Sabtu, 12 April 2014

Pengalaman Kerja Part Time yang pernah saya lakukan semasa belajar di Universiti

with 38 comments
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Masa saya muda-muda dulu, sebelum bekerja tetap dengan kerajaan Malaysia, saya pernah juga buat beberapa kerja Part Time.. 

Tujuannya ialah untuk mencari pengalaman bekerja di samping mencari duit poket tambahan semasa sedang belajar di Universiti... 



Antara pengalaman pekerjaan Part Time yang yang pernah saya lakukan ialah: 


1) Kentucky Fried Chicken (KFC) 

Saya pernah bekerja di KFC pada tahun 2003 dengan bayaran gaji RM3.50/jam.. Sekiranya saya berjaya bekerja melebihi 8 jam sehari, saya akan mendapat bayaran overtime (double). Dan sekiranya sekiranya saya dipanggil bekerja ketika musim cuti perayaan pula, saya akan dibayar gaji triple (Tiga kali ganda) untuk setiap jam saya bekerja... 

Tetapi sayangnya saya hanya mempu bekerja di KFC selama 2 bulan sahaja..

Sebabnya saya tak dapat nak memberikan komitmen untuk menyiapkan projek akhir sarjana muda saya... Lagipun saya bekerja dekat KFC pun nak cari duit tambahan untuk membeli peralatan bagi menyiapkan projek akhir saya... Bila dah cukup duit yang saya perlukan, saya pun ambil keputusan untuk berhenti kerja... 


2) Tolong Kawan jual pakaian

Kerja Part Time seterusnya yang pernah saya lakukan semasa belajar di Universiti dahulu ialah menolong kawan saya menjual pakaian. Kebetulan pula rakan sekelas saya ni ada menjalankan perniagaan menjual T-Shirt dan Sweater yang mempunyai design Universiti. 

Setiap kali rakan saya ni nak berniaga di ekspo, pameran, atau di kawasan ruang legar dalam Universiti, beliau memerlukan sekurang-kurangnya seorang pembantu... Jadi adalah beberapa kali saya berpeluang membantu rakan saya ni berniaga dengan bayaran upah sebanyak RM20 sehari...

Kira jadilah tu.. Masa belajar dulu, dapat upah RM20 sehari pun dah kira banyak dah tu.. Bolehlah saya gunakan upah yang saya perolehi untuk membayar yuran pendaftaran untuk menyertai mana-mana pertandingan catur...

Ya!! Sememangnya itu tujuan saya bekerja secara Part time pada ketika itu... Untuk mencari budjet bagi menyertai pertandingan Catur.. ;) 



3) Bekerja di IOI JW Marriot Hotel Putrajaya

Setelah tamat pengajian di peringkat sarjana Muda, saya mengambil keputusan untuk menimba pengalaman bekerja di Kuala Lumpur. Saya tidak bercadang untuk bekerja sepenuh masa disebabkan saya mendapat tajaan penuh Biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) semasa belajar... dan saya telah pun menandatangani kontrak untuk bekerja dengan KPM selama beberapa tahun.

Sementara menunggu keputusan peperiksaan dikeluarkan dan sementara saya masih belum dipanggil untuk bekerja atau menyambung pengajian di peringkat Sarjana, saya mempunyai masa untuk menimba pengalaman bekerja secara part time..  

Haasilnya.. Saya bekerja di IOI JW Marriot, Putrajaya dengan bayaran sebanyak RM5.00/jam.. Gaji dibayar secara mingguan, iaitu pada setiap hari Jumaat.. Dapatlah saya gunakan duit tersebut untuk hidup survive seketika menimba pengalaman di Kuala Lumpur..

Bekerja secara Part Time di Hotel IOI JW Marriot tidak dapat menjanjikan pendapatan yang konsisten pada setiap minggu/bulan.. 

Ini kerana sebahagian besar para pekerja Part Time hanya dipanggil bekerja sekiranya ada event besar yang berlangsung di hotel tersebut.. Kalau setakat event kecil, beberapa pekerja sahaja yang dipanggil untuk bekerja... 

Disebabkan pekerja yang mendaftar bekerja secara part time di hotel ini ramai, jadi berlakulah penggiliran pekerja.. Ada dalam kalangan pekerja hotel ini merupakan student tempatan UKM, student sarjana UKM warganegara Indonesia, student UPM, brader-brader yang cari duit tambahan sebab nak kahwin, golongan pekerja makan gaji yang terpaksa cari duit lebih untuk menyara keluarga dan lain-lain.. 

Jadi golongan bujang yang belum ada sebarang komitmen seperti kami perlu faham , terdapat lebih ramai individu yang lebih memerlukan kerja part time tersebut... 

Disebabkan itu, sekiranya dipanggil bekerja, kami akan bekerja.. Kalau tak dipanggil bekerja, kenalah cari kerja lain untuk cari duit poket buat isi perut...


4) Bekerja membuat Survey secara Offline

Salah satu pekerjaan part time lain yang boleh diusahakan pada ketika itu ialah dengan membuat survey secara Offline..

Pada ketika itu terdapat sebuah syarikat menyediakan perkhidmatan survey secara offline yang mempunyai pejabat berhampiran dengan KLCC.. Semasa saya dan kawan saya memohon pekerjaan tersebut, rupanya ramai pelajar universiti juga mencari duit tambahan melalui pekerjaan ini..

Syarikat yang menawarkan perkhidmatan survey tersebut mendapat banyak job daripada company-company besar yang ingin mengumpul data atau maklum balas pelanggan terhadap produk/servis mereka untuk tujuan tertentu.. 

Data dikumpul melalui soal selidik yang dibangunkan... Siapa yang bangunkan soal selidik tersebut, saya kurang pasti... Dan saya pun tak berminat nak tahu siapa yang bangunkan soal selidik tersebut... apa yang kami tahu, ada kerja part time di situ.. Dan kami akan menerima bayaran untuk setiap kerja yang telah kami lakukan...  

Kerja kami ialah dengan mencari responden yang seesuai untuk menjawab soal selidik yang telah kami bawa... Kami akan mendapat bayaran mengikut bilangan set soal selidik yang lengkap dijawab oleh responden..

Bayaran untuk setiap soal selidik adalah sekitar RM5.00 sehingga RM60.00 bergantung kepada jenis soal selidik dan syarikat yang menawarkan bayaran... 

Sebagai contoh, syarikat MAXIS nak memperkenalkan produk terbaru... Sebelum itu mereka perlu membuat survey terlebih dahulu tentang keperluan pasaran, apa perkhidmatan terbaik yang diperlukan pelanggan, sejauh mana tahap kemampuan purata rakyat Malaysia untuk mendapatkan servis yang mereka tawarkan dan sebagainya..

Di sinilah peranan syarikat yang memberikan perkhidmtaan membuat survey secara Offline...

Walaubagaimanapun saya tidak sempat menuai hasil melalui pekerjaan ini, disebabkan saya mendapat tawaran untuk menyambung pengajian peringkat Sarjana di KUiTTHO (Kini UTHM)..

Tinggallah rakan baik saya bernama Zaiwin Kassim meneruskan perjuangan tersebut..

Inilah gambar bekas house mate dan rakan baik saya semasa kami sama-sama buat kerja part time di KL dulu..


Zaiwin Kassim dan Tan Sri Tony Fernades
Sumber : Klik Di Sini

 Bukan gambar yang di sebelah kiri yer... Tapi gambar di sebelah kanan..... 

Selepas saya dipanggil untuk menyambung pengajian ke peringkat sarjana, rakan saya terus survive tinggal di Kuala Lumpur dan melakukan pelbagai pekerjaan secara part time  dan full time sebelum berpindah ke Kuching, Sarawak atas permintaan keluarga...

Kini beliau telah menjadi salah seorang usahawan berjaya dan terkenal di Sarawak terutamanya dalam bidang keusahawanan automotif.. 

Pada hari ini beliau telah memegang jawatan sebagai Chaiman di Koperasi Belia Inovatif Sarawak (KOBIS), CEO di Pro Auto Care Sdn Bhd (Sebuah bengkel kereta terbaik di Kuching, Sarawak), penceramah jemputan dalam bidang kerjaya dan keusahawanan, penulis jemputan, dan lain-lain lagi..

Kisah kejayaan rakan saya ni mungkin boleh dijadikan satu inspirasi kepada anak muda di luar sana, yang bercita-cita tinggi.. Yang sanggup berusaha keras tanpa mengenal erti putus asa untuk menjadi somebody daripada nobody...

Kenapa Ramai Orang memerlukan Pekerjaan Secara Part Time?

Sepanjang saya menimba pengalaman bekerja secara part time,  saya dapati ramai orang bekerja secara part time untuk tujuan tertentu. .. Ada dalam kalangan mereka mempunyai pekerjaan lain,  tetapi terpaksa bekerja secara part time disebabkan duit gaji tak cukup untuk menampung kos sara hidup tinggal di bandar ..

Terdapat ramai pelajar seperti saya juga bekerja secara part time pada ketika itu. . Sebab wang pinjaman PTPTN/biasiswa yang mereka perolehi tidak mampu menampung keperluan mereka semasa belajar seperti untuk membeli baju,  handphone, top-up, Notebook, minyak motor/kereta, makan, keperluan rumah, keperluan belajar dan sebagainya. .


Banyak Peluang kerja Part Time Dari Rumah

Pada zaman sekarang ni nak buat kerja Part Time lebih mudah berbanding semasa zaman saya muda-muda dulu... 

Dengan adanya kecanggihan teknologi di hujung jari, anda boleh melakukan kerja Part Time walau di mana sahaja anda berada, mengikut kelapangan masa yang anda ada dan boleh lakukan pekerjaan part time berdasarkan minat/hobi yang anda minati.. 

Sebagai Contoh :


Kesemua mereka yang saya senaraikan di atas telah berjaya menjana pendapatan melalui pekerjaan Part Time yang mereka lakukan dari rumah/bilik kediaman semasa di Universiti..

Mereka berjaya melakukannya disebabkan mereka sangat meminati pekerjaan-pekerjaan part time tersebut.. Daripada minat yang mendalam telah memberikan suntikan motivasi kepada mereka, supaya sentiasa bersedia untuk mengharungi apa juga rintangan sehingga berjaya... 

Sebenarnya terlalu banyak pekerjaan part time dari rumah yang boleh anda lakukan sekarang ini... Tanpa perlu kemana-mana... Hanya melakukan pekerjaan tersebut di hadapan komputer rumah anda sahaja... Antara contoh-contoh pekerjaan lain yang boleh anda lakukan adalah seperti berikut:
  • memasukkan maklumat ke dalam pengkalan data, 
  • mengumpulkan maklumat untuk pelanggan, 
  • menulis laporan, 
  • menulis artikel, 
  • menghasilkan proposal, 
  • pengiklanan, 
  • mengambil upah penterjemahan, 
  • mereka bentuk grafik, 
  • pembangunan laman web, 
  • facebook & twitter manager, 
  • komen page dan group facebook, 
  • pekerja kaji selidik dalam talian, 
  • penulis blog part time 
  • dan pelbagai jenis kerja lagi. 

Anda boleh pilih mana kerja yang bersesuaian dengan anda, fahamkan kehendak majikan dan mula memohon kerja tersebut. Selesaikan kerja yang diperolehi dengan secepat yang mungkin, supaya bayaran dapat segera diterima.. 


Sumber pekerjaan : Klik Di Sini 

38 ulasan:

  1. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada:

    jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: ...
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    BalasPadam
  2. Hello, i am Mrs Clara Sonia, pinjaman pemberi pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada kadar faedah hanya 2%. kami tawarkan, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, modal perniagaan, pinjaman peribadi dan lain-lain kepada individu dan syarikat-syarikat yang berada dalam kesukaran kewangan di bawah syarat-syarat pinjaman yang jelas dan dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami: (clarasonia49@gmail.com)

    BalasPadam
  3. Hello, i am Mrs Clara Sonia, pinjaman pemberi pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada kadar faedah hanya 2%. kami tawarkan, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, modal perniagaan, pinjaman peribadi dan lain-lain kepada individu dan syarikat-syarikat yang berada dalam kesukaran kewangan di bawah syarat-syarat pinjaman yang jelas dan dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami: (clarasonia49@gmail.com)

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum wbt. Ada seorang lelaki Melayu dari asnaf fakir miskin bernama Saudara Adila Bin Suboh. Dia berasal dari Melaka. Dia berumur 44 tahun. Dia tidak mempunyai rumah dan kenderaan sendiri. Dia sentiasa berada dalam keadaan daif dan hidup dalam serba kekurangan. Dia tidak mampu menyara keluarganya kerana kesempitan wang. Adakala dia tidak makan dan mandi beberapa hari. Dia mengharapkan belas kasihan dari orang yang prihatin dengan keadaan nasibnya. Sesiapa yang ingin menghulurkan sumbangan wang secara ikhlas, boleh derma ke akaun maybank 151089317354 Adila Bin Suboh. Sumbangan anda dapat meringankan beban orang yang memerlukannya. Terima kasih.

    BalasPadam
  5. glamor la kawan en anuar ni...
    masa belajar saya pun keje part time masa cuti semester...sebab nak cari duit poket

    BalasPadam
  6. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang terlupakan !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (ivanaluka04@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Gender ........................
    5) status perkahwinan .............
    6) Kerja ................
    7) Nombor Telefon ...........
    8) kedudukan di tempat kerja .....
    9) pendapatan bulanan ....................
    10) jumlah pinjaman .........
    11) tempoh pinjaman .....
    12) Pinjaman destinasi ..................
    13) Tarikh lahir ........................

    Terima kasih.

    BalasPadam
  7. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa mendapat pinjaman , Mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi saya tidak Dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses tersebut.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya pulih semula
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    BalasPadam
  8. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa mendapat pinjaman , Mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi saya tidak Dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses tersebut.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya pulih semula
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    BalasPadam
  9. Nama saya Puan Maria Pedro, pengurus cawangan JAMINAN JAMINAN JAMINAN. Adakah anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membayar hutang anda, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki perniagaan anda, adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan, gadai janji atau tujuan lain? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi perkara masa lalu !!! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti persendirian dan individu yang boleh dipercayai pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan untuk tempoh tetap 1-30 tahun dan tempoh enam bulan sebelum permulaan ansuran bulanan. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com)

    PERMOHONAN DATA

    1) nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status perkahwinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) kedudukan di tempat kerja:
    9) pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) tempoh pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh Lahir:
    Terima kasih

    BalasPadam
  10. Halo,

    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang dan lain-lain jenis pinjaman. Adakah anda telah dinafikan pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebarang sebab? Cari tidak lebih lagi kerana kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan. Kami menawarkan pinjaman yang dijamin kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah yang rendah dan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%. Sekiranya berminat, e-mel kepada kami hari ini untuk memohon dan mendapatkan pinjaman segera.
    Tiada cek kredit diperlukan, 100% dijamin.

    E-mel kami: (henriettafernandoloanfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  11. Halo,
    Nama saya Yuli dari Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak peminjam pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda dari wang anda, Saya memohon pinjaman kira-kira 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah adalah kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman itu, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon 400 juta, saya rasa ini adalah jenaka dan Penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya selamat daripada mendapat miskin.

    Jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

    Sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    BalasPadam
  12. Menarik sungguh cerita tuan.. Terinpsirasi juga dengan kisah tuan Zaiwin

    BalasPadam
  13. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang terlupakan !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (oliviadaniel93@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Gender ........................
    5) status perkahwinan .............
    6) Kerja ................
    7) Nombor Telefon ...........
    8) kedudukan di tempat kerja .....
    9) pendapatan bulanan ....................
    10) jumlah pinjaman .........
    11) tempoh pinjaman .....
    12) Pinjaman destinasi ..................
    13) Tarikh lahir ........................

    Terima kasih.

    BalasPadam
  14. Halo,
    Nama saya Marcia Retnawati dari kota Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga peminjam pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda Wang saya, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa-apa, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon 500 juta, saya rasa ini adalah jenaka dan Penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya selamat daripada mendapat miskin.

    Jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    Sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    BalasPadam
  15. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang terlupakan !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti persendirian dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (ivanaluka04@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Gender ........................
    5) status perkahwinan .............
    6) Kerja ................
    7) Nombor Telefon ...........
    8) kedudukan di tempat kerja .....
    9) pendapatan bulanan ....................
    10) jumlah pinjaman .........
    11) tempoh pinjaman .....
    12) Pinjaman destinasi ..................
    13) Tarikh kelahiran ........................

    terima kasih.

    BalasPadam
  16. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti persendirian dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (ivanaluka04@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Gender ........................
    5) status perkahwinan .............
    6) Kerja ................
    7) Nombor Telefon ...........
    8) kedudukan di tempat kerja .....
    9) pendapatan bulanan ....................
    10) jumlah pinjaman .........
    11) tempoh pinjaman .....
    12) Pinjaman destinasi ..................
    13) Tarikh lahir ........................

    terima kasih.

    BalasPadam
  17. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda atau apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Cari tidak lebih karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda terjadi di masa lalu !! Kami meminjamkan kepada perusahaan, entitas swasta dan individu dengan bunga rendah dan harga terjangkau 2%. Anda bisa menghubungi kami melalui e-mail via: (ivanaluka04@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Jenis Kelamin ........................
    5) status perkawinan .............
    6) Bekerja ................
    7) Nomor Telepon ...........
    8) posisi di tempat kerja .....
    9) penghasilan bulanan ....................
    10) total pinjaman .........
    11) durasi pinjaman .....
    12) Tujuan pinjaman ..................
    13) Tanggal lahir ........................

    Terima kasih.

    BalasPadam
  18. Halo,
    nama saya Julia Simon, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya telah kehilangan sekitar $ 45.000,00 karena saya membutuhkan modal besar $ 200.000,00. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan hal ini. pada Januari 2017, teman saya memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Augusta Ibramhim, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan pinjaman tempat dia bekerja. Ibu yang baik, Augusta Ibramhim, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan semoga Tuhan melanjutkan untuk memberkatimu. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Augusta Ibramhim dan Anda dapat menghubunginya melalui email: (augustaibramhim11 @ gmail.com). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (juliasimon460@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.

    Terima kasih.

    BalasPadam
  19. Halo,
    Mencari pinjaman? Anda adalah tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! Global Finance Limited memberikan pinjaman kepada perusahaan dan perorangan dengan tingkat bunga rendah dan terjangkau 2%. kepada semua staf atau orang, silakan hubungi kami untuk bantuan keuangan yang mendesak atau membuat stres, kami bangga dengan komitmen kami kepada pelanggan kami; Harus diakui, pinjaman pribadi, pinjaman mobil, pinjaman bisnis / investasi, pinjaman jangka pendek untuk mulai berpikir tentang mendapatkan pinjaman? Apakah Anda benar-benar membutuhkan pinjaman darurat untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda berutang padaku Ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda, kami menyediakan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis dan perusahaan dan semua jenis pinjaman, Anda dapat menghubungi Mrs. Augusta Ibramhim dan cukup untuk masuk dengan Mrs. Augusta Ibramhim melalui email: augustaibramhim11 @ gmail .com Anda juga dapat menghubungi saya melalui email ini: juliasimon460@gmail.com. jika Anda memiliki keraguan. tolong, dia satu-satunya yang bisa dipercaya dan bisa dipercaya.
    Terima kasih.

    E-mail: augustaibramhim11@gmail.com


    (APLIKASI DATA HUTANG)

    Nama depan............................
    Nama tengah:.................
    Nama Belakang: ....................... Alamat: .... .................. ..
    Kota:...........................
    Negara:........................
    Kode Pos:.....................
    Negara:........................
    Telepon selular:.....................
    Telepon rumah:.....................
    Alamat saat ini:..........


    (INFORMASI PRIBADI)

    Status pernikahan:....................
    Tanggal: .................................. Umur: ......... Jenis Kelamin:. .......
    Pendapatan bulanan: .........
    Pendapatan tahunan: ........
    Jenis pinjaman: .......

    (INFORMASI KETENAGAKERJAAN)

    Pendudukan:..................
    Nama Perusahaan :..............
    Alamat bisnis: .............
    Telepon kantor: ...........
    Posisi / Judul: ................

    (INFORMASI PINJAMAN)

    Tujuan Pinjaman: ..............
    Jumlah pinjaman: ................
    Durasi Pinjaman: ..............

    Pinjaman kami diasuransikan dengan baik untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, tujuan utama kami adalah membantu Anda mendapatkan layanan yang layak Anda dapatkan, program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan apa yang Anda butuhkan dalam sekejap. Kurangi pembayaran Anda untuk mengurangi pengeluaran bulanan Anda. Dapatkan fleksibilitas yang dapat Anda gunakan untuk tujuan apa pun mulai dari liburan, pendidikan, hingga pembelian unik. Pelamar yang tertarik harus menghubungi kami melalui email:
    Ny. Augusta Ibramhim GCF
    Website.http perusahaan: //www.limitedfinanc.com.
    Nomor WhatsApp: +2348130443427
    Alamat email: augustaibramhim11@gmail.com

    Terima kasih,

    BalasPadam
  20. Adakah anda memerlukan pinjaman cepat dengan kadar faedah yang relatif rendah serendah 2% ?, cari lagi kerana Linda Moore Firma Pinjaman menawarkan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang e.t.c. tidak kira nilai kredit anda. Firma Pinjaman Linda Moore dijamin memberi perkhidmatan kewangan kepada pelanggan kami di seluruh dunia. Dengan pakej pinjaman yang fleksibel, pinjaman boleh diproses dan dipindahkan kepada peminjam dalam masa yang sesingkat mungkin, hubungi pakar kami untuk nasihat dan perancangan kewangan jika anda memerlukan pinjaman cepat. E-mel: lindamooreloans@gmail.com atau WHATSAPP: +19292227999.

    BalasPadam
  21. Nama saya Christabel Missan. gadai janji kami, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman hotel, tawaran komersial Jeneral Encik AndreCordelia, keperluan untuk mengemas kini semua keadaan kewangan di dunia / syarikat untuk membantu mereka yang mencatatkan pinjaman pemberi pinjaman wang, pinjaman, pinjaman pembinaan, kadar faedah yang rendah 2% dll. Pinjaman modal, pinjaman perniagaan dan pinjaman kredit yang buruk, mulakan. Kami membiayai projek di tangan dan syarikat / rakan kongsi anda dan saya juga ingin menawarkan pinjaman peribadi kepada pelanggan mereka. hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lanjut:
    E-mel: christabelloancompany@gmail.com
    Facebook: christabelmissancompany@gmail.com
    WhatsApp Nombor +15614916019

    BalasPadam
  22. Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan Bunda Rahmat untuk melakukan dalam hidup saya. Nama saya adalah kemala cahyono dari kota bekasi di Indonesia, saya seorang janda dengan 3 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan pesawat dan sejak itu kehidupan telah sengsara.

    Sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah mencoba beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih.

    Pada hari yang didedikasikan ini ketika saya pergi melalui internet, saya melihat kesaksian Ibu Rahma bekerja tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ny. Grace dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu perusahaan pemberi pinjaman, Grace dan seberapa benar pinjaman itu dari Grace's ibu dan dia mengatakan kepada saya itu benar dan saya menghubungi Ms. Grace dan setelah mengajukan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 24 jam.

    Saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan memberikan kesaksian kepada orang lain tentang rahmat ibu perusahaan pinjaman, jadi saya ingin untuk menggunakan media ini untuk memberikan saran kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: cahyonokemala@gmail.com untuk informasi serta teman-teman saya Rahma Henny via email: rahmahenny45@gmail.com
    Nyonya Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com
    CEO Tel.: +1(407)792-5682
    WhatsApp: +1(407)792-5682

    BalasPadam
  23. Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan Bunda Rahmat untuk melakukan dalam hidup saya. Nama saya adalah kemala cahyono dari kota bekasi di Indonesia, saya seorang janda dengan 3 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan pesawat dan sejak itu kehidupan telah sengsara.

    Sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah mencoba beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih.

    Pada hari yang didedikasikan ini ketika saya pergi melalui internet, saya melihat kesaksian Ibu Rahma bekerja tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ny. Grace dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu perusahaan pemberi pinjaman, Grace dan seberapa benar pinjaman itu dari Grace's ibu dan dia mengatakan kepada saya itu benar dan saya menghubungi Ms. Grace dan setelah mengajukan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 24 jam.

    Saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan memberikan kesaksian kepada orang lain tentang rahmat ibu perusahaan pinjaman, jadi saya ingin untuk menggunakan media ini untuk memberikan saran kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: cahyonokemala@gmail.com untuk informasi serta teman-teman saya Rahma Henny via email: rahmahenny45@gmail.com
    Nyonya Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com
    CEO Tel.: +1(407)792-5682
    WhatsApp: +1(407)792-5682

    BalasPadam
  24. APA PRIA / WANITA BISNIS ANDA, PEKERJA DI ORGANISASI, Wiraswasta? Membutuhkan pinjaman pribadi untuk bisnis tanpa stres, Jika demikian, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru dengan tingkat bunga rendah 2%, Anda dapat memulai tahun baru dengan senyum di wajah Anda, keamanan, kebahagiaan pelanggan kami adalah kekuatan kita. Jika Anda tertarik, lengkapi formulir permohonan pinjaman di bawah ini: Informasi Peminjam:
    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah pinjaman: _______
    Durasi pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _________
    Nomor teleponUntuk informasi lebih lanjut silakan hubungi kami sekarang melalui email: christabelloancompany@gmail.com
    Nomor WhatsApp +15614916019

    BalasPadam
  25. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya seorangpun untuk menjalankan, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
    lianmeylady@gmail.com
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  26. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya seorangpun untuk menjalankan, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
    lianmeylady@gmail.com
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  27. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    BalasPadam
  28. Sekiranya bank anda tidak memberi pinjaman kepada anda, terdapat tempat yang sah di mana anda boleh mendapatkan pinjaman asal. Saya ingin mendapatkan pinjaman institusi yang saya dapati dalam talian untuk semua saudara Muslim yang mencari pinjaman cepat untuk menyelesaikan masalah yang dikehendaki. Saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700,000,000. dari ibu KARINA ROLAND LOAN COMPANY yang saya gunakan untuk mengubahsuai rumah sakit saya dan untuk melengkapkan perniagaan saya. Saya mendapat pinjaman daripada mereka beberapa bulan lalu. Saya meminjam dari mereka kerana terdapat banyak syarikat pinjaman palsu dalam talian. Saya juga memperkenalkan abang saya yang juga mendapat pinjaman sebesar Rp. 500,000,000 dari SYARIKAT KARINA ROLAND LOAN. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak kajian tentang mereka dan mendapati mereka benar-benar sahih. Mereka tidak seperti syarikat pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka menyediakan pinjaman mengikut undang-undang dan peraturan Islam. Tiada Jaminan Diperlukan. Tiada kos tersembunyi. Mereka meminjamkan proses yang cepat dan mudah. Tetapi anda mesti dapat meluluskannya. dan Anda juga mesti membayar balik pinjaman mereka pada waktu yang ditetapkan. Saya ingin bertanya kepada semua orang Islam yang benar dan tidak ada muslim untuk menghubungi ibu karina yang baik di e-mel atau WhatsApp: +15857083478 (karinarolandloancompany@gmail.com) anda boleh menghubungi saya untuk memberi nasihat juga melalui e-mel (nurraysadiena@gmail.com)

    BalasPadam
  29. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    BalasPadam
  30. Assalamualaikum
    Nama saya Kemala Jayachandra
    Dari Jakarta selatan Indonesia
    e-mail: kemalajayachandra438@gmail.com
    Saya berterima kasih kepada ALLAH untuk membuat kesedihan saya berakhir melalui RYAN CEANIC LOAN FIRM untuk beberapa waktu sekarang perdagangan saya telah turun dan saya telah mencari pinjaman besar untuk meningkatkan perdagangan saya kembali, saya telah ditipu berkali-kali semua janji saya pada pinjaman tetapi mereka selalu menipu dan berbohong kepada saya, jadi saya bertemu RYAN CEANIC dan memberi saya pinjaman Rp 1 miliar (Rp 1.000.000.000), saya hanya melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman dan biaya transfer sebelum pinjaman saya ditransfer ke rekening saya, mereka yang mencari pinjaman harus hati-hati karena 75% dari pinjaman online itu palsu, bagi mereka yang mencari pinjaman harus menghubungi RYAN CEANIC LOAN FIRM adalah 100% peminjam pinjaman online,
    E-mail: ryanceanicloanfm@protonmail.ch
    Whatsapps: +4915772501298

    BalasPadam
  31. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    Data pribadi
    negara: Indonesia
    Nama: Queen Jamillah
    Alamat: Nusa Lembongan
    Telepon:+62 856-9328-4991
    WhatsApp:+62 856-9328-4991
    https://twitter.com/queen_jamillah
    e_mail: queenjamillah09@gmail.com
    Sudah dua tahun sekarang saya telah memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam 700 juta dari Perusahaan Pinjaman Iskandar Lestari dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya dapat membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi bisnis saya lebih lanjut sehingga saya menyerahkan 2,7 miliar setelah melalui proses hukum saya transaksi telah disetujui oleh otoritas dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia saya dicapai dengan mudah. Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Ms. Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi Pemberi Pinjaman ISKANDAR hari ini
    e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    BalasPadam
  32. Nama:Teddy Liza
    status perkawinan: janda
    jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
    tempat tinggal saya:. Palangkaraya
    email ku:::teddyliza2020@gmail.com
    kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
    tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

    Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

    Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
    E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

    BalasPadam
  33. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    BalasPadam
  34. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    Data pribadi
    negara: Indonesia
    Nama: Queen Jamillah
    Alamat: Nusa Lembongan
    Telepon:+62 856-9328-4991
    WhatsApp:+62 856-9328-4991
    https://twitter.com/queen_jamillah
    e_mail: queenjamillah09@gmail.com
    Sudah dua tahun sekarang saya telah memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam 700 juta dari Perusahaan Pinjaman Iskandar Lestari dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya dapat membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi bisnis saya lebih lanjut sehingga saya menyerahkan 2,7 miliar setelah melalui proses hukum saya transaksi telah disetujui oleh otoritas dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia saya dicapai dengan mudah. Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Ms. Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi Pemberi Pinjaman ISKANDAR hari ini
    e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    BalasPadam
  35. Di RIKA ANDERSON LOAN COMPANY, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan untuk semua individu, suku bunga kami adalah 2% per tahun. Kami juga memberikan saran dan bantuan keuangan kepada kami, klien dan pelamar. Jika Anda memiliki proyek yang baik atau ingin memulai bisnis dan membutuhkan pinjaman untuk segera membiayainya, kami dapat mendiskusikannya, menandatangani kontrak, dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Kategori Bisnis

    Bisnis Merchandising.
    Bisnis manufaktur
    Bisnis Hibrid.
    Kepemilikan tunggal
    Kemitraan.
    Perusahaan.
    Perseroan terbatas.
    pinjaman pribadi.
    pinjaman investasi.
    Pinjaman Pinjaman.
    Kredit kepemilikan rumah.

    KONTAK PERUSAHAAN PINJAMAN:
    Situs web: rikaandersonloancompany.webs.com
    Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    Panggilan Pelanggan: +1 (323) 689-3663
    Obrolan Whatsapp: + 1-323-689-3663
    Facebook: Rika Anderson Alfreda
    Instagram: Rikaandersonloancompany.alfred
    Twitter: @LoanRika
    Kantor Pusat: 228 Park Ave S, New York, NY 10003-1502, AS
    Pajak / CAC /: 1095/0730/2028
    Mahkamah Agung Kabupaten New York, NY9016 34001

    BalasPadam
  36. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    BalasPadam
  37. Saya Fitriani Suhesti dari kota Medan. Saya melihat postingan ibu Yanti Ari dengan detailnya bagaimana dia meminjam dari Guaranty Trust Loans untuk memulihkan usahanya dan juga mengembangkan usahanya. Ibu berkata dia tinggal di kota Medan dan saya tinggal di kota itu jadi saya memutuskan untuk menghubunginya karena saya telah kehilangan 16 juta karena penipuan hanya karena saya membutuhkan pinjaman untuk mengembangkan bisnis saya.

    Di bawah ini adalah informasinya yang saya lihat dan yang saya hubungi.

    nama ibu: Yanti Ari
    nomor telepon: +62821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62821-1644-0184
    Kota: Medan
    email ibu: ariy6261@gmail.com
    Setelah saya menghubungi ibu yanti dia menceritakan semua yang perlu saya ketahui dan dia berkata kepada saya bahwa setelah saya menghubungi Guaranty Trust Loans dan menerima pinjaman saya, saya harus mencoba untuk berbagi cerita saya agar orang lain yang membutuhkan pinjaman dapat diandalkan perusahaan dapat diselamatkan dari orang-orang curang yang bukan pemberi pinjaman.

    Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah 500 juta Rupiah, dan mereka meminta kredensial saya yang saya serahkan dan setelah mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu adalah lelucon dan mungkin itu salah satu dari penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi karena ibu Yanti berasal dari Medan dan saya melihat buktinya jadi saya mempercayai mereka, saya kagum ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam dengan bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa Allah memakai ibu yanti yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari pemberi pinjaman palsu dan juga akan mewujudkan impian bisnis saya.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia, Malaysia dan belahan dunia lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk menghubungi Guaranty Trust Loans dan di bawah ini adalah detail mereka
    email: (anamichaelguarantytrustloans@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi perusahaan dengan nomor ini: +1(470)481-0039
    jangan ragu untuk menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (fitrianisuhesti90@gmail.com)
    Terima kasih telah membaca cerita saya, dan semoga Allah terus melindungi dan memberkati kita semua bahkan di masa-masa sulit karena pandemi virus corona.

    BalasPadam
  38. Yowinjoker adalah agen slot online resmi terpercaya yang telah mempunyai izin sah dari PAGCOR. Sehingga para bettor tidak perlu kuatir apabila ingin melakukan deposit dan withdraw. Yowinjoker juga menggunakan transfer antar bank BCA, BNI, BRI, Mandiri, CIMB Niaga dengan Minimal Deposit/withdraw 25.000 rb. Selain itu Yowinjoker juga menyediakan Slot Online Deposit Pulsa Minimal Deposit pulsa 15.000 rb. Dapatkan Info lebih lanjut melalui live chat kami di bawah ini :
    Slot Online Terpercaya

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra