Rabu, 30 Mei 2012

Malas Ke Sekolah

with 2 comments
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Hari ni merupakan hari ketiga cuti pertengahan tahun.. Tentu adik-adik kita di luar sana bergembira kerana dapat bercuti sekolah selama 2 minggu... 


Bagi mereka yang tinggal di asrama, tentu seronok dapat luangkan masa bersama dengan mak, ayah dan adik beradik di rumah... Sesetengah tu pula, tentu seronok sebab dapat tidur lama-lama di waktu pagi.. Cuti-cuti juga dik.. Tapi sembahyang subuh jangan tinggal.. Lepas sembahyang subuh sebenarnya tak elok untuk tidur.. Tapi kalau dah ngantuk juga tu, tak dapatlah saya nak bantu..



Apalah agaknya aktiviti cuti sekolah pada kali ni.. Bagi mak bapa yang berkerja kerajaan, tentu ada yang mengambil cuti selama beberapa hari untuk membawa anak-anak pergi bercuti-cuti Malaysia samada dalam dan luar negara... Dan saya percaya sebahagian besar adik-adik kita banyak yang menghabiskan masa cuti sekolah dengan menonton televisyen..

Walau apa pun aktiviti adik-adik, saya ingin mengucapkan selamat Bercuti sekolah.. Pesanan saya, sambil bercuti, jangan lupa buat kerja sekolah.. bagi yang akan menduduki peperiksaan pada tahun ini, jangan lupa luangkan sebahagian masa bercuti ini dengan mengulangkaji pelajaran..


Kalau bercuti sakan, nanti timbul pula masalah bila masa cuti dah nak habis.. Masa tu baru terfikir kerja sekolah tak siap, tak sempat nak study, dan sebagainya..  Mulalah timbul perasaan malas nak pergi ke sekolah..


Sebenarnya perasaan nak pergi ke sekolah perkara lumrah bagi semua orang.. Masa saya belajar dulu pun, saya ada perasaan macam tu juga.. Tapi, untuk berjaya, kita kena kuatkan hati.. 


Itu semasa zaman persekolahan.. Bila dah besar pun sebenarnya ada juga perasaan macam tu.. Kalau dulu perasaan malas nak sekolah.. tapi kali ni malas nak pergi kerja.. Terutamanya bila dah lama sangat bercuti.. nak memulakan hari "pertama" untuk pergi bekerja terasa agak malas.. Tapi dalam keadaan tak berapa nak bersemangat, kita kena juga pergi kerja.. Bila dah sampai ke tempat kerja, Insya Allah segala-galanya akan kembali seperti sedia kala..


Dulu saya ingat keadaan saya ni dah cukup teruk.. Rupanya ada lagi orang yang lebih teruk daripada itu.. Dahlah malas nak pergi sekolah.. Ditambah pula dengan malas nak pergi ke tempat kerja.. Melampau betullah si Salim (bukan nama sebenar) ni..


Sebenarnya ini saya ingin berkongsikan satu cerita tentang "Malas ke sekolah" yang saya perolehi daripada majalah Mastika..

Begini ceritanya...

Salim ni seorang yang tak suka bangun pagi untuk pergi ke sekolah.. Walaupun jam sudah menunjukkan pukul 7 pagi, Salim masih lagi berdengkur. Setiap pagi Ibunya akan mengejutkannya untuk pergi ke sekolah.. Mari kita sama-sama mengikuti sesi dialog diantara Salim dan ibunya..

Gambar Hiasan..

Ibu : Salim...Salim.. bangun nak, pergi sekolah, nanti kamu terlambat..

Salim : Alah mak.. Salim tidak mahu pergi ke sekolah!

Ibu : Apa, tidak mahu pergi ke sekolah? Baik.. Salim berikan emak dua sebab mengapa salim tidak mahu ke sekolah..

Salim : Murid-murid tidak suka Salim.. Guru-guru sekolah pun tidak suka pada Salim!

Ibu : Itu bukan alasan bagi Salim untuk tidak ke sekolah. Cepat, bangun sekarang!

Salim : Baiklah, sekarang emak pula berikan Salim dua sebab mengapa Salim mesti pergi ke sekolah.

Ibu : Eh..eh..eh.. bertuah punya anak! Salim dengar baik-baik, pertama Salim sudah berusia lima puluh tahun. Kedua Salim PENGETUA SEKOLAH!!!

P/s: Jangan jadi seperti Salim.. Dah dekat nak berpencen pun masih malas nak pergi ke sekolah dan sekaligus malas pergi bekerja.. hahaha..

2 ulasan:

  1. my son cuti sekolah ni pun lepak kampung..

    BalasPadam
  2. Tentu seronokkan duduk dekat kampung.. boleh tinggal dengan atuk dan nenek mereka..

    Patutlah madammondoq sempat berhoneymoon dengan husband dekat Bali.. Rupa-rupanya hantar anak ke kampung..

    Satu strategi yang bagus tu.. Lepas ni saya dan isteri nak tiru strategi ni jugalah.. hehehe

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra