Isnin, 29 Jun 2015

Rahsia Mior Zaini menyelesaikan pinjaman PTPTN. Mesti BACA!

with 10 comments
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Siapa ada baca surat khabar Berita Harian bertarikh 14 Jun 2015?

Kalau anda ada baca, mesti anda takkan ketinggalan membaca tajuk Hot yang tertera di Muka Surat hadapan Akhbar tersebut..

"MEMALUKAN! 33,000 PENJAWAT AWAM TAK PERNAH BAYAR HUTANG PTPTN."
33,000 Penjawat Awam Tak Pernah Bayar Hutang PTPTN
Sumber : Keratan Akhbar Berita Harian Bertarikh 14 Jun 2015  

Of Courselah tak ketinggalan kan? Topik hangat tu... 

Kakitangan kerajaan sendiri pun masih ada yang tak bayar Pinjaman PTPTN, macamana nak suruh orang lain bayar.. Betul tak?

Rasa macam tak percaya pula dengan laporan tersebut, apabila ada penjawat awam yang bergaji RM7,500 tidak pernah bayar hutang pinjaman PTPTN. Gaji RM7,500 tu biasanya untuk kakitangan kerajaan yang mempunyai Gred gaji 48 dan keatas.. Kalau ditempat saya bekerja, gred 48 ni boleh memegang jawatan sebagai Ketua Jabatan atau Timbalan Pengarah Sokongan Akademik.. 

Takkanlah golongan berpendapatan tinggi macam ni pun ada yang tak bayar hutang PTPTN... Sedangkan, ada pekerja swasta yang bergaji rendah dan yang tak mampu nak membayar keseluruhan hutang pinjaman PTPTN. Tapi, mampu membayar sedikit demi sedikit. Bukannya tidak membayar langsung hutang PTPTN.

Hmmm.. Apa yang sedang bermain di fikiran mereka sebenarnya ya?

Dan ini tindakan drastik yang akan dilaksanakan oleh kata Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa untuk menangani isu tersebut..


‘Potong Gaji Penjawat Awam Tidak Bayar PTPTN’ – Ali Hamsa

"Langkah memotong gaji mandatori penjawat awam yang ‘liat’ membayar hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) hanya akan dilakukan sebagai jalan terakhir bagi menyelesaikan masalah itu, kata Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa. 
Beliau berkata pihaknya akan mengadakan mesyuarat bersama ketua setiausaha setiap jabatan Rabu ini bagi membincangkan masalah yang melibatkan kira-kira 33,000 penjawat awam dan langkah terbaik bagi mengatasinya. 
“Kita akan bermesyuarat bagi melihat apakah masalah mereka (peminjam) dan kenapa mereka liat untuk membawa hutang PTPTN. 
“Jika kita tak jumpa jalannya, baru kita buat keputusan agar potongan gaji dikenakan kepada penjawat awam yang berhutang dengan PTPTN,” katanya ketika diminta mengulas mengenai perkara berkenaan. 
Dilaporkan lebih 33,000 penjawat awam termasuk penyandang pelbagai jawatan kanan tidak pernah langsung membayar pinjaman PTPTN mereka.
Jumlah itu dilapor mewakili 12 peratus daripada keseluruhan lebih 280,000 kakitangan kerajaan yang membuat pinjaman PTPTN.
 
Ali berkata tidak semua penjawat awam dari jumlah terbabit tidak membayar balik hutang PTPTN mereka, malah tidak ada dari kalangan mereka yang diisytiharkan muflis.
“Cuma ada di antara mereka yang hanya bayar sekali sekala. Tidak eloklah kalau bayar sekali sekali, jadi kita harap akan ada jalan penyelesaiannya selepas mesyuarat itu nanti,” katanya."

Ini pula info Penjawat Awam Tak Pernah Bayar Hutang PTPTN yang dilaporkan oleh Bernama..



"Sejumlah 163,007 penjawat awam yang tidak pernah membuat pembayaran dan tidak konsisten menyelesaikan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan menerima surat pemotongan gaji dalam masa terdekat.
Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Dr Ali Hamsa dalam satu kenyataan hari ini, berkata surat berkenaan akan dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
Beliau berkata mengikut pecahan kategori, penjawat awam pelbagai gred (kecuali Gred Jusa C, Gred 54 dan Gred 28) yang tidak pernah membuat pembayaran adalah sebanyak 32,803 orang. 
“Penjawat awam pelbagai gred yang membuat pembayaran sekali-skala (tidak konsisten) adalah sebanyak 130,204 orang,” katanya. 
Ali sebelum ini dilaporkan berkata langkah memotong gaji mandatori penjawat awam yang liat membayar hutang PTPTN hanya akan dilakukan sebagai jalan terakhir bagi menyelesaikan masalah itu. – Bernama"

Bila saya membaca laporan terperinci tentang isu ini.. Lagi rasa macam tak percaya.. 

Ini disebabkan, terdapat:
  • Seramai 32,803 orang kakitangan kerajaan yang langsung tidak pernah membayar Pinjaman PTPTN
  • Sejumlah 130,204 penjawat awam yang tidak membayar pinjaman PTPTN secara Konsisten 
  • Jumlah keseluruhan Penjawat Awam yang berhadapan dengan masalah untuk membayar Pinjaman PTPTN adalah seramai 163,007 orang.

Fuhh!! ramai tu.. Bila difikirkan balik, tentu ada sebab kenapa terdapat begitu ramai Kakitangan Kerajaan yang tak bayar Pinjaman PTPTN. Mungkinkah disebabkan Penangguhan Pinjaman PTPTN daripada dimasukkan ke dalam CCRIS seperti yang dibincangkan oleh Jemaah Menteri pada Bulan Ogos 2013?

Kononnya melalui penangguhan tersebut bertujuan untuk memberi peluang kepada pihak kerajaan mencari Punca kenapa peminjam gagal membayar pinjaman.. Tetapi lain pula jadinya..

Penangguhan tersebut secara tidak langsung telah memberi kesempatan kepada lebih ramai lagi peminjam PTPTN, untuk mengelakkan diri daripada membayar hutang mereka..

Hutang tetap hutang.. Hutang wajib dibayar.. Barang siapa mampu membayar hutang , maka diharamkan baginya menunda-nunda hutang yang wajib dibayar jika sudah sampai masanya. Ini berdasarkan pada Hadis tersebut:


Abu Hurairah R.A berkata : Rasulullah S.A.W bersabda:“ Menunda-nunda orang kaya untuk membayar hutang (memberi hak kepada orang lain) adalah zalim…”. Hadis riwayat Imam al- Tirmidhi, Sunan Al Tirmidhi Jil. II. 
Rasulullah s.a.w bersabda: "Penangguhan (hutang) oleh orang yang berkuasa membayar, adalah satu kezaliman, halallah maruahnya dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atasnya dan maruahnya)" Riwayat Ibnu Majah. 


Rahsia Mior Zaini menyelesaikan pinjaman PTPTN. Mesti BACA!


Siapa Mior Zaini? 

Kenapa saya syorkan anda membaca kisah beliau menyelesaikan Pinjaman PTPTN?

Baiklah.. Saya ceritakan serba sedikit tentang latar belakang Mior Zaini.. Semoga sedikit kisah yang saya kongsikan ini dapat memberi inspirasi kepada graduan lain, supaya dapat segera menyelesaikan Pinjaman PTPTN seperti beliau..

Mior Zaini berkelulusan Ijazah dalam bidang kejuruteraan elektrik dengan CGPA bawah 2.5. Semasa beliau menamatkan pengajian pada tahun 2002, beliau mempunyai jumlah pinjaman PTPTN sebanyak RM 17,500.00 dengan kos pentadbiran sebanyak 3%.

Setelah tamat pengajian, beliau ditawarkan jawatan sebagai Site Engineer dengan gaji sebanyak RM 1,200.00 sebulan. Disebabkan gaji yang sedikit, beliau hanya mampu membayar pinjaman PTPTN sebanyak RM50 sahaja sebulan.

Pada tahun 2006, beliau mendapati jumlah pinjaman PTPTN meningkat daripada RM17,500.00 kepada RM19,594.67.

Semasa beliau mempunyai hutang PTPTN berjumlah RM17,500 pun beliau menghadapi kesukaran untuk membayarnya... Apa pula yang berlaku kepada beliau, apabila pinjaman meningkat menghampiri RM20K?

Tetapi... Tentu anda tak Percaya kalau saya katakan beliau telah berjaya menyelesaikan pinjaman PTPTN beliau... Melalui kaedah bagaimana untuk memPERCUMAkan keseluruhan pinjaman PTPTN yang tertunggak?

Tentu ramai sangat yang berminat nak tahu Teknik dan Cara yang telah beliau praktikkan... Terutamanya kepada mereka yang terdiri daripada:

  • 246,000 peminjam masih lagi gagal untuk melunaskan pinjaman PTPTN !!
  • 130, 000 peminjam telah disenarai hitam oleh PTPTN!!

Ok.. Saya tak nak ulas panjang lebar tentang cara dan teknik yang telah Mior Zaini praktikkan untuk melunaskan bayaran PTPTN beliau.. Cuma sekiranya anda berminat nak tahu, anda boleh baca sendiri perkongsian beliau menerusi laman web www.FreePTPTN.com 

Maklumat tersebut turut dimuatkan ke dalam ebook beliau yang bertajuk Free PTPTN. Ebook ini menjelaskan rahsia bagaimana pelajar 3rd Grade Degree dapat menjadikan pinjaman PTPTN mereka menjadi PERCUMA.

Sumber : Klik Di Sini 


Sekian sahaja daripada saya untuk kali ini... Semoga melalui perkongsian ini, sedikit sebanyak dapat memberi manfaat kepada anda... 

Selamat menjalani ibadah puasa di Bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan... Semoga segala amal Ibadah kita diterima oleh Allah S.W.T... Amin..

Info Berkaitan:


10 ulasan:

  1. Tq atas infonya :)

    Hutang wajib dibayar..oh ptptn

    BalasPadam
  2. harap dapat konsisten bayar PTPTN

    BalasPadam
  3. sekarang ni alhamdulillah, dapat bayar dengan konsisten. niat nak satelkan dalam 5 tahun

    BalasPadam
  4. Mungkin mereka memang nak bayar, cuma duit untuk bayar tu yang tak cukup tu

    BalasPadam
  5. saya lagi RM1.8K je.. insyallah harap tahun ni dapat selesai

    BalasPadam
  6. jawapan yang selalu bila ditanya pasal PTPTN ni

    BalasPadam
  7. Huhu..memang cemburu la kalau dia dapat free..kita kena bayar..nak kena tengok gak dia buat macam mana ni..haha

    BalasPadam
  8. Macam pinjam senang je... Time nak bayar tu liat...

    BalasPadam
  9. Saya pun kena langsaikan cepat hutang dengan PTPTN ni..

    BalasPadam
  10. Hello, i am Puan Emiliana wilson, seorang pemberi pinjaman pinjaman diiktiraf secara global dan menyediakan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Cuma perlu kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan dalam kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami adalah global syarikat pinjaman terkemuka, boleh dipercayai dan memberikan penerima bantuan dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: emilianawilson11@gmail.com

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra