Jumaat, 25 Februari 2011

Pak Ya Home Stay, Alkisahnya...

with 0 Comment
Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera

Pada entri kali ini saya ingin berkongsikan sedikit kisah tentang asal-usul bagaimana bermulanya kami menceburkan diri dalam bisnes kecil-kecilan Pak Ya Home Stay..

Pak Ya Home Stay sebenarnya merupakan rumah yang saya dan isteri beli untuk didiami seandainya dapat berpindah ke Politeknik Ungku Omar, Ipoh Perak..

Disebabkan itu pada setiap kali borang permohonan pindah keluar, pilihan pertama yang kami pilih adalah PUO.. Sebenarnya kami telah dinasihatkan berkali-kali oleh rakan-rakan lain supaya jangan sesekali memilih PUO kerana kebarangkalian untuk dapat berpindah ke sana adalah terlalu tipis..

Dan betullah seperti apa yang dikata.. Padan muka kami sampai sekarang tak dapat berpindah.. hehehe..

Jadi disebabkan nekad untuk berpindah ke perak, kami telah melengkapkan semua peralatan rumah.. Pendek kata kalau kami dapat berpindah, boleh terus mendiami rumah tersebut..

Tapi apakan daya, impian kami tidak menjadi kenyataan.. Apa nak buat, dah bukan rezeki kami..

Disebabkan kami tidak dapat berpindah, ayah mertua saya menyarankan supaya menjadikan rumah tersebut sebagai Home stay.. Kalau nak disewakan, takut rosak rumah tu.. Maklumlah, barang semua dah lengkap..

Ayah mertua saya menyatakan yang beliau sendiri sudi untuk menguruskan rumah tersebut.. Cuma apa yang saya perlu buat adalah mengiklankan rumah tersebut di internet.. Syukur alhamdulillah, bagai orang mengantuk disorong bantal.. Saya terus bersetuju dengan cadangan ayah mertua saya..

Jadi bermula dari detik tersebut, Pak Ya Home Stay pun memulakan operasinya.... Untuk maklumat lanjut tentang Pak Ya Home Stay, anda boleh klik di sini

Saya ingat lagi pesanan seorang rakan saya.. Sebenarnya dalam hidup ini, Allah lebih mengetahui segalanya.. Contohnya seperti perkara yang sedang kami alami.. Kami rasa sangat kecewa disebabkan tidak dapat berpindah pada awalnya..

Tetapi bila difikirkan balik, rupanya ada hikmah disebaliknya.. Disebabkan tidak dapat berpindah, saya telah mendapat satu ilmu baru iaitu pelaburan dalam bidang hartanah secara tidak langsung.. Syukur Alhamdulillah.. Ilmu ini ada saya kongsikan dalam ebook terbaru saya..

Jika anda belum mendapatkan ebook tersebut, sila dapatkannya secara percuma dengan klik pada gambar hadiah yang terdapat di akhir entri ini..

Sepanjang berkecimpung dalam bisnes home stay ini, memang diakui ada beberapa permasalahan yang kami hadapi.. kata orang semua bisnes ada permasalahannya.. Dari pada permasalahan yang dihadapi akan menjadikan kita lebih matang..

Antara permasalahan yang pernah kami hadapi adalah:-

1) Hanya ada satu Home Stay..

Permasalahan pertama yang saya hadapi adalah disebabkan saya hanya mempunyai satu Home stay.. Pak Ya Home Stay biasanya dikunjungi oleh pelajar atau graduan Universiti Teknologi Petronas (UTP) dan UiTM.. Jadi sekiranya ada sesuatu event besar di kedua-dua universiti ini, maka banyak panggilan telefon yang ayah mertua saya terima.. Disebabkan itu, ada juga bercadang nak buat Home Stay kedua sekiranya ada rezeki satu hari nanti..

2) Pelanggan membatalkan tempahan pada saat-saat akhir

Ini masalah besar yang kami hadapi.. Untuk pengetahuan anda, kami tidak mengenakan sebarang deposit untuk menempah pak Ya Home Stay.. Kami akan "reserve" home stay kepada pemanggil pertama yang membuat tempahan.. Jadi jika ada 10 orang yang membuat panggilan, kami terpaksa menolak tempahan 9 pemanggilseterusnya.. Cuba bayangkan betapa kecewanya kami, apabila di saat-saat akhir pelanggan tersebut membatalkan tempahan mereka... 

3) Pelanggan hendak menyewa hampir seminggu dan akan membayar dengan cek..


Kami pernah berhadapan dengan situasi ini.. Seorang kontraktor ingin menyewa Pak Ya Home Stay selama 5 hari dan ingin membayar dengan cek.. Pada ketika itu, ayah mertua tidak bersetuju dengan cara bayaran tersebut.. Disebabkan takut mendapat cek tendang..

Setakat ini, 3 sahaja permasalahan yang pernah kami hadapai sepanjang mengendalikan Pak Ya Home Stay..

Mungkin anda juga seorang pelabur hartanah.. jadi mungkin kita boleh bersama-sama berkongsi pengalaman dalam pelaburan hartanah..

Sebenarnya ramai guru yang sudi berkongsi dalam pelaburan hartanah ini.. Guru yang paling bayak mencurahkan ilmu tentulah tak lain dan tak bukan adalah Jurulatih Jutawan Malaysia iaitu saudara Azizi Ali.. Pada hari ini beliau telah mempunyai aset pelaburan hartanah bernilai RM 5 juta..

Rahsia kejayaan beliau adalah, kita perlu banyak membaca untuk mendapatkan ilmu dalam bidang pelaburan.. Sekiranya anda ingin mendapatkan nasihat beliau dalam bidang pelaburan hartanah, saya syorkan anda layari laman web beliau dengan Klik Di Sini

Admin blog
http://sembanghari2.blogspot.com/
http://discount-hari2.blogspot.com/

Anda Juga Mungkin Meminati:
Apa akan terjadi jika laman Web Facebook ditutup
Doa Buat Rakan-Rakan Blogger
Dimanakah tempat terbaik untuk membuat Pelaburan
Tips menjana pendapatan dengan Nuffnang
Pemasaran Internet Di Portal Ebay.com dan Lelong.com.my
Readers Digest nak Bagi RM200,000
Kenali Zamri Nanyan Dan Patric Chan
Perbaiki Keadaan Ekonomi Semasa
Gambar Terkini Pak Ya Home Stay
Jualan Murah Baby land Cloth Diapers
Koleksi Bra Untuk Ibu-Ibu Yang Menyusukan Bayi
Bengkung Moden Dan Set Bertungku Untuk Ibu Lepas Bersalin
Al-Quran Istimewa (15 Dalam 1)
Al-Quran Terjemahan Perkataan + Asbabun Nuzul

0 comments:

Catat Ulasan

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower


Info Terkini!! (Wajib Baca)

Pembaca Paling Mesra