Sabtu, 12 Mac 2011

Kem Alapong (Siri 6) - Refleksi dan perjalanan pulang ke PMU

with 0 Comment
Entri pada kali ini merupakan tulisan saya yang terakhir tentang program yang diadakan di kem Alapong, Lundu, Sarawak.. Sekiranya anda tidak berminat dengan siri kem Alapong yang saya tulis sebanyak 6 siri ini saya memohon maaf dari hujung rambut ke hujung kaki ;)..

Nak buat macamana disebabkan blog ini wujud untuk saya berkongsi pelbagai perkara yang berlaku di sekeliling saya ;).. Insya Allah akan ada entri yang menarik minat anda bakal menyusul tidak lama lagi..

Ok berbalik kepada tajuk entri saya pada kali ini.. Seperti yang telah saya kongsikan pada entri sebelum ini, iaitu setiap peserta melakukan aktiviti berjalan malam meredahi kawasan gelap di luar kawasan kem secara berseorangan dengan hanya bergantung kepada sebatang lilin..

Terdapat beberapa cek point untuk memantau pergerakan para peserta.. Saya jaga cek point ke dua terakhir.. Dalam keadaan gelap gelita, kami melihat seorang demi seorang peserta datang ke cekpoint kami dengan sebatang lilin..

Ada juga peserta yang terpadam lilin di tengah jalan.. ;)

Perkara positif yang saya suka dengan para peserta kem pada kali ini adalah, tiada seorang pun yang kelihatan betul-betul takut semasa melakukan aktiviti ini.. baik lelaki mahupun perempuan.. ;)
Walaupun ada kalanya terdapat para penjaga cek pont yang cuba menyakat mereka.. Tetapi mereka "Stay cool"..

Aktiviti berjalan malam ini dilaksanakan pada jam 11.00 malam dan berakhir pada jam 1.15 pagi..

Pada hari terakhir kami berada di kem ini,kami mengadakan sesi refleksi dan penutup.. iaitu sebelum berangkat pulang pada jam 10.00 pagi..
(kami terpaksa pulang awal disebabkan perjalanan yang jauh untuk kami pulang ke Mukah)

Sesi Refleksi tersebut sekali lagi dikendalikan oleh Tuan Hj. Reduan.. Melalui kepakaran beliau mengendalikan sesi reflaksi tersebut telah menyebabkan beberapa orang peserta menitiskan air mata.. terutamanya peserta perempuan...

Sebelum berangkat pulang, sempatlah kami mengambil gambar kenang-kenangan di kem ini ;)


Semua peserta dan pensyarah kelihatan ceria..

Kami bertolak dari kem Alapong pada pukul 10.00 pagi.. Kemudian kami singgah di pasar Srikein.. Sampai di Sarikein pada jam 12.00 tengahari.. Disebabkan kesuntukan masa, kami diberikan masa cuma 30 minit sahaja untuk "bershopping".. Sebenarnya kalau diikutkan masa tersebut sememangnya tidak mencukupi.. :(

Masa 30 minit yang diberikan hanya cukup untuk kami berjalan melalui gerai-gerai yang terdapat di Sarikein sahaja ;).. Dari hujung ke hujung..

Kalau nak tahu apa yang terdapat di Sarikein, anda boleh klik pada pautan di bawah:-
Jalan-jalan Di Sarikin..

Disebabkan hanya 30 minit masa yang diperuntukkan, semua orang tak sempat nak bershopping.. Cuma beli mana yang dah terniat di hati.. Sempat jugalah saya membelikan tikar seperti yang dikehendaki oleh isteri saya ;)


Tikar yang diperbuat daripada buluh dan sulaman benang..

Tapi tak sempat pula untuk beli ini....


Jubah Bersulam dari Indonesia..

Kebanyakan para peserta membeli cermin mata hitam.. ;) dan rata-ratanya membeli kerepek..

Kami bertolak dari Sarikein pada jam 1.00 petang.. kemudian singgah di kedai makan di Kuching.. Dan seterusnya singgah di Lachau untuk bersolat dan segarkan badan mana yang patut..



Pekan Lachau..

Itu sahaja gambar terakhir yang sempat saya ambil sepanjang perjalanan kami dari Alapong ke Mukah.. Kami tiba di Mukah pada jam 2.00 pagi.. 

Memang penat melalui perjalanan yang lama iaitu selama 17 jam.. Tetapi rasa puas hati disebabkan apa yang kami rancangkan telah berjaya dilaksanakan..

Semoga kami akan berpeluang untuk mengadakan program seumpama ini pada masa akan datang.. Insya Allah..

0 comments:

Catat Ulasan

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra