Selasa, 13 Mac 2012

Panduan Untuk Suami Isteri (Ini bukan 18 SX)..

with 0 Comment
Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera..

Pada entri kali ini, saya ingin berkongsi sedikit informasi ditujukan khas buat pasangan suami isteri atau rakan-rakan yang bakal mendirikan rumah tangga.. Kata orang dalam hidup ini kita perlu tahu sedikit sebanyak ilmu kekeluargaan sebagai panduan dalam hidup kita..

Panduan yang saya kongsikan ini merupakan perkongsian daripada rakan saya yang  sudi untuk membenarkan artikelnya ditulis di blog ini sebagai panduan kita bersama.. Mulia betul hati rakan saya ini.. Semoga beliau berjaya dalam kerjaya beliau dan mendapat kesejahteraan di dunia dan akhirat..

Bagi setiap pasangan yang baru mendirikan rumah tangga, pastinya mereka mengimpikan zuriat sebagai penyeri dalam kehidupan mereka.. Ianya juga dituntut dalam Islam.. Zuriat merupakan salah
satu harta yang sangat bernilai yang dapat kita tinggalkan di dunia ini sebagai bekalan kita diakhirat kelak.. Zuriat yang baik akan dapat sentiasa mendoakan kesejahteraan kita dan seterusnya meringankan azab kita sewaktu di alam Barzakh nanti.. Insya Allah

Tetapi tidak semua pasangan dikurniakan zuriat serta merta, sebaik sahaja mereka mendirikan rumah tangga.. Ada sesetengah pasangan tu dah kahwin 2 tahun masih tak dapat anak.. Malahan Ada sesetengah pasangan tu dah 3, 4, 5 hingga 10 tahun kahwin pun masih gagal untuk mendapatkan cahaya mata (zuriat)yang diidam-idamkan..

Sememangnya saya sendiri mengakui rezeki tersebut pemberian tuhan.. Namun begitu, dalam masa yang sama kita juga disuruh berusaha untuk mendapatkan rezeki tersebut.. Sebenarnya ada beberapa penyebab yang mungkin sebahagian daripada pasangan tidak tahu, kenapa mereka gagal hamil walaupun telah berusaha ke arah itu.. Antara salah satu penyebabnya adalah "Endometriosis"..

"Endometriosis" merupakan antara penyakit yang amat luar biasa dimana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar endometrium telah tumbuh diluar rahim. Disebab itu, bagi wanita yang mengalami penyakit ini akan menyukarkan mereka untuk hamil..
Antara masalah yang sering timbul daripada penyakit ini ialah senggugut. Wanita itu seringkali mengalami senggugut ataupun kesakitan pada bawah perut dan pinggang. Senggugut yang dialami itu mungkin berpanjangan. Malah, wanita tersebut juga mungkin telah mengalaminya sejak remaja lagi. Ramai wanita yang dilaporkan mempunyai masalah sukar untuk hamil ialah kerana senggugut yang dialami itu begitu teruk.

"Endometriosis" juga menyebabkan masalah ketidaksuburan. Ramai wanita yang tidak menyedari masalah ini wujud dalam tubuh mereka. Ini kerana, mereka hanya mendapati diri mereka sukar untuk hamil sedangkan masalah ketidaksuburan untuk berpunca daripada penyakit "endometriosis". Ianya juga mungkin berlaku selepas wanita itu melahirkan anak pertama dan mereka sukar hamil untuk kali yang seterusnya.

Keguguran yang dialami oleh beberapa wanita juga ada kemungkinan disebabkan penyakit "endometriosis". Ia selalunya dapat dikenalpasti apabila kehamilan gugur pada peringkat awal. Ianya terjadi kerana penyakit "endometriosis" menyebabkan gangguan pada hormon wanita. Tambahan pula, ia menimbulkan keadaan beracun yang boleh membunuh atau mengganggu pertumbuhan janin. Wanita yang mengalami masalah ini berkemungkinan boleh gugur berulang-kali.

Selain itu, kemandulan juga boleh berlaku kerana oleh penyakit "endometriosis". Pelbagai fakta boleh diberikan antaranya ialah kilang ovum (benih wanita) menjadi rosak dan menghalangnya dari mengeluarkan benih. Kerosakan pada falopian tiub juga boleh berlaku dan menyebabkan sperma (benih lelaki) tidak bertemu dengan ovum. Dengan itu, proses persenyawaan tidak akan berlaku. Gangguan-gangguan hormon juga mungkin berlaku dan mengganggu kawalan kesuburan wanita.

Apa yang perlu diketahui lagi ialah, penyakit ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Ini kerana, jika wanita itu menghadapinya untuk jangka masa yang panjang, akan berlaku satu ketumbuhan yang dikenali sebagai "ovarian cysts" ataupun "chocolate cysts" apabila 'darah kotor' berkumpul.

Bagaimana untuk mengatasi masalah yang disebabkan oleh penyakit "endometriosis ini? Saya mengesyorkan anda untuk mendapatkan produk makanan yang mengandungi elemen anti-oksida dalam melancarkan perjalanan dan kitaran haid supaya lebih teratur. Terdapat beberapa produk yang dicadangkan oleh rakan saya untuk mengatasi masalah keguguran yang disebabkan "endometriosis" ini.

Untuk maklumat lanjut, anda boleh layari laman web beliau dengan klik di sini

Diharap perkongsian ini akan membantu anda untuk mewujudkan sebuah keluarga yang bahagia dengan menyelesaikan permasalahan yang berlaku dalam keluarga anda.. Semoga anda hidup bahagia bersama teman hidup yang anda sayangi.. ;)

Jangan biarkan hidup anda dan rakan-rakan yang senasib dengan anda terus dibelenggu oleh masalah seperti ini.. Setiap permasalahan, dengan Izin Allah akan ada penyelesaiannya.. Kita sebagai hambanya jangan berputus asa untuk mencari jalan bagi menyelesaikan masalah tersebut...

Nota: Sekiranya ada apa-apa pandangan atau komen yang ingin dikongsikan, anda boleh menulis komen atau pandangan tersebut pada ruangan komen yang disediakan..

Admin blog
http://sembanghari2.blogspot.com/
http://discount-hari2.blogspot.com/

Anda Juga Mungkin Meminati:
Apa akan terjadi jika laman Web Facebook ditutup
Doa Buat Rakan-Rakan Blogger
Dimanakah tempat terbaik untuk membuat Pelaburan
Tips menjana pendapatan dengan Nuffnang
Pemasaran Internet Di Portal Ebay.com dan Lelong.com.my
Readers Digest nak Bagi RM200,000
Kenali Zamri Nanyan Dan Patric Chan
Perbaiki Keadaan Ekonomi Semasa
Gambar Terkini Pak Ya Home Stay
Jualan Murah Baby land Cloth Diapers
Koleksi Bra Untuk Ibu-Ibu Yang Menyusukan Bayi
Bengkung Moden Dan Set Bertungku Untuk Ibu Lepas Bersalin
Al-Quran Istimewa (15 Dalam 1)
Al-Quran Terjemahan Perkataan + Asbabun Nuzul

0 comments:

Catat Ulasan

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra