Selasa, 10 Julai 2012

Menuntut Ilmu Keusahawanan untuk bakal pelajar saya..

with 10 comments
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Pada minggu lepas saya baru sahaja selesai mengikuti kursus Keusahawanan dalam pendidikan, yang diadakan selama 2 hari.. Syukur Alhamdulillah.. Melalui kursus tersebut secara tidak langsung dapat menambahkan sedikit ilmu di dada saya tentang bidang keusahawanan.. ;)


Selepas saya menghadiri kursus tersebut barulah saya tahu, bukannya senang nak jadi usahawan ini.. Lebih-lebih lagi untuk  menjadi seorang usahawan yang berjaya   .. Banyak cabaran dan dugaan yang perlu dihadapi oleh seorang usahawan, sebelum mereka benar-benar berjaya.. 

Saya berminat untuk menghadiri kursus Keusahawanan Dalam Pendidikan ini disebabkan saya perlu mengajar kursus tersebut  kepada pelajar semester akhir Program Diploma di JKE, PSIS pada semester hadapan.. Jadi dengan erti kata lain, saya tiada pilihan.. Saya perlu menghadiri kurusus ini.. (kira wajiblah tu) 

Saya memilih untuk mengajar kursus keusahawanan ini secara sukarela.. Tetapi secara jujurnya saya berasa agak berat juga untuk memikul tanggungjawab tersebut.. Maklumlah saya bukanlah seorang yang mempunyai latar belakang dalam bidang keusahawanan..  

Jadi, memang banyak ilmu yang perlu saya timba sebelum benar-benar bersedia untuk mengajar kursus tersebut.. Saya berani mengambil risiko untuk mengajar kursus ini disebabkan saya berminat untuk menjadi seorang usahawan.. Tapi setakat ini saya belum berkesempatan untuk merealisasikan minat tersebut.. kalau setakat jadi "peniaga sambilan" tu adalah.. 


Dengan mengajar kursus ini diharapkan akan memberi peluang kepada saya untuk mendalami ilmu keusahawanan.. Dan dalam masa yang sama dapat berkongsi ilmu tersebut dengan para pelajar saya nanti.. Insya Allah..

Untuk pengetahuan anda, Peniaga dan usahawan adalah dua perkara yang berbeza.. Mungkin sama juga seperti perbezaan di antara   Eyriqazz Vs Denaihati.. 


Seorang usahawan boleh menjadi seorang peniaga.. Tetapi seorang peniaga bukanlah seorang usahawan.. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang perbezaan antara peniaga dan usahawan, nantikanlah artikel-artikel saya yang seterusnya.. 


Walaupun saya hanyalah seorang penulis blog, tetapi dalam masa yang sama saya juga merupakan seorang peniaga sambilan yang memasarkan perniagaan milik beberapa orang usahawan internet.. 


Seperti yang saya katakan tadi bukannya senang untuk menjadi seorang usahawan.. Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, anda tidak boleh duduk bersenang lenang, sambil goyang kaki dan mengharapkan pelanggan datang mencari anda..


Sebaliknya Anda perlu mencuba pelbagai alternatif untuk membantu anda menghasilkan jualan.. Anda perlu mempelbagaikan teknik pemasaran dan pengiklanan samada secara 'online' mahupun secara 'offline'..


Melalui pemasaran perniagaan secara 'offline' kita dapat bersemuka dengan pelanggan kita secara 'face to face'.. Melalui cara ini para pelanggan akan lebih berpuas hati dengan 'service' yang kita berikan kepada mereka.. 


Pemasaran 'online' juga tidak kurang hebatnya, di mana ianya akan memudahkan kerja-kerja kita.. Kita boleh berkongsi informasi dengan ratusan malah ribuan pelanggan kita dalam satu-satu masa tanpa perlu bersua dengan mereka.. Untuk berjaya dalam pemasaran secara 'online' ini, kita perlu membina kreabiliti supaya para pelanggan boleh mempercayai kita walaupun mereka tidak pernah bersua muka dengan kita.. 


Sekiranya anda berminat untuk mempelajari teknik pemasaran secara 'online' anda boleh belajar daripada saudara Jamaluddin bahari.. Beliau merupakan salah seorang usahawan internet yang berjaya di Malaysia.. 


Produk terbaru yang beliau keluarkan ialah Quran Digital Read Pen My-Qalam.. Setiap kali saudara Jamaluddin ada mengeluarkan produk baru, beliau akan menghantar email kepada saya untuk menceritakan tentang kelebihan produk baru tersebut.. Contoh email pemasaran internet terbaru yang saya terima adalah seperti berikut:
_________________________________________________________________________________
Assalamualaikum..

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera... 


Syukur Alhamdulillah.. Nampaknya tidak lama lagi kita akan mula berpuasa selama sebulan di Bulan Ramadhan. (buat umat Islam seluruh dunia). 


Ramadhan yang bakal tiba membuka peluang untuk kita beribadat kepada-Nya.


Antara amalan yang dijanjikan ganjaran di sana, adalah dengan bacaan ayat suci Al-Quran. Tidak kira ianya untuk kita atau sebagai hadiah kepada sesiapa yang kita mahukan...


Sempena Ramadhan yang bakal tiba saya perkenalkan kepada anda..




Ianya mempunyai 11 kelebihan yang patut anda miliki dan hadiahkan kepada ibu/ayah, saudara mara atau rakan-rakan anda... 


Mari kita lihat kelebihan Quran Digital Read Pen My Qalam ini:


1) Produk Quran Digital My Qalam ini diluluskan oleh JAKIM. 35 panel dari JAKIM telah menilai dan menyemaknya. Anda lihat bukti yang disertakan dalam Quran ini. Bukan calang-calang orang yang menyemaknya!


2) Ianya diluluskan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN). Lulus di bawah akta percetakan! Surat bertulisan Jawi dari KDN anda boleh dapati dari bahagian akhir naskhah Quran ini. Cop KDN dan juga pelekat Hologram juga adalah bukti ianya lulus dari KDN.


3) Ianya buatan Malaysia, dari pengilang sah Muslim di Malaysia. Orang Melayu Islam. Cuma software sahaja diimport dari China. Pembuatan di Malaysia. 


IANYA SANGAT MESRA PENGGUNA!


Ya, begitu mudah menggunakannya!


4) Pen ini menggunakan CHARGER. Cas 4 jam, kita boleh pakai untuk tempoh masa yang panjang juga. Tak perlu bazirkan duit beli bateri lagi seperti model-model sebelum ini yang ada di pasaran.


5) Ia memiliki fungsi bacaan WORD by WORD yang sangat membantu dalam mempelajari tajwid dan juga sangat sesuai untuk mereka yang baru dalam bacaan Quran. Very friendly!


6) Terdapat bacaan 6 Qari mashyur yang boleh kita ikuti. Mereka adalah:

  • Ibrahim Ahmed Mir Mohammadi
  • Sheikh Abdul Rahman Al-Sudais
  • Sheikh Sa'ad Al-Ghamdi
  • Sheikh Mahir Al-Muayqal
  • Ahmed Ali Al-Ajmi
  • Sheikh Mahmoud Khalil Al-Husary

Hanya gunakan pen pada Quran, kita boleh menukar bacaan-bacaan Qari yang kita inginkan.


7) Memiliki terjemahan dalam Bahasa Melayu. Bukan saja pada Quran, tapi juga terdapat pada buku DOa, Panduan Solat, dan juga pada index bacaan.


8) Hanya gunakan pen pada Quran, kita boleh memilih Qari, terjemahan bahasa, stop and play, dan juga rekod suara. Boleh bandingkan suara bacaan kita yang telah direkod dengan bacaan dari Qari-Qari yang ada. Cara belajar yang baik kan? :)


9) Andai kita berada dalam perjalanan? Naik bas? Memandu jauh? Kita juga boleh gunakannya dengan memilih fungsi bacaan secara terus pada index. Dan sekali sekala, kita boleh dengar MP3.


10) Kita boleh gunakan kabel USB untuk memindahkan lagu-lagu nasyid kegemaran dalam komputer kita.


11) WARRANTY diberikan pada kita dalam masa setahun. (waranty pada software PEN). Tak perlu risau!


Nak dapatkan Quran Digital ini?


untuk diri sendiri, keluarga atau hadiah kepada rakan?


Sekiranya anda berminat, boleh tempah di sini sekarang:


Terima kasih kerana sudi memilikinya hari ini.. Semoga anda berjaya memperolehi banyak manfaat daripadanya.. 


Sekian,
Team My-Qalam.com,
Di bawah syarikat JaMaL Online Marketing,
No 66-2, Jalan Tasik Utama 5,
Medan Niaga Tasik Damai,
Sungai Besi 57000 Kuala Lumpur.
HP - 010-533 0095
Emel - 
sales@my-qalam.com
_________________________________________________________________________________

P/s: Sekiranya anda berminat untuk mengiklankan perniagaan anda secara Percuma di sini, anda boleh emailkan maklumat perniagaan anda kepada nuargto@gmail.com

10 ulasan:

  1. alhamdulilah dengan teknologi masa kini dapatlah kita menghayati alquraan pada bila2 masa sahaja

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu.. Sekarang ni dah banyak kaedah yang diperkenalkan untuk menggalakkan kita menghayati Al-Quran.. Semoga ianya dapat menggalakkan orang ramai supaya suka membaca, mendengar dan memahami isi kandungan Al-Quran..

      Padam
  2. Ilmu keusahawanan ni penting juga untuk dipelajari..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang ni dalam kebanyakan program di IPT ada menawarkan kursus keusahawanan kepada.. Melalui kursus ini diharap dapat melahirkan lebih ramai usahawan dalam kalangan para graduan IPT di Malaysia.. Insya Allah..

      Padam
  3. Al-quran jangan ditinggalkan walaupun Banyak kerja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu saya setuju..

      Kebanyakan ilmu-ilmu yang dikaji oleh para ilmuwan islam pada zaman dahulu merujuk kepada isi kamdungan Al-Quran..

      Sebenarnya Al-Quran boleh dijadikan rujukan sepanjang zaman kerana ia mengandungi ilmu yang menyeluruh untuk kehidupan di dunia dan akhirat..

      Padam
  4. postingan yang bagus tentang

    Menuntut Ilmu Keusahawanan untuk bakal pelajar saya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih di atas meklum balas positif yang awak berikan..

      Padam
  5. Macam-macam produk untuk memudahkan org islam sekarang,cuma kita nak tak nak jer beramal.

    BalasPadam
  6. ilmu yg tiada penghujungnya. quran digital diluluskan oleh jakim memang menyakinkan ketulenannya.

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra