Khamis, 3 Mei 2012

Don't Say Don't!

with 0 Comment
Setiap pasangan yang berumahtangga pasti akan teruja untuk menimang cahaya mata. Anak di dalam sesebuah keluarga pasti akan menghidupkan lagi suasana isi rumah menjadi lebih ceria. Dikurniakan anak dalam sesebuah keluarga merupakan anugerah teragung dari Allah yang akan melengkapi kehidupan. Pasangan yang mempunyai anak ini dianggap sangat bertuah kerana bukan semua pasangan dapat mengecapi kebahagiaan tersebut...




Walau bagaimanapun, bergelar ibu dan bapa ini bukanlah satu yang mudah. Terlalu besar tanggungjawab yang harus dipikul dalam menjamin masa depan anak supaya anak yang dilahirkan itu menjadi anak yang cemerlang, berkualiti, baik budi pekerti, beriman dan berguna pada masa hadapan. Anak yang baru dilahirkan itu ibarat kain putih. Terpulanglah kepada ibu dan bapa untuk mencoraknya. Jika hitam, hitamlah ia. Jika putih, putihlah ia...



Untuk menghasilkan anak yang cemerlang, ibu dan bapa haruslah cemerlang terlebih dahulu. Anda tahu kenapa? Ini kerana, anak adalah copyright parentsnya. Anda percaya atau tidak? Cuba anda diam, fikirkan sejenak. Perhatikan anak anda. Cara dia bercakap... Cara dia respons kepada anda... Cara dia memujuk, meminta sesuatu kepada anda apa yang dia inginkan... Sikapnya yang tertentu... Pasti anda akan tersenyum. Sekarang anda tahu yang anak anda adalah ANDA JUNIOR!




Nak jadi ibu danbapa yang baik, anda perlu ada ilmu. Anda perlu belajar ilmu keibubapaan dalam menangani masalah dan menguruskan anak. Jadi, luangkanlah sedikit masa untuk menghadiri sebarang kursus atau program keluarga yang dianjurkan oleh pihak pakar rumahtangga atau membuat sedikit bacaan di dalam buku, majalah dan internet. Dalam zaman moden dan teknologi ini, terdapat ribuan info berkaitan parenting dimuatkan di dalam websites untuk dimanfaatkan oleh seluruh pengguna di dunia.

Dalam entry ini, saya juga akan kongsikan satu artikel dari website luar negara tentang mengajar anak. Tajuknya, Don't Say Don't! Saya amat tertarik tentang isi kandungan cerita tersebut dan saya paparkan kepada anda untuk dimanfaatkan bersama. Harap ia memberi satu kesedaran dan info baru buat kita. Biasakan yang betul, betulkan yang biasa!


In all the years I have taught parenting classes, one skill has stood out as a four-star skill for gaining cooperation from children and preventing problems like power struggles and tantrums. I call it "Don't say Don't".

Have you ever told your child "Don't go in the street!" and they walk out in the street? or "Don't fall!" and two seconds later they skin their knees? Why is it that children seem to do what we tell them not to do?

If you look at it from their perspective, it becomes clear: When I say "Don't spill the milk", what image do you picture in your mind? Most people picture the milk spilling. Children are no different! An adult can take that image, figure out how the milk might spill, the options available to prevent this and choose the best alternative -- all in a split second!

The younger a child is, the more difficult it is for a child to turn a "don't" around. Children will usually enact the picture created in their minds. So, instead of telling your child what not to do, tell them what to do. Create the picture in their minds.

Say, "Keep the milk in the glass!"; "Stay on the sidewalk (or grass)."; "Watch where your feet are!".

While this sounds simple, it can be far from easy to change our habit of saying "Don't". We are so used to noticing what children do wrong, we have a hard time picturing what we want them to do right. Put your creativity and imagination to work and practice this skill often. Remember . "Don't say Don't!"     




0 comments:

Catat Ulasan

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra