Jumaat, 20 Julai 2012

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan 2012 | 1433H...

with 5 comments
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Hari ini merupakan hari yang terakhir kita berada di Bulan Syaaban.. Esok kita akan melangkah ke satu bulan yang mulia.. Bulan yang penuh dengan amalan dan keberkatan... iaitu Bulan Ramadhan..

Pada Bulan yang mulia ini (Ramadhan) kita diwajibkan untuk menunaikan rukun Islam yang Ke 3, iaitu berpuasa selama sebulan.. Puasa ni bukan setakat tidak makan dan minum sahaja.. Tetapi puasa yang dimaksudkan disini ialah.. kita perlu menahan diri daripada makan dan minum daripada terbit fajar hingga terbenam matahari dan mencegah diri daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa.. 

Sebenarnya ada banyak perkara yang boleh membatalkan puasa ni.. Tapi tak dapatlah untuk saya menerangkannya secara panjang lebar di sini..
__________________________________________________________________________

Syukur Alhamdulillah pada hari ini saya masih lagi diberi nafas, kekuatan dan kesempatan untuk turut bersama dengan rakan-rakan umat islam yang lain.. menyambut kehadiran Ramadhan yang penuh dengan kemuliaan ini...


Pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menjalani Ibadah berpuasa kepada para pengunjung blog saya dan juga rakan-rakan saya di facebook.. Jangan lupa bangun sahur pada esok hari.. dan jangan lupa juga bangun sahur pada tiap-tiap hari.. ;)

Disamping itu, saya juga ingin memohon ampun dan maaf sekiranya terdapat kesilapan atau kesalahan yang pernah saya lakukan samada disengajakan atau tidak disengajakan... 

Maklumlah saya ni hanyalah manusia biasa.. Ada kalanya saya menulis untuk berseronok-seronok sahaja..  Jadi sekiranya ada yang tersinggung dengan hasil penulisan saya.. Saya memohon ampun dan maaf banyak-banyak yer.. Terutamanya kepada blogger-blogger otai seperti Denaihati, Eyriqazz, Zarulumbrella, Abangensem dan sebagainya.. Dalam berseronok melayan kunjungan mereka ke blog ini, ada kalanya saya bergurau dalam keadaan yang agak keterlaluan..  hehehe.. Maaf yer bos.. 

Sempena bulan Ramadhan ini marilah kita memperbanyakkan amalan dan doa.. Antara perkara yang seharusnya kita lakukan sepanjang bulan Ramadhan ini ialah:
  • Jangan lupa mengerjakan solat sunat terawih pada setiap malam..
  • Memperbanyakkan sedekah dan memberi hidangan berbuka kepada orang-orang yang berpuasa
  • Solat secara berjemaah pada seiap waktu sembahyang fardhu, iktikaf di masjid dan membaca Al Quran
  • Makan berpada-pada ketika berbuka dan jangan lupa bangun pagi untuk bersahur..

Semoga pada bulan Ramadhan ini, kita dapat mejalani Ibadah berpuasa dengan baik.. dan semoga semua amal ibadah kita diterima oleh Allah S.W.T.. Amin..

P/S : Isteri saya tentu seronok dapat pergi pasar Ramadhan tiap-tiap hari.. ;) 


5 ulasan:

  1. salam ramadhan... selamat menjalani ibadah puase... ;))

    BalasPadam
  2. selamat menjalani ibadah puasa untuk tahun ini, mudahan sama2 kita melaksanakan yg terbaik, semestinta lebih baik dr tahun lepas

    BalasPadam
  3. salam ramadhan dan selamat berpuasa..:)

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra