Rabu, 30 Disember 2009

Jom Pi Mukah Sarawak - Part 2

with 1 comment
Salam 1 Malaysia..

Ok pada kali ini kita sambung kembali pasal Mukah Sarawak. Mukah merupakan satu tempat yang aman dan tenang. Siapa yang tak suka dengan kehidupan yang sesak macam dekat Kuala Lumpur, asyik jalan jem jer bila keluar rumah dengan menaiki kereta.. Jadi Mukah adalah tempat yang sesuai untuk menjauhkan diri daripada kesibukan kota. Dapat cari ketenangan. Untuk makluman anda semua dekat Mukah ni langsung tak ada lampu isyarat.  'Roundabouts' banyak gunakan di Mukah untuk mengawal lalu lintas. Sebabnya saya sendiri pun kurang pasti. Mungkin untuk mengurangkan kos Maintanence.

Kedudukan Mukah dari Bandar-bandar Besar
Bandar terdekat dengan Mukah ni adalah Sibu iaitu sekitar 3-4 Jam perjalanan. Bandar Kedua terdekat adalah Bintulu iaitu sekitar 4-5 jam perjalanan. Kemudian bandar Kuching dalam 10 jam perjalanan dan bandar Miri dalam 8 jam perjalanan. Jarak dari Mukah ke bandar-bandar besar biasabya kita tak ukur guna Kilometer sekiranya melalui jalan darat. Kita ukur guna berapa lama masa yang diambil untuk sampai dari destinasi ke destinasi. Nak tahu sebabnya? Insya Allah saya akan cerita pada sesi yang lain.. Tunggu..

Cara nak sampai ke Mukah
Naik Bot Laju (Express) dari Sibu ke Dalat

Ada 3 cara untuk sampai ke Mukah. Pertama kita melalui jalan Darat (Cara ini adalah tidak digalakkan untuk ibu yang mengandung). Cara kedua dengan menggunakan pengangkutan air (Express). Biasanya kita guna pengangkutan air dari Sibu (2 Jam) dan dari Sarikei. Cara ni ramai orang guna sebab lebih selesa, cepat, murah dan dapat mengurangkan kesengsaraan melalui jalan darat. Cara ke 3 guna pengangkutan udara dengan menaiki pesawat kecil (lebih kurang 20 orang penumpang). Ianya sesuai untuk anda yang datang ke Mukah dari Kuching dan Miri. Perkidmatan penerbangan dari tempat lain belum lagi ditawarkan oleh MasWing setakat ini.

Gambar yang kita sama-sama tengok dekat atas tu merupakan pemandangan dalam sebuah 'express' nak ke Sibu. 'Express' ni merupakan pengangkutan yang 'Hot'. Jadi, seboleh-bolehnya pemandu 'express' ni akan menyumbat sebanyak mungkin muatan termasuk penumpang sebelum bergerak meninggalkan Jeti.

Di sebelah kanan ni Retis.. Disebelah kiri, ala-ala retis.. 

gambar di atas merupakan 2 orang jejaka Hansome yang naik 'Express'. Salah seorangnye mungkin pembaca semua dah biasa tengok. Seorang lagi tu 'rezeki' dia dapat masuk dalam blog ni hehehe. Yang pasti korang berdua memang Macho hehehe.

Pemandangan menaiki Express

Gambar di atas ni pula menunjukkan pemandangan yang dapat di lihat dari dalam 'express'. Ok, setakat ini perkongsian saya dengan pembaca semua tentang Mukah, Sarawak. Lain kali kita sambung lagi ye..

1 ulasan:

  1. seronoknya boleh jalan²... tak pernah sampai sini lg.

    BalasPadam

Muhamad Anuar Marsib. Dikuasakan oleh Blogger.

Senarai Blog Rakan2

Follower

Pembaca Paling Mesra