Khamis, 2 Oktober 2014

Kasparov vs Kramnik, World Chess Championships 2000

with 0 Comment
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Minggu ni merupakan minggu yang terakhir saya mengajar Kursus AR201 - Kokurikulum 2 (Catur) .. Lepas ni kena tunggu dalam sebulan lebih, baru berpeluang mengajar kursus ini semula dalam semester yang baru.. Itu pun kalau masih di beri peluang untuk mengajar kursus ini.. Kalau tak mungkin tak ada rezeki saya... Walaubagaimanapun, saya happy sangat kerana diberi peluang untuk mengajar kursus ini semenjak sesi Jun 2011..

Seperti biasa, setiap kursus yang saya ajar ada cerita suka dan dukanya.. Tapi saya rasa belum sampai masanya untuk saya kongsikan cerita suka dan duka tersebut.. Daripada saya memikirkan perkara yang dah lepas, tanpa boleh memberi sebarang manfaat, eloklah saya terus berfikir kehadapan.. Mengejar misi dan visi yang tak pasti bila boleh di capai.. Tetapi yang pasti ia tak akan tercapai sekiranya saya takut untuk memulakan langkah pertama.. Tiada langkah pertama, bererti takkan ada langkah kedua, ketiga dan seterusnya...


Motivasi untuk orang berjaya...

Mulakanlah langkah Pertama walaupun kita tahu kegagalan sudah menunggu dihadapan mata.. Gagal sekali, baiki kesilapan disusuli dengan langkah kedua... Gagal kali kedua, baiki kesilapan disusuli langkah ketiga.... langkah keempat.... Langkah kelima.. Dan seterusnya... Tanpa berputus asa.. Inilah ciri-ciri yang perlu ada pada insan yang dahakan kejayaan... Kalau tak berani nak buat, beerti anda sudah pun berada di zon kegagalan..  

Disebabkan sekarang ni sedang berada dalam mood bermain chess, dengan sukacitanya saya nak kongsikan perlawanan terhebat yang pernah dimainkan oleh dua orang pemain catur tersohor di dunia iaitu  Kasparov vs Kramnik.. Dalam World Chess Championships 2000 



Kejohanan Catur Dunia kali ke 14 ini menawarkan hadiah wang tunai bernilai US$2juta dollar.. Menyaksikan pertarungan sebanyak 15 pusingan oleh dua orang Grand Master terkenal ini.


Sumber : http://www.chessgames.com/perl/chess.pl?tid=61813

Keputusannya.. Kramnik berjaya menang 2 perlawanan mengatasi Kasparov, iaitu pada pusingan yang ke 2 dan pusingan yang ke 10.. Dalam kedua-dua game tersebut Kramnik bermain buah putih dan Kasparov bermain buah hitam.. 

Dalam 13 pusingan yang lain mencatatkan keputusan seri..  Secara keseluruhannya Kramnik berjaya mengumpul 8.5 mata untuk menumpaskan Kasparov, dengan perbezaan 2 mata sekaligus melayakkan beliau dinobatkan sebagai Juara Dunia yang baru dalam kejohanan Catur Dunia edisi yang ke 14.   


Jom kita analisis beberapa game yang menarik hasil pertemuan diantara Kasparov dan Kramnik


Game pertama yang dimenangi oleh Kramnik... 


Game kedua yang dimenangi oleh Kramnik... 




Kepada yang suka menganalisis game, saya syorkan supaya menganalisis 15 game tersebut. Kesemuanya pasti menarik, dan sangat sesuai untuk mempertingkatkan kualiti permainan kita... 

0 comments:

Catat Ulasan

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra