Rabu, 8 Oktober 2014

Rahsia Bisnes Kerajaan - Khusus untuk Kontraktor baru

with 0 Comment
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Syukur Alhamdulillah.. Kini sudah genap 2 tahun saya terlibat dalam urusan perolehan kerajaan. Sepanjang dalam tempoh 2 tahun ini, terdapat sedikit sebanyak pengalaman yang berjaya saya timba berkaitan urusan perolehan kerajaan.. Terutamanya semasa membuat penilaian teknikal dan penilaian sebutharga..

Bukan senang rupanya nak membuat penilaian teknikal dan penilaian sebut harga ni.. Penilaian perlu di buat secara telus dan berhati-hati.. Kesilapan dalam membuat keputusan, boleh mengundang padah.. Terutamanya dalam Penilaian Sebutharga, iaitu penilaian terakhir sebelum keputusan untuk memberi reward kepada mana-mana syarikat diputuskan.

Biasanya Jawatankuasa penilaian sebutharga akan merujuk kepada keputusan jawatankuasa penilaian harga dan keputusan Jawatankuasa penilaian teknikal sebelum dapat membuat keputusan..

Sebagai contoh ada 8 buah syarikat yang menghantar dokumen sebutharga untuk membeli sebuah peralatan..


Jawatankuasa teknikal berperanan sebagai penilai spesifikasi teknikal yang diberikan oleh setiap syarikat..  samada memenuhi spesifikasi yang telah ditetapkan, ataupun tidak.. 

Sekiranya ada mana-mana syarikat yang tidak memenuhi spesifikasi yang ditetapkan, secara automatik syarikat tersebut dikira gagal dalam penilaian sebutharga.. Bagi saya, Specification is a king.. Gagal memenuhi spesifikasi yang ditetapkan, bererti peluang untuk memenangi sebut harga sangat nipis.. 

Setelah melepasi penilaian teknikal, Jawatankuasa Penilai Sebutharga akan merujuk kepada perbandingan harga.. Sekiranya semua syarikat yang dinilai memenuhi spesifikasi yang ditetapkan, keutamaan diberikan kepada syarikat yang menawarkan harga terendah..    

Proses ini nampak simple bagi kebanyakan kontraktor.. 

Tetapi berdasarkan pemerhatian saya, agak sukar untuk kontraktor-kontraktor baru memenangi sebutharga.. Kalau ada pun, biasanya mereka hanya berjaya mendapat projek-projek kecil..

Bukan disebabkan mereka tidak layak, tetapi disebabkan dokumen sebut harga yang mereka hantar, adakalanya tidak semantap dokumen sebutharga kontraktor-kontraktor lama.. 

Jadi, saya berpendapat, kontraktor-kontraktor baru perlu menuntut ilmu daripada kontraktor-kontraktor lama.. Belajar daripada mereka yang lebih berpengalaman... Supaya anda juga berpeluang menjadi kontraktor-kontraktor berjaya dengan cara yang bersih.. Tanpa perlu melalui "jalan belakang", atau aktiviti "hulur bawah meja" semata-mata untuk mendapatkan projek.. 

Rahsia Bisnes Kerajaan - Khusus untuk Kontraktor baru


Sekiranya ada kontraktor-kontraktor baru yang memerlukan rujukan untuk berjaya mendapatkan projek-projek kerajaan, saya syorkan anda mendapatkan Rahsia Bisnes Kerajaan (Klik Di Sini) 

Mengapa Anda Perlu Memiliki 'Rahsia Bisnes Kerajaan' ?

#1 - Panduan yang lengkap
Sebuah panduan yang lengkap.. Dari segi perancangan, memulakan perniagaan, memecah tembok pasaran kerajaan, memenangi kerja pembekalan yang pertama, mencari supplier, membuatkan kerajaan tak putus menjadi pelanggan kita sehinggalah membina empayar perniagaan dan mencipta kekayaan darinya.

Kesemuanya di dalam ebook Rahsia Bisnes Kerajaan yang mengandungi 15 bahagian 63 bab dan lebih dari 200 halaman. Kesemuanya lengkap!


#2 - 100% teknik yang betul & berkesan
Rahsia Bisnes Kerajaan memaparkan teknik-teknik yang berkesan dan yang sering digunakan oleh usahawan bisnes kerajaan yang berjaya mencapai jualan 6 angka.

Kesemua teknik ini merupakan teknik yang white-hat dan bukanlah teknik keji yang sering dilakukan oleh sesetengah pihak dalam mendapatkan kerja pembekalan dari kerajaaan.

Juga segala teknik dan trik dalam urusan A-Z bisnes kerajaan. Yang pastinya anda bakal mempercepatkan proses kejayaan anda tanpa perlu melakukan eksperimen dalam menentukan teknik mana yang berkesan atau tidak. Rahsia Bisnes Kerajaan menyenaraikan yang mana betul-betul berkesan sahaja untuk anda tiru.

#3 - Boleh buat duit dari sifar!
Perkara terbaik tentang berbisnes dengan kerajaan adalah peluang untuk anda membuat pendapatan atau duit tanpa perlu melabur banyak dan kadang kala tanpa perlu mengeluarkan duit walau seringgit pun.

Di dalam Rahsia Bisnes Kerajaan juga dikongsikan teknik berkaitan dana, membuat untung maksima dan juga mendapatkan pembekalan dari supplier pada harga yang murah.

Rahsia Bisnes Kerajaan menyajikan ilmu bisnes kerajaan yang sebenar bukan sekadar teori sahaja. Ia dihasilkan melalui pengalaman usahawan bisnes kerajaan sebenar setelah bertahun-tahun menceburi bidang ini... Dengan mendapatkan Rahsia Bisnes Kerajaan, anda sebenarnya telah mendapatkan pengalaman orang terdahulu sebelum anda yang sudah berjaya dalam bisnes kerajaan ini...


Rahsia Bisnes Kerajaan - Lubuk Private 'Super Supplier 2014' 

Kejayaan sesebuah bisnes kerajaan selain daripada teknik mempromosi dan mendapatkan projek adalah mempunyai senarai lubuk supplier yang murah dan setia sekaligus dapat membantu kita untuk fight harga dengan syarikat pesaing.

Berita baik untuk anda!!

Dalam pekej ini turut disediakan Lubuk Private Super Supplier 2014.. 


Lubuk Private Super Supplier 2014, mengandungi senarai supplier terbaik mengikut kategori bidang perniagaan masing-masing. Ada berpuluh senarai supplier terdapat di dalamnya.. Dan dari pembekal sebesar-besar produk hinggalah pembekal senipis-nipis produk... Nak tahu lebih lanjut tentang Senarai Super Supplier Terbaik 2014, saya syorkan anda klik Di Sini

Selain itu, Pakej Rahsia Bisnes Kerajaan juga turut dilengkapi beberapa bahan bacaan tambahan, yang dapat memberikan info kepada anda yang bercita-cita untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya.. 

47 Teknik Marketing Super Power untuk bisnes anda! 

LEANtreprenuer
Magnet Rezeki Usahawan

Strategi Loan Approved


Kesemua bahan bacaan tambahan ini diberikan secara PERCUMA!! kepada mereka yang telah mendapatkan Rahsia Bisnes Kerajaan (Klik Di Sini)

Salam kejayaan daripada saya.. Saya doakan semoga anda berjaya menjadi salah seorang kontraktor yang berjaya di Malaysia pada satu hari nanti... In Shaa Allah.. 

0 comments:

Catat Ulasan

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra