping rm 105koping rm 50 5koping kalau nak minat whtsapp 0173833860

    BalasPadam
  11. sy ade rm 2 20koping rm 5 4koping rm 105koping rm 50 5koping kalau nak minat whtsapp 0173833860

    BalasPadam
  12. Salam..sy ada rm1 lama..bole pm sy sekiranya berminat..0193376697

    BalasPadam
  13. Salam sy Ade rm1& rm10

    Berminat blh pm 0182862350

    BalasPadam
  14. Sy ada duit syiling lama dan wang kertas lama dan juga duit syiling luar negara pun ada contact saya nom ini 01126409357

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra