Ahad, 15 Februari 2015

7 Kesilapan Kritikal menulis RESUME KERJA yang sering dilakukan oleh Graduan

with 0 Comment
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Dalam keadaan ekonomi yang semakin tidak menentu, persaingan untuk mendapatkan pekerjaan semakin tinggi.

Ketika anda sibuk menulis RESUME untuk memohon pekerjaan yang anda idamkan, rakan-rakan anda yang lain juga turut melakukan tindakan yang serupa. Rakan-rakan sekelas anda, rakan-rakan anda di kelas yang lain, rakan-rakan anda di Universiti-universiti yang lain juga turut melakukan perkara yang sama. Menulis RESUME KERJA sebagai pintu masuk ke alam pekerjaan.

Kebiasannya graduan mempunyai sample resume yang telah membantu mereka menghasilkan Resume sendiri, ketika memohon untuk menjalani Latihan Industri. Format penulisan Resume yang terkandung dalam sample resume tersebut, biasanya graduan perolehi melalui rakan-rakan, pensyarah atau cari sendiri di internet.

Tetapi.. Tahukah anda, melalui cara ini telah menyebabkan ramai graduan melakukan 7 kesilapan kritikal ketika menulis RESUME KERJA, sehingga menyebabkan Resume anda dicampak ke dalam longkang atau di buang ke dalam tong sampah. 

Tips Menulis RESUME



Bakal majikan yang akan menerima RESUME anda juga akan turut menerima RESUME calon-calon yang lain. Bilanggannya mungkin ratusan orang, ribuan orang atau puluhan ribu orang mengikut populariti jawatan yang dipohon.

Sedangkan kerja kosong yang ditawarkan tidaklah sebanyak itu.


contoh RESUME untuk kerja


Untuk memilih calon yang benar-benar layak dipanggil Temuduga atau  menduduki peperiksaan sebagai syarat kemasukan kerja, para panel yang dilantik oleh majikan anda perlu membaca satau demi satu RESUME KERJA yang telah dihantar kepada mereka.

Dalam situasi ini, panel mungkin akan berasa bosan melihat isi kandungan RESUME yang kebanyakan isinya cuma setakat 'Copy and Paste'.

Jadi, sebelum anda menghantar RESUME permohonan kerja, sila pastikan RESUME yang anda hantar berjaya menambat hati majikan anda. 

Jangan biarkan RESUME anda menjadi salah satu RESUME yang bakal dicampakkan ke longkang atau dibuang ke dalam tong sampah!!

Contoh RESUME


Untuk itu, anda perlu memastikan tidak melakukan 7 Kesilapan Kritikal yang biasa dilakukan oleh Graduan lain ketika menulis RESUME Kerja. Harap anda tidak melakukan kesilapan tersebut!!


Rahsia Resume Kerja


Untuk membantu Graduan menghasilkan RESUME Kerja yang berkualiti, samada untuk memohon kerja di sektor kerajaan atau swasta, Tim Infokerjaya ada menghasilkan satu Produk yang dikenali sebagai RAHSIA RESUME KERJA. 

Rahsia Resume Kerja dapat bantu graduan:

  • Untuk menghasilkan resume pada standard format terbaik (hasil kajian dan pengalaman)
  • Memudahkan graduan untuk dapat penggilan temuduga melalui resume
  • Elakkan resume 'ditongsampahkan'
  • Persediaan soalan temuduga dari resume

Apa yang terdapat dalam produk Rahsia Resume Kerja? 

Rahsia Resume Kerja akan dapat membantu graduan menghasilkan Resume Kerja di Sektor Kerjaan ataupun Resume Kerja di Sektor Swasta. Berikut merupakan sedikit gambaran yang dapat saya berikan tentang produk Rahsia Resume Kerja:

  • Manual Utama Resume kerja - 82 page
  • Soal jawab spesifik resume - 37 page
  • Resume Kick Start
  • 3 Cover Letter Sukses
  • 4 Contoh Resume Sukses (Sesuai untuk kerja kerajaan dan Swasta)
  • 10 Template Resume

Sekiranya anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang RAHSIA RESUME KERJA, saya syorkan anda dapatkan ebook '7 Kesilapan Kritikal RESUME dilongkangkan' terlebih dahulu, dengan klik pada link yang terdapat di bawah gambar ebook tersebut

Format RESUME


Selepas itu nanti saya akan update info dari masa ke semasa tentang RAHSIA RESUME KERJA yang akan saya hantar melalui email. Semoga segala info yang akan saya sampaikan nanti dapat membantu anda menghasilkan RESUME yang terbaik untuk memohon kerja samada di Sektor Kerjaan ataupun di sektor Swasta.


P/S : Menghasilkan RESUME KERJA bukannya susah, cuma nak menghasilkan RESUME KERJA yang berkualiti dan dapat memikat hati bakal majikan, bukan semudah seperti yang kita sangkakan.  

Sample RESUME KERJA

0 comments:

Catat Ulasan

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra