Sabtu, 8 Mac 2014

Projek Investment Untuk Alumni UTHM/KUiTTHO/ITTHO/PLSP

with 1 comment
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Pada minggu lepas bersamaan 28 Februari 2014 ada JK Alumni UTHM berkunjung ke tempat saya bekerja untuk memberi penerangan tentang projek pembinaan Pangsapuri usahasama UTHM dan Alumni UTHM.. Projek ini hanya dibuka untuk Alumni UTHM/KUiTTHO/ITTHO/PLSP sahaja... 

Disebabkan berminat nak tahu tentang projek tersebut, saya pun turut serta mendengar penerangan yang disampaikan...


Cadangan Membina Dan Menyiapkan 3 blok Pangsapuri Kos Sederhana Dan Kemudahan-kemudahan lain Di Atas Lot 278 dan Sebahagian Lot 347 Mukim Parit Raja Daerah Batu Pahat, Johor

Projek ini akan dibangunkan betul-betul berhadapan dengan pintu masuk UTHM di atas dua lot tanah dengan jumlah keluasan tanah melebihi 6 ekar.. 

Tujuan pangsapuri ini dibina bertujuan untuk memberi kemudahan tempat tinggal kepada pelajar UTHM.. Berdasarkan unjuran bilangan pelajar yang dibuat oleh pihak UTHM bagi tahun 2016, berkemungkinan besar asrama dan rumah-rumah sewa yang terdapat di sekitar kawasan Parit Raja tidak dapat untuk menampung bilangan pelajar pada ketika itu.. 

Sekiranya tiada sebarang projek pembangunan penempatan pelajar dilakukan di kawasan tersebut, berkemungkinan besar terdapat pelajar yang akan menyewa di kawasan-kawasan perumahan yang agak jauh daripada UTHM..

Jadi, projek ini dibangunkan dengan dua tujuan iaitu untuk menjaga kebajikan pelajar UTHM di samping memberikan sedikit manfaat kepada para Alumni UTHM/KUiTTHO/ITTHO/PLSP yang mengambil bahagian untuk mendapatkan pendapatan pasif apabila projek ini telah dapat beroperasi sepenuhnya...    

3 Blok Pangsapuri sederhana yang akan dibangunkan berhadapan dengan pintu masuk UTHM.. 

Projek 3 blok Pangsapuri ini mempunyai 312 buah pangsapuri yang mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
  • Living/Dining  dengan keluasan 249.95 M.SQ
  • Master Bed Room dengan keluasan 13.50 M.SQ
  • Bed Room 1 & 2 dengan keluasan 10.50 M.SQ
  • Kitchen dengan keluasan 5.67 M.SQ
  • Bath 1 mempunyai keluasan 2.55 M.SQ
  • Shower 1 mempunyai keluasan 1.95 M.SQ
  • Bath 2 mempunyai keluasan 2.52 M.SQ
  • Shower 2 mempunyai keluasan 2.52 M.SQ
  • Dry Area mempunyai keluasan 2.94 M.SQ
  • Entrance mempunyai keluasan 1.40 M.SQ
  • Jumlah keluasan 850 SQ.FT    

Antara kemudahan lain yang disediakan ialah Level G, G1 & P1 merupakan kawasan parking.. Kemudian akan dibina juga kedai makan, gunting rambut dan lain-lain kemudahan yang akan diputuskan secara bersama oleh rakan kongsi projek ini..

Kawasan untuk membangunkan pangsapuri ini sangat strategik.. Kedua-dua lot tanah untuk membangunkan pangsapuri ini terletak berhadapan dengan pintu masuk UTHM.. Gambar di bawah menunjukkan lokasi kedudukan dua lot tanah tersebut.. 

Kedudukan Lot Tanah 347 dan Lot 348 yang terletak berhadapan dengan pintu masuk UTHM

Kedua-dua lot tanah ini kepunyaan penduduk Parit Raja dengan satu nama pemilik untuk setiap geran. Kedua-dua pemilik tanah telah bersetuju untuk menjualkan tanah mereka kepada pihak UTHM pada harga hampir RM2 juta untuk setiap lot tanah.. Ataupun hampir RM 4 juta untuk kedua-dua lot tanah yang mempunyai jumlah keluasan melebihi 6 ekar.. Boleh tahan juga harga tanah dekat kawasan ini.. 

Untuk merealisasikan projek ini, Pihak UTHM telah meminta Alumni UTHM untuk menguruskannya.

Jadi, langkah pertama yang perlu dilakukan oleh pihak Alumni UTHM ialah dengan membeli kedua-dua lot tanah tersebut yang berharga hampir RM4 juta..  

Banyak tu modal yang diperlukan.. Sedangkan kebanyakan Alumni UTHM hanya bekerja makan gaji seperti saya.. Cuma ada beberapa orang sahaja yang mungkin bekerja sebagai kontraktor kelas A, jurutera, usahawan dan lain-lain.. 

Jadi, untuk mengumpul dana berjumlah hampir RM4 juta bagi membeli dua lot tanah tersebut, pihak Alumni UTHM telah menubuhkan sebuah Investment Holding Company yang diberi nama Alumnus Properties Sdn. Bhd. Syarikat milik penuh UTHM ini telah ditubuhkan oleh 9 alumni UTHM yang mula-mula berhasrat untuk membangunkan projek ini..

Berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh pihak Alumnus Properties Sdn. Bhd., Sebuah syarikat Sdn. Bhd. boleh mempunyai maksimum 50 orang rakan kongsi. Jadi, untuk mengumpul dana hampir RM4 juta (nilai sebenar tak sampai RM4 juta), jadi seramai hampir 40 orang alumni diperlukan untuk menjadi rakan kongsi... Dengan setiap alumni melabur RM100,000 seorang..

Semasa pihak Alumni UTHM memberi penerangan kepada saya dan rakan-rakan saya, pada ketika itu hanya tinggal lagi sepuluh kekosongan kerusi untuk menjadi rakan kongsi. Pelan bangunan, Pelan kawasan, Kos keseluruhan pembangunan, proposal kepada pihak UTHM, Surat perjanjian dengan pihak UTHM, Perjanjian urusan jual beli dengan pemilik tanah semuanya telah siap.. 

Malah S&P untuk Tanah Lot 347 (Telah selesai di bayar) dan Lot 378 (masih ada baki yang belum selesai di bayar) juga telah dikeluarkan.. Walaubagaimanapun bayaran untuk tanah Lot 378 masih belum diselesaikan lagi dan peguam kepada pemilik tanah telah pun mengeluarkan surat supaya bayaran tersebut perlu diselesaikan selewat-lewatnya pada hujung bulan Mac..

Nampaknya projek ini berjalan dengan lancar seperti yang telah dirancang.. Apabila cukup bilangan rakan kongsi dan dana yang diperlukan, geran tanah akan berpindah milik kepada pihak syarikat Alumnus Properties Sdn. Bhd. Kemudian projek boleh dimulakan.. Setakat ini pihak UTHM Alumni telah mengadakan 8 kali mesyuarat berkaitan dengan projek ini yang turut membabitkaan Pendaftar UTHM, Koperasi UTHM, Pusat Hubungan Dan Kemajuan Alumni (CARE), Naib Canselor UTHM dan pihak-pihak lain yang berkepentingan secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan projek ini.. 

Mesyuarat pertama Board Alumnus Properties Sdn. Bhd akan diadakan dalam jangka masa terdekat setelah bilangan rakan kongsi (Board) mencukupi...

Pada pendapat peribadi saya projek ini memang menarik untuk pelaburan jangka masa panjang.. Kedudukan lokasi Pangsapuri yang sangat strategik sudah pastinya tiada masalah untuk menghadirkan penyewa pada setiap bulan.. Setiap rumah dapat menempatkan 10 orang penyewa (pelajar) X 312 rumah = 3120 orang penyewa pada setiap bulan...   

Pada ketika ini saya sedang memikirkan wang tunai RM100,000 yang diperlukan untuk menjadi salah seorang rakan kongsi projek ini.. Banyak juga tu..

Kalau saya buat pinjaman peribadi (Maksimum 10 tahun) dengan faedah 3.33% (bank rakyat), saya perlu komitmen kewangan sebanyak RM1,200 setiap bulan... Sekiranya projek ini dapat siap sepenuhnya pada tahun 2016, kena Survive selama 2 tahun sebelum berjaya menuai hasilnya.. huhuhu...

Setakat ini saya masih dalam proses mempertimbangkan kedudukan kewangan kami sebelum menyertai projek ini... Dalam masa yang saya saya dapat mempelajari sesuatu iaitu tentang kelebihan mewujudkan Investment Holding Company (IHC) untuk membeli hartanah... Berikut merupakan sedikit Info yang saya ketahui tantang IHC.. 


Ada beberapa kegunaan IHC ini dan sudah semestinya ianya mempunyai banyak manfaat, iaitu:


1. KUMPULKAN MODAL SECARA SAH UNTUK BELI HARTANAH

Sebagai contoh, jika kita tidak mampu dari segi modal ataupun profile untuk membeli hartanah, kita boleh ‘team-up’ dengan beberapa orang untuk membeli hartanah yang lebih tinggi nilainya dan memberi pulangan yang lebih.

Hasil keuntungan tadi akan dibahagikan secara rata.


2. MENGURANGKAN RISIKO ATAS KAPASITI PERIBADI

Sekiranya anda sudah mempunyai beberapa rumah atas nama peribadi anda, sudah tentunya apabila anda ingin membuat pinjaman seterusnya akan menghadapi masalah.

Jadi, transferkan rumah-rumah sebelum ini ke IHC anda dan nama anda akan ‘clear’ semula!

Anda mungkin akan dapat 90% loan walaupun mempunyai 10 buah rumah!



3. PERCUKAIAN

Ada banyak sebenarnya penjimatan yang boleh kita dapat menggunakan IHC ini. Jika kita menganggap pelaburan hartanah ini satu business, sudah tentunya kita mahukan pengurangan kos sebanyak mungkin.

Inilah teknik/strategi yang digunakan oleh Dr Shah Razali yang berjaya  memiliki lebih daripada 70 buah hartanah.

Jika anda berminat untuk menjadi pelabur hartanah kelas pertama, saya syorkan anda klik pada link ini sekarang.

--> http://bit.ly/sdqadasdasd

Melalui teknik yang diajar, lepas ni bolehlah kita hubungi semula rakan-rakan lama kita semasa belajar di sekolah menengah atau di Universiti dahulu... Kemudian kita tubuhkan satu Investment Holding Company sendiri yang terdiri daripada 20 orang rakan kongsi.. Lepas tu kita buat sedikit collection daripada setiap rakan kongsi.. 


Contohnya RM10,000 seorang X 20 orang = RM200,000

Dengan dana yang dikumpul sebanyak RM200,000 ini membolehkan kita membeli sebuah rumah... Kemudian sampai masanya kita boleh jual semula rumah tersebut, dan keuntungannya kita boleh bahagikan sama rata dengan kesemua rakan kongsi...

Untuk mendapatkan maklumat lanjut untuk tentang Pelaburan Hartanah, saya syorkan anda klik pada banner di bawah:


1 ulasan:

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra