Jumaat, 1 Ogos 2014

Contoh Soalan dan Cara Menjawab Exam Online Penolong Penguasa Kastam W27

with 3 comments
Sebelum ini saya ada berkongsikan info tentang jawatan kosong Penolong Penguasa Kastam Gred W27. menerusi:


Sumber : BERNAMA

Sungguh tidak disangka, ramai rakan-rakan di Facebook yang berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang Jawatan Kosong Penolong Penguasa Kastam Gred W27 yang telah saya war-warkan.

Mungkin anda juga termasuk dalam senarai yang bakal menduduki peperiksaan secara Online, Penolong Penguasa Kastam Gred W27 yang akan diadakan pada 5 Ogos ini.

Raya Aidilfitri bukan Penghalang Untuk Membuat Persediaan Menduduki Peperiksaan Online Penolong Penguasa Kastam W27

Bagi calon yang beragama Islam, sudah tentu sedang berhadapan dengan cabaran untuk membuat persediaan menduduki Exam Online Penolong Penguasa Kastam W27.

Maklumlah pada hari ini baru masuk hari raya yang ke 4.. Kata orang mood beraya belum habis lagi.. 

Ketupat dan Lemang yang dibakar sebelum hari raya pertama masih elok lagi.. Sesuai dijadikan hidangan untuk sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam (Ada ke yang begitu Fanatik makan lemang dan ketupat sampai begitu sekali) 

Masih banyak lagi rumah jiran tetangga, saudara mara, rakan-rakan, bekas cikgu-cikgu sekolah, bekas pensyarah-pensyarah Universiti dan teman istimewa yang masih belum dikunjungi..

Masih banyak lagi jemputan orang buat rumah terbuka dan kenduri kendara yang perlu dikunjungi

Masih banyak lagi kuih raya dan masakan emak yang belum sempat dinikmati...

Dan sebagainya... Kalau nak sebut cerita pasal raya ni, 30 hari kita berada dalam bulan Syawal pun belum tentu cukup lagi... Betul tak?

Jadi, sekiranya anda merupakan salah seorang Calon Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam W27, yang bakal menduduki peperiksaan Online pada 5 Ogos ini (Hari Raya ke 9), anda perlu bijak membahagikan masa diantara aktiviti berhari raya anda, dengan persediaan untuk menduduki peperiksaan ini..

Jangan ingat Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam W27 ini mudah... 

Berdasarkan Statistik Calon yang Lulus Exam SPA bagi tahun-tahun sebelum ini yang dilaporkan oleh pihak SPA... Menunjukkan tidak pernah sampai 5% pun calon yang lulus peperiksaan SPA. 
  • Tahun 2010 seramai 35,061 (2.11%) orang calon sahaja yang berjaya daripada 1,661,687 permohonan
  • Tahun 2011 seramai 36,810 (3.28%) orang calon yang berjaya daripada 1,123,692 permohonan
  • Tahun 2012 seramai 47,335 (4.36%) orang calon  yang berjaya daripada 1,085,877 permohonan
  • Statistik untuk tahun 2013 masih belum dikeluarkan lagi oleh pihak SPA..

Jadi, jangan sesekali ambil lewa terhadap peperiksaan SPA.. Terutamanya bagi calon-calon yang bakal menduduki peperiksaan SPA tanpa membuat sebarang persediaan... Sekiranya itu yang anda lakukan, saya pasti sebelah kaki anda telah berada dalam kelompok senarai calon yang gagal.. :(

Sebab apa saya berani kata macam tu?

Sebab selama ini ketika anda menduduki peperiksaan di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah, sehingga ke Universiti... Anda telah membuat persediaan terlebih dahulu sebelum menduduki peperiksaan-peperiksaan tersebut betul Tak?

Cikgu-cikgu anda telah gilap betul-betul potensi yang ada pada diri anda, supaya anda mempunyai persediaan yang mencukupi sebelum tibanya hari peperiksaan.. Betul tak?

Adakah anda langsung tidak pernah membuat persediaan untuk menduduki peperiksaan UPSR? PMR? SPM?

Sudah tentu anda ada membuat persediaan bukan.. Kalau tidak banyak, sedikit tetap ada.. Walaupun begitu, namun anda diantara anda tidak berjaya lulus dengan cemerlang kesemua peperiksaan-peperiksaan tersebut..

Jadi, sudah tentu agak mustahil sekiranya anda langsung tidak membuat sebarang persediaan untuk menduduki Peperiksaan Online Penolong Penguasa Kastam W27.. Kemudian anda berharap dapat lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan tersebut, sama seperti calon-calon lain yang telah membuat persediaan rapi sebelum menduduki peperiksaan ini.. 

Melainkan anda betul-betul seorang yang Ginius dan mempunyai banyak pendedahan berkaitan pekerjaan ini... Mungkin melalui pengalaman anda yang pernah bekerja secara Kontrak dalam Jabatan Kastam dan Eksais Diraja, ataupun anda pernah praktikal dalam Jabatan ini, atau ada ibu-bapa atau saudara mara anda sedang berkhidmat dalam jawatan ini... Sekiranya ada, iatu memang satu kelebihan kepada anda berbanding calon-calon yang lain.   

Maklumat Asas Jawatan Penolong Penguasa Kastam Gred W27

Untuk mekluman anda, jawatan ini dibuka ambilannya melalui SPA dan diletakkan di bawah Jabatan Kastam dan Eksais Diraja. Berikut adalah maklumat asas yang berkaitan dengan jawatan ini:
  • Kumpulan: Pengurusan dan Profesional
  • Kementerian/Jabatan: Jabatan Kastam dan Eksais DiRaja

Gaji minimum
Gaji maksimum
Kadar kenaikan gaji tahunan
RM1,367.00
RM5,098.00
RM145.00
Jadual Gaji W27

Syarat Lantikan (edaran umum SPA) :

Ø  Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; atau   
ü   [ Gaji Permulaan: RM1,367.00 ]
Ø  Sijil Tinggi Agama Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; atau   
ü   [ Gaji Permulaan: RM1,367.00 ]
Ø  Diploma dalam bidang pentadbiran awam yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
ü   [ Gaji Permulaan: RM1,667.08 ]
Ø  lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (PSL)

Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Pembantu Penguasa Kastam adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk PSL ke jawatan Penolong Penguasa Kastam Gred W27, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:
1.       Mempunyai kelayakan di atas; atau
2.       Lulus Peperiksaan Khas; dan
3.       Berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.


Antara tugasan rasmi jawatan ini untuk makluman anda secara ringkas;
  • Menyediakan laporan-laporan harga, surat-surat pekeliling Jabatan, surat-surat jaminan bank.
  • Membantu dalam tugas-tugas penjenisan barang-barang dan taksiran harga barang-barang 
  • bagi tujuan pungutan duti.
  • Mengawal pergerakan barang-barang kedai-kedai bebas cukai, memproses permohonan-permohonan pengecualian dari perlesenan cukai jualan.
  • Mengawal perolehan, penyimpanan serta pelupusan barang-barang rampasan dalam stor-stor pencegah.
  • Menyemak invois-invois syarikat bagi menentukan peraturan-peraturan cukai jualan dipatuhi.
  • menyelenggara penyata-penyata bayaran cukai jualan/cukai perkhidmatan/kad-kad lejer 
  • bayaran-bayaran cukai pelesenan dan menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan perkastaman 

So, Macamana?

Banyak tak bidang tugas jawatan yang anda pohon dan turut dipohon oleh ribuan calon Diploma yang lain!

Jika anda dipanggil, ketahuilah anda sangat bertuah dan manfaatkan peluang ini sebaik mungkin!

Lupakan seketika Mood Raya.. Dapatkan bahan rujukan dari mana-mana sumber yang boleh anda percayai.. Kemudian, gunakan rujukan tersebut untuk membuat ulangkaji!





Format dan Contoh Soalan Exam Online Penolong Penguasa Kastam W27 

Format untuk peperiksaan 5 OGOS 2014 ini adalah format terbaru peperiksaan Gred 27. Jika sebelum ini peperiksaan berkisar kepada dua penilaian utama iaitu berkaitan pengetahun Am dan daya menyelesaikan masalah, format kali ini ditambah dengan Seksyen baru iaitu Ujian Psikometrik.

Medium peperiksaan online kali ini agak mendebarkan calon terutama kepada calon yang ada pengalaman peperiksaan online SPA bermula MEI 2014. Mengikut rekod, peperiksaan Online SPA yang lalu memberikan pengalaman yang kurang baik kepada ‘first-timer’. Banyak masalah teknikal yang dihadapi. Tetapi harapannya sesi kali ini berjalan dengan lancar

Untuk tahun ini tapisan nampaknya dilakukan lebih awal dengan mengadakan sesi peperiksaan pada hari SELASA. Pastinya ianya akan memberikan kesan kepada mereka yang sudah bekerja di mana kesukaran mendapat cuti pelepasan pasti muncul terutamanya bagi mereka yang mengambil cuti sempena Hari Raya Aidilfitri baru ini. Juga memberi kesan kepada mereka yang dah bercadang untuk mohon cuti sempena cuti sekolah yang bakal tiba.

Jika anda dipanggil dan mendapat pelepasan cuti, cuba hadir dan buat sehabis baik kerana peluang mereka yang hadir lebih cerah kerana dijangkakan % mereka yang hadir adalah kurang

Anda harus tahu juga yang Gred 27 telah mula menggunakan sistem MyRecruitment yang sebelum ini hanya untuk menapis calon lulusan ijazah bagi beberapa jawatan khusus Gred 41 seperti Pegawai Tadbir Diplomatik. Ringkasnya, sebelum sampai ke temuduga calon akan melalui 2 peringkat saringan iaitu peperiksaan bertulis/online (yang bakal anda hadapi) dan sekiranya berjaya anda akan dibawa menduduki sesi “Program Assessment Center (PAC)” sebelum ke sesi temuduga.

Anda tak perlu risau mengenai PAC ini kerana Tim Infokerjaya  sudah membantu ramai calon menduduki sesi PAC ini. Risalah PAC akan menjadi milik anda secara percuma sebagai BONUS pembelian anda kali ini sejurus selepas panggilan PAC dikeluarkan nanti. Ianya akan dihantar melalui email yang anda gunakan semasa pembelian. Jadi buat masa ini, fokus untuk berjaya dalam peperiksaan online ini terlebih dahulu. Jadi bagaimana dengan format yang anda tahu?

Formatnya  3 Seksyen sahaja tetapi mengikut penilitian Tim Infokerjaya sepanjang lebih kurang 5 tahun membantu calon (sejak tahun 2009) dalam peperiksaan bertulis memasuki perkhidmatan awam, setiap seksyen dipecahkan lagi... Berikut merupakan maklumat bagi setiap seksyen tersebut:

[Seksyen A - Pengetahuan AM mengenai Malaysia dan Alam Sekeliling]

Seksyen ini akan menguji pengetahuan anda secara meluas. Sebenarnya ini seksyen yang paling sukar. Rajin-rajinlah buka suratkhabar untuk isu-isu awal 2014 - 10 JULAI bagi isu semasa. 
  • Tempoh: 40 minit
  • Jumlah Soalan: 50 soalan

Soalan yang tercangkum dalam bahagian ini meliputi skop yang sangat luas dan seringkali berada di luar jangkaan. Ianya menuntut anda mempunyai pengetahuan asas yang luas dan sebenarnya ianya berpaksikan kepada sejauh mana anda peka dengan persekitaran. Itu adalah satu kriteria sebenarnya yang diuji dalam bahagian ini, bagaimana anda peka dan sensitif kepada isu-isu penting lebih-lebih lagi yang melibatkan isu-isu nasional. Tetapi melalui analisis yang mendalam, sebenarnya soalan-soalan mencakupi beberapa bahagian yang penting yang menjadi paksi kepada pembahagian soalan-soalan dalam bahagian ini. Kita akan menganalisis satu persatu bahagian yang dikemukakan soalan dalam seksyen A ini. 

Antara skop pengkhususan (PENTING) soalan dalam bahagian ini ialah:
  • Untuk jawatan Penolong Penguasa Kastam, seharusnya ada soalan berkaitan jawatan dan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) 
  • Juga bidang-bidang perlaksanaan khas Kastam 
  • Ianya khusus untuk menguji kepekaan pemohon terhadap kementerian/jabatan terlibat. Buat persediaan khusus tertumpu pada pecahan ini
  • Struktur Pentadbiran Negeri dan Pusat……………………………



Contoh Soalan Dan Jawapan Seksyen A

      1.       Jabatan Kastam Diraja Malaysia adalah sebuah badan kerajaan yang diletakkan di bawah;

            A.      Jabatan Perdana Menteri
            B.      Kementerian Kewangan
            C.      Kementerian Dalam Negeri
            D.      Perbendaharaan Negara

   2.   Sebuah Akademi yang dinamakan ____________ ditubuhkan berfungsi sebagai institusi latihan yang melatih wargakerja KDRM mengenai tugas dan ilmu perkastaman. Ianya di peraku oleh World Customs Organization (WCO) sebagai ‘training arm’ di rantau Asia Pasifik

          A.      KDRMForce
          B.      AKMAL
          C.      BAKISKA
          D.      ForceMY


   3. Op-Outlet adalah kerjasama KDRM bersama KPDNKK beroperasi sejak tahun 2010. KDRM menghantar pasukan operasi yang dinamakan;

        A.      Multees
        B.      PenguasaPDNKK
       C.      Aimdash Team
       D.      Strike Team


4.       Rekod merujuk kepada

I.    Bahan dalam bentuk bertulis atau bentuk lain yang menyatakan fakta atau peristiwa atau selainnya merakamkan maklumat.
II.      Termasuklah kertas, dokumen, daftar, bahan bercetak, buku dan peta.
III.    Pelan, lukisan, gambar foto, mikro filem, filem sinematograf dan rakaman bunyi.
IV.   Rekod yang dihasilkan secara elektronik tanpa mengira bentuk atau ciri-ciri fizikal atau apa-apa salinannya.

A.      I dan II
B.      I, II dan III
C.      II, III dan IV
D.      I, II, III dan IV

  
      5.       Di antara yang berikut, pilih pernyataan yang benar berkaitan dengan Kabinet

I.        Kabinet diberi kuasa menjalankan tugas eksekutif negara
II.      Fungsi Kabinet menggubal dasar-dasar negara
III.    Semua menteri dan timbalan menteri menghadiri mesyuarat Kabinet seminggu sekali
IV.   Setiausaha Tetap Kabinet juga memegang jawatan Ketua Setiausaha Negara

A.      I, II sahaja
B.      III, IV sahaja
C.      I, II, IV sahaja
D.      I, II, III, IV

      6.       Pilih jawapan yang tepat mengenai peranan dan tugas Yang Dipertua Negeri
A.      Ahli Majlis Raja-Raja
B.      Memilih Yang di-Pertuan Agong
C.      Melantik Ketua Menteri
D.      Mempunyai kuasa membubarkan Dewan Undangan Negeri


    7. Dalam merangka perpaduan nasional yang mempunyai berbilang kaum ini, Dasar Pendidikan telah dirangka bagi menggembleng usaha perpaduan. Berikut adalah antara inisiatif yang telah dilakukan dalam mencapai hasrat ini:

        I        Sistem persekolahan yang sama bagi semua
       II        Bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar.
      III        Sukatan pelajaran yang seragam
      IV        Peperiksaan dan kurikulum yang seragam

     A        I, II sahaja                              B        I, II IV sahaja
     C        II, III, IV sahaja                     D        I, II, III, IV


    9.   Bukan semua Timbalan Perdana Menteri Malaysia menjadi Perdana Menteri tetapi semua Perdana Menteri kecuali Tunku Abdul Rahman  pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri.
Siapakah antara berikut tidak pernah menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia?
A.      Tun Dr Ismail Abdul Rahman
B.      Tan Sri Mohamad Ghazali Shafie
C.      Tun Ghafar Baba
D.      Dato’ Seri Anwar Ibrahim


[Seksyen B : Daya Menyelesaikan Masalah]

Anda akan diasak dengan penilaian soalan Matematik, kemahiran logik dan cara anda interpretasi data. Tip untuk seksyen ini ambil masa buat latih tubi soalan matematik SPM. Yang lain memerlukan anda berfikir dengan cepat dan kritis. Akan ada sedikit kekeliruan pada soalan dan jawapan seksyen ini. Dan itu adalah cabaran yang sengaja dirangka untuk menapis anda!

Format tahun ini untuk sesi 5 Ogos 2014 adalah:
  • Tempoh: 45 minit
  • Jumlah Soalan: 40 soalan
Soalan-soalan yang diajukan dalam seksyen ini adalah berkenaan kemahiran logik, interpretasi dan analisis data serta konsep Matematik yang hanya merangkumi silibus SPM. Melalui pemerhatian yang dilakukan juga, soalan dalam seksyen B ini kepada 4 bahagian utama iaitu:
  • Penyelesaian Masalah
  • Menginterpretasi Data
  • Soalan Matematik
  • Pemerhatian dan Logik (lebih kurang IQ test)

Pecahan 1 –  Penyelesaian Masalah

Dalam bahagian ini, soalan yang diberikan merupakan satu teks yang mengelirukan. Anda mungkin perlu tulis isi penting dalam teks yang diberikan supaya tak cepat keliru. Baca dengan teliti dan cuba dengan pantas ‘grab’ apa yang disampaikan. Persediaan untuk bahagian ini ialah anda boleh cari set-set soalan yang khusus tentang penyelesaian masalah. Tapi secara umumnya ianya bukanlah susah, anda perlu sedikit masa dan proses ‘reasoning’ yang waras untuk menjawab soalan ini. Ianya menguji daya logik anda dan kemahiran menyelesaikan masalah. Contoh soalan dalam bahagian ini ialah; ............................................................


Pecahan 2 – Menginterpretasi Data

Interpretasi data atau menafsirkan data yang diberikan merupakan aktiviti di mana anda diberikan data seperti jadual, graf, plot dan pernyataan yang kemudiannya disusuli dengan soalan yang menghendaki anda menganalisis data yang diberikan untuk mendapat jawapannya. Apa yang membezakannya dengan pecahan ‘penyelesaian masalah’ ialah dalam pecahan tersebut anda menggunakan logik dan kecekapan menyerap informasi manakala dalam bahagian ini ianya adalah fakta semata-mata yang mana tiada unsur logik yang perlu dinilai. 

Kebiasaannya, ianya mencakupi pengiraan, congakan dan unjuran melalui data yang diberikan. Contohnya, anda diberikan satu situasi pembayaran cukai tahun ini berserta peratusan yang perlu dibayar dan anda disuruh mengira berapa jumlah yang harus dibayar untuk tahun seterusnya pula. Untuk memudahkan pemahaman anda, di sini disertakan antara contoh soalan dalam bahagian ini yang menguji aspek bagaimana anda ‘menginterpretasi data’; ...........................................


Pecahan 3 – Soalan Matematik

Soalan-soalan dalam seksyen B juga menerapkan masalah-masalah Matematik. Ianya mencakupi sehingga ...................................................



Pecahan 4 – Pemerhatian dan Logik (lebih kurang IQ test)


Dalam pecahan ini sebenarnya anda dikehendaki menggunakan kepintaran anda dalam memerhati dan berfikir. Anda akan diberikan pelbagai  ……………………………………………..


Contoh Soalan Dan Jawapan Seksyen B


1.       Untuk menyaksikan suatu pertunjukkan sarkas di ibu negara, jumlah bayaran yang perlu dibayar bagi 5 orang dewasa dan 4 orang kanak-kanak ialah RM 160, manakala bayaran bagi seorang kanak-kanak ialah RM 15. Jumlah bayaran bagi seorang dewasa dan seorang kanak-kanak ialah
                  A        30                                                       B        45
                  C        35                                                       D        50


2.       Pecutan sebiji bola yang dilepaskan daripada keadaan rehat ialah 9.8 ms-1 sesaat. Pertambahan laju batu itu, dalam ms-1 selepas 2.1 saat dilepaskan ialah
                  A        20.58                                                 B        26.46
                  C        21.32                                                 D        27.9

3.       John memandu keretanya dengan kelajuan 110 km/jam. Kirakan anggaran masa yang digunakan John untuk bergerak 380 km.
                  A        3 jam 45 minit                                    B        3 jam 27 minit
                  C        3 jam 20 minit                                    D        3 jam 14 minit   

4.       Sebuah set meja makan dijual dengan harga RM 1940 selepas diskaun 20% diberi. Apakah harga asal set meja makan itu?
      A          RM 2540                                          B        RM 2350
      C          RM 2425                                         D        RM 2285

5.       Bilangan telur ayam dalam sebuah reban ternakan ayam ditambah daripada 700 biji kepada 1330 biji. Berapakah peratus tambahan telur ayam itu?
       A          90.3%                                              B         90%
       C          91%                                                 D         91.5%

6.       Gaji bulanan Sani ialah RM 1600. Setelah ditambah dengan RM 200, apakah peratus kenaikan gajinya?
                  A          21.3%                                              B          23%
                  C          14%                                                 D          12.5%

7.       20% sesuatu nombor ialah . Apakah nombor itu?
                  A         42.5                                                  B       10.625
                  C         50.25                                                D       56.75

8.     Fairuz telah melabur sebanyak RM 11,000 dalam Syarikat Mega. Jika syarikat itu membayar 6% dividen pada pertengahan tahun dan 9% pada hujung tahun, jumlah dividen yang diterima oleh Fairuz dalam tahun itu ialah
      A         1450                                                B         1650
      C         1750                                                D         1250

9.     80% daripada panjang sebuah terowong telah siap dibina. Jika bahagian yang telah siap dibina ialah 16 km, panjang keseluruhan terowong itu, dalam km ialah
                  A         12.8                                                 B         28.8
                  C         20.0                                                 D         28.0


10.   Panjang sebidang tanah yang berbentuk segiempat tepat ialah 4 kali ganda lebarnya. Perimeter tanah itu ialah 160 m. Panjang tanah dalam m ialah:
                  A          16 m                                               B         64 m
                  C          128 m                                             D         32 m

[Seksyen C - Ujian Psikometrik]

Namanya sedikit menggerunkan tetapi ketahuilah ini adalah seksyen penilaian yang paling seronok. Anda tidak perlu berfikir untuk soalan ini. 

Tip untuk anda;
- Jawab dengan pantas
- Keluarkan nilai positif anda
- Sembunyikan nilai negatif anda

Ringkasan Format:
  • Tempoh: 60 minit
  • Jumlah Soalan: 200 soalan

Calon-calon dikehendaki menjawab item-item yang mengukur gagasan personaliti calon iaitu kepimpinan, kebolehan sosial, komunikasi, toleransi, kerjasama, kestabilan emosi, integriti, disiplin dan kejujuran. 

Sebenarnya seksyen ini adalah olahan semula dari seksyen yang lama iaitu Seksyen Sahsiah dan Minat. Kami suka untuk berikan anda perkaitan ini untuk buang kegentaran anda. Bagi kertas sahsiah diri dan minat (format 2009 – 2012), soalan yang diajukan adalah berkaitan dengan situasi di mana ……………………………………..


Teknik Menjawab Soalan Ujian Psikometri

Untuk menjawab soalan ini anda tidak perlu menjadi hipokrit, hanya sembunyikan keburukan anda. Pilih untuk mengeluarkan kualiti baik anda dan jawab sepenuh hati tanpa sebarang penipuan yang bakal memakan diri anda. Apa tidaknya, soalan ini dirangka oleh pakar psikologi yang bakal menentukan kebenaran jawapan anda. Tip terpenting ialah, pastikan jawapan anda sentiasa konsisten. 

Terdapat sejumlah soalan yang hampir sama bertujuan untuk memerangkap calon‐calon yang berpendirian seperti lalang.

Biar kita ambil contoh soalan yang bakal memerangkap anda berdasarkan ciri positif 'menerima kritikan dan pandangan orang lain';

  1. Saya rasakan tidak perlu mendengar pandangan orang lain.
  2. Saya sentiasa pastikan tindakan saya betul biar orang lain mengatakan salah kerana  saya mempunyai asas terhadap apa yang saya lakukan.
  3. Apabila orang lain memberikan pandangan, saya akan utamakan idea saya.
  4. Hasil mesyuarat kurang berkualiti daripada cerakin data sendiri.
  5. Saya tidak suka pandangan saya ditolak.


Semua 5 pernyataan di atas mewakili nilai 'aura negatif' dalam diri dan …. ……………………………


Cara Menjawab yang Bakal MEMBUNUH Anda!

JANGAN IKUT CARA INI!

Ramai yang kata yang penting habiskan semua soalan, jangan tinggal satu pun.

Kami setuju dengan    pernyataan    tersebut,    tetapi    ramai    yang    salah    erti    yang membawa    kepada     kesimpulan    ini;

"Jawab semua soalan, tak cukup masa HENTAM saja, jangan tinggal satu pun!"


Bahagian 'jangan tinggal satu pun' itu betul TETAPI jangan hentam/tembak. Memang ianya akan membunuh anda. Kenapa? Dalam helaian sebelum ini tip yang paling penting adalah KONSISTEN dan kami berikan anda 5 soalan yang jawapannya sama. Cuba bayangkan begini situasinya; ………………………………..


Contoh Soalan dan Jawapan Bagi Seksyen C



       1.      Saya berharap agar majikan memuji saya jika saya rajin bekerja.

       A. Setuju         B. Tidak setuju

       2.      Perubahan tingkah laku seseorang disebabkan oleh perkara tersirat yang saya dapat fahami.

       A. Ya                B. Tidak

     3.      Saya memerhati dan memahami kelakuan individu apabila saya tidak berpuas hati dengan kerja seseorang.

       A. Ya                B. Tidak

        4.      Walaupun orang yang tidak dikenali, saya mudah mesra dengan mereka.

       A. Ya                B. Tidak

        5.      Walaupun ada masa lapang, adalah kurang wajar menghabiskan tugas lebih awal.

      A. Setuju          B. Tidak setuju

        6.      Saya perlu bersikap positif apabila berhadapan dengan tugasan yang berisiko dan mencabar.

       A. Setuju         B. Tidak setuju

        7.      Saya akan memberi teguran kepada sesiapa sahaja jika dalam keadaan tertekan.

       A. Setuju          B. Tidak setuju

        8.      Kesemuanya akan gagal apabila saya cuba membuat sesuatu.

      A. Ya                B. Tidak

         9.      Pemalu adalah sifat saya.

      A. Ya                B. Tidak

       10.  Apabila mendapat arahan dan nasihat dari ketua kumpulan saya, ia membuatkan saya rasa tidak selesa.

      A. Ya                B. Tidak

       11.  Saya cuba mengundur diri jika prestasi kerja saya ditegur.

      A. Setuju          B. Tidak setuju

      12.  Buku psikologi boleh digunakan sebagai rujukan untuk mengawal orang.

      A. Setuju          B. Tidak setuju


Soalan KHAS GTP:

Contoh Soalan & Jawapan GTP



1.       Membanteras rasuah adalah salah satu cabang dalam NKRA di bawah program transformasi kerajaan (GTP). Menteri yang bertanggungjawab dalam NKRA Rasuah adalah
A.      Dato’ Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz
B.      Datuk Seri Mohd Shafie bin Haji Apdal
C.      Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein Onn
D.      Dato’ Sri Shahrizat binti Abdul Jalil

2.       Usaha mempertingkatkan infrastruktur asas luar Bandar yang diterajui oleh Datuk Seri Mohd Shafie bin Haji Apdal merujuk kepada
A.      NKRA RBI
B.      NKRA LIH
C.      NKPI
D.      NKRA UPT

3.       Global Peace Index mengiktiraf Malaysia sebagai
A.      Negara keempat paling selamat dan aman di Asia Pasifik
B.      Negara kedua belas paling selamat dan aman di Asia Pasifik
C.      Negara kelapan paling selamat dan aman di Asia Pasifik
D.      Negara ketiga paling selamat dan aman di Asia Pasifik

Saya rasa setakat ini sahaja contoh soalan Exam Online Penolong Penguasa Kastam W27 yang dapat saya kongsikan kepada anda.. Sekiranya anda memerlukan rujukan lengkap dan lebih banyak contoh soalan bagi peperiksaan ini, saya syorkan anda mendapatkannya menerusi link di bawah: 

=> Klik Di Sini Untuk Mendapatkan Rujukan Peperiksaan Online Penolong Penguasa Kastam W27 <=


CARA MENJAWAB  PEPERIKSAAN ONLINE BAGI MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM
 (Contoh urusan: Pegawai Pertahanan Awam Gred KP41)

KEPERLUAN ASAS BAGI MEMASUKI PEPERIKSAAN ONLINE:

  • Aplikasi sistem ini boleh dicapai dengan menggunakan komputer atau notebook yang mempunyai rangkaian internet.
  • Paparan terbaik adalah Internet Explorer versi 8.0.
  • Calon boleh mengakses sistem peperiksaan online ini di mana-mana sahaja lokasi pilihan.


Langkah 1:
Sila layari Portal Rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia http://www.spa.gov.my

Langkah 2:
Klik pada pautan “PEPERIKSAAN ONLINE BAGI MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM”. Pautan ini
hanya akan mula dipaparkan sehari sebelum peperiksaan.




Langkah 3:
Skrin “Semakan Peperiksaan Online” akan dipaparkan. Sila masukkan No. Kad Pengenalan dan klik butang “Hantar”.


Langkah 4:
Semak maklumat yang dipaparkan. Sila klik pada pautan “Peperiksaan Online”. Pautan ini hanya akan dipaparkan pada tarikh peperiksaan sebenar 1 JAM sebelum peperiksaan bermula. 


Langkah 5:
Skrin “Sistem Peperiksaan Online” akan dipaparkan. Sila masukkan No. Kad Pengenalan dan Kata Laluan. KATA LALUAN ADALAH ANGKA GILIRAN ANDA. Klik butang “Login”. Calon dikehendaki mendaftar masuk 10 minit sebelum peperiksaan bermula.

Langkah 6:
Skrin “Maklumat Calon” akan dipaparkan.

Langkah 7:
Sila baca arahan dan soalan dengan teliti. Jawab semua soalan dan tunggu sehingga masa 
peperiksaan tamat. 

Langkah 8:
Sila tunggu untuk memulakan seksyen yang berikutnya. 

Langkah 9:
Setelah selesai menjawab soalan bagi semua seksyen, sila klik “Keluar”




Saya berharap anda dapat memahami langkah demi langkah Cara Menjawab Exam Online Penolong Penguasa Kastam W27 yang telah saya tunjukkan... Sekiranya ada yang masih belum faham, saya syorkan anda menonton Video Khas Panduan Menduduki Peperiksaan Online yang dikeluarkan oleh SPA.. Klik Pada Video di bawah:


Video Khas Panduan Menduduki Peperiksaan Online SPA



Perlukan rujukan peperiksaan Penolong Penguasa Kastam Gred W27 daripada Tim Infokerjaya?

Sekiranya anda memerlukan sebarang rujukan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam Gred W27, saya syorkan anda Klik pada pautan ini:


Semoga rujukan ini dapat membantu anda menjawab peperiksaan Penolong Penguasa Kastam Gred W27 secara Online dengan jayanya.. 

Testimoni Rujukan Peperiksaan SPA Yang Dikeluarkan Oleh Tim Infokerjaya?

Untuk makluman anda, Tim Infokerjaya telah menyediakan Rujukan Peperiksaan SPA sejak tahun 2009 lagi. Dalam tempoh 5 tahun, Tim Infokerjaya telah membantu lebih 63,000 graduan di seluruh negara untuk mendapatkan rujukan untuk menduduki peperiksaan SPA.

Berikut merupakan beberapa testimoni yang dapat saya kongsikan daripada para calon yang telah mendapatkan rujukan daripada Tim Infokerjaya sebelum ini...


Senarai Testimoni Peperiksaan Pegawai Penguasa Kastam 41

Testimoni 1: Peperiksaan Pegawai Penguasa Kastam 41

Testimoni 2: Peperiksaan Pegawai Penguasa Kastam 41

Testimoni 3: Peperiksaan Pegawai Penguasa Kastam 41

Testimoni 4: Peperiksaan Pegawai Penguasa Kastam 41

Testimoni 5: Peperiksaan Pegawai Penguasa Kastam 41

Ramai yang yakin dengan krebiliti Tim Infokerjaya dalam menyediakan rujukan Peperiksaan SPA.. Termasuk Peperiksaan SPA secara Online yang mula diadakan pada tahun 2014..

Buktinya, Walaupun panduan Menjawab Exam Online Penolong Penguasa Kastam W27 yang dibuka jualannya pada jam 10.00 pagi tadi.. Tetapi ramai calon yang berusaha mendapatkan panduan tersebut, lebih awal sebelum laman web jualan dibuka... Dan pastinya mereka berjaya mendapatkan paanduan tersebut lebih awal berbanding calon-calon yang lain..

Antara Calon yang terawal berjaya mendapatkan Rujukan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam W27; sebelum laman web jualan dibuka.. 


Jadi, Adakah anda sudah mempunyai Rujukan untuk menduduki Peperiksaan Online Penolong Penguasa Kastam W27?

Tepuk dada Tanya Selera...

Sekiranya anda memerlukan rujukan tersebut, saya syorkan anda dapatkannya  SEGERA menerusi link di bawah, sebelum laman web tersebut ditutup pada 3 Ogos 2014, tepat jam 11.59 Malam :








3 ulasan:

  1. Good luck kepada semua calon. .

    BalasPadam
  2. ramai calonnya kali ini...good luck

    BalasPadam
  3. Wahhh memang syok kan dapat result macam ni..hehe..gud luck buat semua calon..

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra