Rabu, 23 Oktober 2013

Pengalaman Memajak Emas Di Pejabat Pos

with 10 comments
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Pada hari ini saya percaya, tentu ramai dalam kalangan rakyat Malaysia yang menjadikan emas fizikal sebagai salah satu cabang pelaburan... 

Saya juga salah seorang daripadanya... Kenapa saya jadikan emas fizikal sebagai salah satu cabang pelaburan?

Jawapannya mudah sahaja, sekiranya anda rajin membaca buku-buku, ebook atau akhbar yang ada membincangkan tentang kelebihan pelaburan emas .. Saya rasa anda akan menemui jawapannya... Dan berikut merupakan sebahagian daripada jawapan yang boleh saya berikan, tentang kelebihan dalam pelaburan emas fizikal..  

  • Suatu pelaburan untuk jangka masa sederhana dan panjang sebagai aset simpanan pelabur
  • Simpanan aset yang mudah dicairkan dan laku walau dimana sahaja pada bila-bila masa. (Terutamanya barang kemas)
  • Tidak memerlukan pihak ketiga untuk urusan jual-beli, pelabur sendiri boleh menjual emas simpanan pada bila-bila masa
  • Halal dengan akad jual beli emas yang dituntut islam.
  • Mudah dan senang untuk diuruskan. Hanya simpan dan tunggu.
  • Aset simpanan apabila keadaan ekonomi, politik walaupun sistem ekonomi jatuh.
  • Harga emas adalah stabil dan tidak terikut dengan kesan kenaikan inflasi
  • Pelaburan yang selamat, jika amaun simpanan adalah besar, pelabur boleh menyimpan di peti simpanan keselamatan di bank pada kadar sewa yang berpatutan.
  • Aset yang boleh diturunkan kepada waris tanpa perlu pertukaran dokumen, mahkamah dan campur tangan pihak ketiga
  • Boleh dipakai, disentuh dan dilihat dengan mata kasar.
  • Boleh dipajak untuk tunai sementara, pada bila-bila masa dengan kadar upah yang rendah di Ar-Rahnu.
  • Boleh diniagakan tanpa campur tangan pihak ketiga.
  • Sebagai salah satu cara menyimpan duit dari berbelanja kearah perkara yang membazirkan.
  • Boleh menjadi permulaan suatu bisnes untuk keluarga dengan menyimpan emas untuk diniagakan.
  • Tiada cukai dikenakan kecuali zakat emas untuk orang islam.
  • Membeli emas bukan sahaja menguntungkan diri sendiri bagi wanita, tetapi juga dapat membantu suami, anak-anak dan keluarga apabila keadaan memerlukan.
  • Aset fizikal yang tidak boleh dibekukan walaupun diisytiharkan bangkrup
  • Ketika keadaan kacau bilau wang kertas sudah tidak bernilai, hanya mereka yang ada simpanan emas sahaja survive dan bank pula pastinya akan tutup.
  • Backup didalam modal perniagaan, cagaran perniagaan dan sebagainya
  • Pelaburan yang tidak terjejas dalam sebarang bentuk naik turun ekonomi.
  • Emas tidak boleh dimanipulasikan dan tidak boleh ditiru.
  • Dan lain-lain..

Banyak kelebihan dalam pelaburan emas.. Pelaburan ini sesuai untuk golongan berpendapatan sederhana seperti saya, sebelum menceburi pelaburan yang lebih besar seperti pelaburan hartanah..

Pelaburan emas ada pasang surutnya... Seperti dalam Graf di bawah:


Tetapi dalam pelaburan hartanah nilai pelaburan semakin meningkat, dan dalam masa yang sama boleh buat pasif income secara berterusan... Disebabkan itu, bagi golongan yang berkemampuan, mereka lebih berminat untuk menceburkan diri dalam pelaburan hartanah berbanding pelaburan emas... 

Walaupun begitu, kita harus ingat... Ada masanya kita memerlukan wang tunai dengan kadar segera apabila berhadapan dengan kecemasan... Pada masa inilah kita memerlukan emas fizikal.. Kalau nak harapkan wang tunai segera melalui pelaburan hartanah, kita memerlukan masa tertentu untuk penyediaan dokumen sebelum pembiayaan semula hartanah boleh dilakukan.... ;)

Pengalaman Memajak Emas Di Pejabat Pos

Sepanjang terlibat dalam pelaburan emas, saya pernah memajak emas di dua tempat sahaja... Iaitu Ar-Rahnu di Bank Rakyat dan yang terbaru Ar-Rahnu di pejabat pos... 

Disebabkan sibuk dengan urusan kerja, saya tak sempat nak pergi memajak emas di Ar-Rahnu Bank Rakyat untuk kegunaan isteri saya yang teringin hendak bersalin di hospital/klinik swasta... 

Masa tu wang tunai dalam simpanan ada.. Tapi tak adalah sebanyak mana... Cukup sekiranya isteri bersalin normal dekat Hospital/klinik swasta... Tapi, berdasarkan pemeriksaan doktor, masa tu kedudukan baby dalam perut isteri saya melintang... 

Apabila saya menghubungi hospital/klinik swasta saya mendapati, kos untuk bersalin melalui pembedahan ialah sekitar RM4000-RM4500... Banyak juga tu wang tunai yang diperlukan... Dan tanggungjawab menyediakan wang tunai tersebut terletak di atas bahu saya... Jalan paling mudah untuk mendapatkan wang tunai segera ialah dengan memajak salah satu emas yang ada dalam simpanan kami...   

Pada hari Sabtu (14 Sept 2013), Selepas selesai berjoging dekat Stadium Sabak Bernam, dalam perjalanan pulang saya singgah dekat Pejabat Pos... Pada mulanya sekadar nak tahu samda Ar-Rahnu dekat pejabat Pos, buka atau tidak... Dan apa jenis emas yang boleh dipajak dekat situ... 

Apabila berpuas hati dengan penerangan yang diberikan, saya pun segera pulang ke rumah untuk mengambil rantai tangan emas 999 yang ingin dipajak...

Nak harapkan, saya pergi ke Bank Rakyat Sungai Besar, tak tahulah bila masa yang saya ada... Sebab tempat saya bekerja dengan  Bank Rakyat Sungai Besar adalah dalam 30 Km... Jadi, memajak emas di pejabat Pos merupakan pilihan terbaik yang saya ada pada ketika itu... ;)

Berikut merupakan maklumat tentang kemudahan memajak emas di Ar-Rahnu Pejabat Pos..   

Item yang ke 5 agak menakutkan.. Tempoh gadaian secara 6 bulan dengan bayaran upah simpan sebanyak RM50 sebulan... Selepas 6 bulan, sekiranya saya tak dapat nak tebus semula emas tersebut, saya mempunyai tempoh lanjutan selama 3 bulan lagi dengan syarat saya perlu menyelesaikan upah untuk 6 bulan tersebut sehingga selesai... Dan sekiranya tak dapat juga nak tebus selepas itu, saya mendapat tempoh lanjutan selama 3 bulan lagi...  huhuhu... 

Sekarang ni isteri saya dah selamat melahirkan seorang baby perempuan di Pakar Bersalin, Sakit Puan & Poliklinik Klinik Raoofah, Silibin, Perak... Syukur Alhamdulillah dengan rezeki tersebut.... Dan syukura Alhamdulillah, saya dapat menunaikan impian isteri saya yang teringin nak bersalin dekat Hospital/klinik swasta... 

Tak per duit boleh dicari, yang penting hati isteri perlu dijaga... Isteri dah berkorban untuk saya, dengan mengandung selama 9 bulan dan melahirkan seorang lagi zuriat saya.. Apa salahnya, saya korbankan sedikit wang untuk keselesaan beliau sewaktu melahirkan anak... 

Selepas ini saya kena bekerja dengan lebih keras untuk menebus semula emas yang telah saya pajak di Pejabat Pos... Doakan semoga kami sekeluarga terus dimurahkan rezeki...  


10 ulasan:

  1. sebenarnya baru tau ni pejabat pos bleh pajak emas

    BalasPadam
  2. Ho...tak mahir sangat pasal emas ni tapi tengah cuba mendalami ilmu emas dengan mahasiswa ni. Semoga rezeki lebih murah lagi lepas ni

    BalasPadam
  3. kan best kalau aku ada banyak emas

    BalasPadam
  4. InsyaAllah kalau ada rezeki saya pun nak ceburi bidang ni..hehe..emas memang tak ada ruginya kalau beli..huhu..

    BalasPadam
  5. bertambah semangat saya nak mencuba pelaburan emas lepas baca entry nie :) , emas sangat baik waktu emergency.

    BalasPadam
  6. Boleh pajak emas di pejabat pos? Lagi mudah sebenarnya, dari nak mencari Bank Rakyat atau agen.

    BalasPadam
  7. Pertama kali dengar yang boleh pajak di pejabat pos. Hehehe

    BalasPadam
  8. marilah beli emas banyak-banyak. yehh..

    BalasPadam
  9. jual beli emas saya buat di public gold..
    pajakan belum pernah buat lagi..
    namun ar rahnu bank rakyat dah terima emas public gold

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra